ریابکوف: با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، روند احیای برجام پویا می‌شود

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۶ کد : ۲۰۱۶۲۶۹ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در اظهاراتی، پویایی روند احیای توافق هسته‌ای را در گرو «اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم» دانست و مهم‌ترین تصمیم در این زمینه را تصمیم دولت آمریکا برای پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تلقی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، امروز در جمع خبرنگاران گفت که وضعیت احیای توافق هسته‌ای اکنون در حالتی ایستا قرار دارد، اما در عین حال، سیر قهقرایی نداشته است.

ریابکوف گفت: در زمینه احیای توافق، مسئله عمده اتخاذ تصمیمات سیاسی مرتبط است. در این جا، مهم‌ترین تصمیم لزوم آن است که آمریکا پی ببرد و بپذیرد که باید به اجرایی کردن تمام عیار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.

قطعنامه ۲۲۳۱ سند قانونی توافق هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل است.

او افزود: اگر واشنگتن به این موضوع پی ببرد، تمامی اقدامات پس از آن نسبت به قبل آسان‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره عملکرد ایران در این زمینه گفت: طرف ایرانی آمادگی خود برای نهایی کردن سریع برجام و تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه موضوعات مرتبط را تایید می‌کند. هیچ مسئله غیرقابل حلی در این زمینه وجود ندارد، از نظر من هیچ بن‌بستی در پیش رو نیست.

مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین برای احیای توافق هسته‌ای که از مارس سال ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا آغاز شد، هنوز به نهایی شدن توافقی برای احیای برجام [توافق هسته‌ای] نینجامیده است. مذاکرات میان هیات‌های مذاکره‌کننده این کشورها در وین، فعلا متوقف شده است.


نظر شما :