سفیر چین در عربستان: دیدگاهمان درباره امنیت منطقه با کشورهای شورای همکاری منطبق است

۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۹ کد : ۲۰۱۶۳۷۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: سفیر چین در عربستان تأکید کرد که سه نشست برگزارشده در عربستان با حضر چین علیه هیچ کشوری نبود و اتفاقی تاریخی در روابط چین با کشورهای عربی بود.

«چن وی چینگ»، سفیر چین در عربستان، در گفت‌وگو با شبکه عربستانی «الشرق» گفت که روابط چین با کشورهای عربی بر اساس منافع مشترک و خودداری از دخالت در امور دیگر کشورها تعریف شده است و افزود که این روابط علیه هیچ طرف ثالثی نیست.

وی گفت که آنچه از پر کردن خلأ در منطقه خاورمیانه توسط چین مطرح می‌شود گفت: «در خاورمیانه خلئی وجود ندارد و این منطقه در اختیار کشورهای خاورمیانه است».

سفیر چین در عربستان تأکید کرد که عربستان با برگزاری این نشست‌ها نشان داد که «کشور صلح و پیشرفت و پذیرای همه است».

وی گفت که چین عربستان را یک قدرت مهم در جهان چندقطبی می‌داند و اهمیت ویژه‌ای به گسترش روابط راهبردی فراگیر با عربستان می‌دهد و افزود که در توافق شراکت راهبردی امضا شده میان سران دو کشور تصریح شده که هر دو سال یک بار دیداری در سطح سران میان دو کشور برگزار شود.

سفیر چین در عربستان یکی از مهم‌ترین نتایج سفر رئیس جمهوری این کشور به عربستان را درج عربستان به عنوان یکی از مقصدهای گردشگران چینی دانست و افزود که به زودی گردشگران چینی از مهم‌ترین مسافران به مقصد عربستان خواهند بود.

او تأکید کرد که در سطح امنیت منطقه‌ای نیز چین و کشورهای شورای همکاری مواضع یکسانی درباره حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارند.

وی افزود که چین و عربستان درباره منطبق کردن پروژه چینی راه ابریشم جدید و سند چشم‌انداز 2030 عربستان نیز به توافق رسیده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت.

عربستان روزهای چهارشنبه تا شنبه گذشته میزبان رئیس جمهور چین بود. در این سفر علاوه بر نشست های مشترک سران عربستان و چین، نشست سران شورای همکاری و نشست سران کشورهای عربی با حضور رئیس جمهوری چین برگزار شد.


( ۵ )

نظر شما :