وقتی اسرائیل خوشحالی فوتبالی را هم تاب نمی آورد

یک جام جهانی سیاسی

۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۳۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
دیروز یکشنبه نظامیان صهیونیست در قدس اشغالی به جشن فلسطینیان برای صعود تیم ملی فوتبال مغرب به مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حمله کردند.
یک جام جهانی سیاسی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی:  دیروز یکشنبه نظامیان صهیونیست در قدس اشغالی به جشن فلسطینیان برای صعود تیم ملی فوتبال مغرب به مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری شهاب، پلیس رژیم صهیونیستی در منطقه باب العامود در قدس اشغالی به فلسطینیانی که در حال جشن و شادی برای صعود تیم ملی فوتبال مغرب به مرحله نیمه نهایی جام جهانی بودند، حمله کردند. بر اساس این گزارش، پلیس سواره رژیم صهیونیستی با حمله به شهروندان فلسطینی در باب العامود سعی داشت تا مانع از تجمع آنها شود.

در همین حال منابع محلی گزارش دادند، به دنبال پیروزی تیم ملی فوتبال مغرب برابر تیم ملی پرتغال و صعودی این تیم به مرحله نیمه نهایی، مردم فلسطین در شهرهای قدس، الخلیل، نابلس، قلقیلیه، بیت لحم و غزه به خیابان‌ها آمدند و جشن گرفتند.همچنین جنبش حماس پیروزی تیم ملی فوتبال مغرب مقابل پرتغال و راه‌یابی این تیم به جمع ۴ تیم پایانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تبریک گفت.

حازم قاسم سخنگوی حماس گفت: «این دستاوردی تاریخی برای ورزش کشورهای عربی است و ما برای تیم ملی فوتبال مغرب در بازی‌های بعدی هم آرزوی موفقیت می‌کنیم.» شمار زیادی از تماشاگران تیم ملی مغرب لحظاتی پیش از آغاز بازی این تیم با تیم ملی پرتغال با پرچم فلسطین در اطراف ورزشگاه حاضر شده و بار دیگر حمایت خود را از ملت فلسطین نشان دادند.

همچنین هواداران تیم ملی فوتبال مغرب که از سعود تیمشان به مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ خوشحال بودند پس از بازی عصر شنبه این تیم در مقابل پرتغال، در اطراف ورزشگاه جمع شده و با برافراشتن پرچم فلسطین بار دیگر تاکید کردند که مساله فلسطین را از یاد نبرده‌اند. فریاد «فلسطین فلسطین» هواداران مغرب شنبه شب در قلب دوحه طنین‌انداز شد و پرچم فلسطین به اهتزار درآمد.

مانور نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی

در شرایطی که دولت نتانیاهو با خاستگاه رادیکال به دنبال اجرای دور جدید سرکوب فلسطینیان است، ارتش اسرائیل به دبنال اجرای مانور نظامی است. در همین باره دیروز یکشنبه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز مانور نظامی ناگهانی ارتش در مرزهای شمالی خبر داد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وی عنوان کرد که این مانور تحت عنوان «زمستان گرم ۲» برگزار خواهد شد و هدف از آن تقویت آمادگی نیروها در جبهه شمالی است. 

به گفته سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، قرار است ۸۰۰۰ سرباز ارتش و ۵۰۰۰ نفر از نیروهای ذخیره در این مانور که تا روز سه شنبه ادامه دارد، شرکت داشته باشند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کرد، این رزمایش با هدف تقویت آمادگی یگان‌های میدانی ارتش و یگان‌های لجستیک برای سناریوهای غیرمنتظره و متنوع در جبهه شمالی است.

براساس بیانیه ارتش، این تمرین نظامی از سوی هیئت تکنولوژی و امور لجستیکی هدایت می‌شود به طوریکه یگان‌های نظامی از سطح گردان تا تیپ‌ها و فرماندهان مناطق و ستاد ارتش آموزش می‌بینند. ارتش اسرائیل افزود: «در جریان این تمرین نیروها نحوه تعامل با سناریوهای عملیاتی در جبهه شمالی و در زمینه لجستیکی و نیز همکاری با نیروهای زمینی را شبیه سازی می‌کنند. منطقه شمال شاهد تحرکات فعال نیروهای امنیتی خواهد بود. در چارچوب طرح آموزش‌های سالانه برای سال ۲۰۲۲ این تمرین از قبل برنامه‌ریزی شده بود.» شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در گزارشی در رابطه با این مانور، آن را مانور بسیار مهم توصیف کرده است.

موج تازه‌ای از ناامنی‌ها در پسِ حوادث سریالی و مشکوک فلسطین اشغالی

وقوع حوادث سریالی و مشکوک، از آتش سوزی و قطعی برق در مناطق مختلف اراضی اشغالی گرفته تا انفجارهای بزرگ قدس و تشدید حملات سایبری علیه زیرساخت‌های اسرائیل بیانگر ورود صهیونیست‌ها به مرحله‌ای جدید از ناامنی است.

بازگشت راست‌افراطی‌های رژیم صهیونیستی به عرصه قدرت این رژیم هم‌زمان شده با رویدادهای مهم امنیتی در سراسر فلسطین اشغالی تا به بنیامین نتانیاهو و متحدانش نوید ورود به یک مرحله سخت را دهد. آغاز مامویت نتانیاهو برای تشکیل کابینه هم‌زمان با یک عملیات استشهادی از سوی جوانی فلسطینی در شهرک «آرئیل» واقع در کرانه باختری بود که هلاکت 3 صهیونیست‌ را به دنبال داشت.

اواخر هفته گذشته نیز دو انفجار بزرگ در قدس اشغالی موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها اسرائیلی شد. این انفجارها ناشی از عملیات‌های استشهادی در یک ایستگاه اتوبوس و یک خیابان در قدس بود.  کارشناسان و رسانه‌های صهیونیستی معتقدند که این وضعیت بیانگر شکست اطلاعاتی اسرائیل است.

«نوعام امیر»، کارشتاس نظامی و امنیتی اسرائیل در این زمینه اعلام کرد، عملیات‌های اخیر فلسطینیان بسیار دقیق و مرگبار بوده و باید بگوییم که هیچ راه حلی برای وضعیت کنونی وجود ندارد. عملیات‌هایی که اخیرا فلسطینی‌ها در مناطق مختلف انجام می‌دهند همگی با یکدیگر ارتباط دارد. «آریه عمیت»، رئیس پیشین اداره پلیس رژیم صهیونیستی نیز  گفت که از نظر من نسل جدید فلسطینی‌ها بسیار حرفه‌ای تر و خطرناک‌تر از نسل‌های گذشته هستند.

اما جدا از این عملیات‌های استشهادی که مکررا  در مناطق مختلف فلسطین اشغالی اتفاق می‌افتد رویدادهای متعددی در این اراضی در حال به وقوع پیوستن است که نشان می‌دهد اسرائیل روی مدار ناامنی قرار گرفته است؛ به طوری که شاید از یک ماه گذشته تاکنون و بعد از انتخابات کنست، حتی یک روز هم اسرائیلی‌ها در آرامش نبوده‌اند.

وقوع آتش‌سوزی‌های مشکوک و قطعی برق گسترده در سراسر اراضی اشغالی طی چند هفته گذشته تبدیل به یک سناریو تکراری شده و ساکنان تل‌آویو بارها از قطعی برق شکایت کرده‌اند. چند روز قبل بود که اسرائیلی‌های ساکن شهرک «لود» اعلام کردند که بعد از شنیده شدن صدای یک انفجار بزرگ، برق این منطقه قطع شده است.

اما اتفاقات مشکوک و پشت سر هم در فلسطین اشغالی به گونه‌ای رخ می‌دهد که مقامات رژیم صهیونیستی را سردرگم کرده است.  رسانه‌های عبری گزارش می‌دهند که تنها طی یک روز اداره پلیس این رژیم بیش از 50 تماس از جانب اسرائیلی‌ها در مناطق مختلف دریافت کرده که مربوط به گزارش‌هایی از حوادث مشکوک بوده است.

همچنین شرکت برق رژیم صهیونیستی طی دو هفته گذشته گزارش‌هایی درباره قطع گسترده برق در شهرهای حیفا، تیرات، کارمل و مجدیم منتشر کرده بود. شهر «یاونه» نیز برای چند روز در خاموشی مطلق فرو رفته و اسرائیلی‌ها آن را به شهر ارواح تشبیه می‌کردند.

علاوه بر آتش‌سوزی و انفجار و قطعی برق، مناطق مختلف اراضی اشغالی شاهد حوادث مشکوک و غیرطبیعی دیگری نیز طی این هفته‌ها بوده است. حدود 4 روز قبل رسانه‌های صهیونیستی از انتشار بوی مشمئزکننده در یک مجتمع تجاری بزرگ در ایلات خبر دادند که مربوط به انتشار مواد سمی در محیط اطراف بود. استشمام این بو سبب ایجاد حالت‌هایی چون سردرد و تهوع و حتی بی‌هوشی در میان اسرائیلی‌های حاضر در این محل شد.
منابع خبری اسرائیل گزارش دادند که بوی حاصل از این مواد سمی تا فاصله دو کیلومتری احساس می‌شد.به فاصله کمی از وقوع این حادثه، منابع عبری از یک آتش‌سوزی بزرگ در شهر صنعتی «کریات ملاخی» خبر دادند که بعد از انجام تحقیقات مشخص شد این اتفاق در یک شرکت داروسازی که در زمینه صنایع دارویی و پزشکی فعالیت دارد رخ داده است. 

هفته قبل نیز آتش‌سوزی بزرگی در یکی از مراکز تجاری نزدیک به ویلای شخصی بنیامین نتانیاهو به وقوع پیوسته بود. علاوه بر آن حملات سایبری علیه زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی نیز به شکل قابل توجهی طی چند روز گذشته افزایش یاافته است. بعد از انفجارهای بزرگی که هفته گذشته در قدس اشغالی رخ داد رسانه‌های عبری گزارش دادند که یک گروه هکری با نام «بلک مجیک» تعداد زیادی از وبسایت‌های اسرائیلی را هدف قرار داده که در پی آن اطلاعات مربوط به 5 هزار اسرائیلی شامال آدرس و کارت شناسایی آنها فاش شده است./ایران


( ۳ )

نظر شما :