ترکیه: فنلاند برای ورود به ناتو باید به تحریم تسلیحاتی علیه ما پایان دهد

۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۲۰۱۶۲۹۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه گفت، فنلاند باید به صورت علنی اعلام کند که تحریم تسلیحاتی علیه آنکارا را کنار می‌گذارد تا بتواند تاییدیه ترکیه را برای عضویت در ناتو به دست بیاورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "مولود چاووش‌اوغلو" وزیر خارجه ترکیه پیش از سفر وزر دفاع فنلاند به ترکیه این اظهارات را مطرح کرد. وی قرار است روز پنجشنبه برای بررسی تلاش کشورش برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه دیدار کند.

وزیر خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت: سفر وزیر دفاع فنلاند به ترکیه از این جهت مهم است که ما هنوز بیانیه‌ای از سوی هلسینکی نداریم که بگوید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ما را برداشته است. ما انتظار داریم چنین بیانیه‌ای از سوی دولت فنلاند داشته باشیم.

سوئد و فنلاند سیاست‌های دیرینه خود را درباره بی‌طرفی نظامی کنار گذاشته و پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ درخواست‌هایشان را برای عضویت در ناتو ارائه کردند اما ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو جلوی درخواست‌های این دو کشور را برای پیوستن به این ائتلاف نظامی گرفته و آنها را متهم می‌کند که به تهدیدها علیه ترکیه از سوی شبه‌نظامیان کُرد و سایر گروه‌های "تروریستی" بی‌اعتنایی می‌کنند و این دو کشور را به اعمال سرکوب چنین گروه‌هایی تحت فشار قرار می‌دهد.

آنکارا همچنین به این دو کشور تاکید کرده تا ممنوعیت دوفاکتوی فروش سلاح به ترکیه را لغو کنند.

سوئد در سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که ممنوعیت سلاح را علیه ترکیه که در ۲۰۱۹ و در پی عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کُرد در سوریه وضع کرده بود، برمی‌دارد.

آنکارا که این دو کشور را به بی‌اعتنایی نسبت به تهدیدهای شبه‌نظامیان کُرد و سایر گروه‌های "تروریستی" متهم کرده، فعلا از الحاق آنها به ناتو حمایت نکرده است. پارلمان‌های ترکیه و مجارستان هنوز این درخواست‌ها را تایید نکرده‌اند. ۲۸ کشور عضو ناتو اما تصمیم خود را درباره الحاق سوئد و فنلاند گرفته و درخواست آنها را تایید کرده‌اند.


( ۵ )

نظر شما :

ناشناس ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۶
دو نکته . اول باید به عده ای بیگانه پرست گفت که این همون دومین ارتش ناتو نیست که محتاج رفع تحریم فنلانده ؟ هر چند وزیر دفاع اوکراین قبلا خوب سر قضیه پهپاد مونتاژی بق بق دار اونها رو شست گذاشت کنار . دوم . احتمالا آمریکا در جذب اینها به ناتو به علت حساسیت روسها دست به عصا است و دو دل . و الا رییس اگه بخواد ، مرئوس چکارست .