جنگ اوکراین به تدریج به مذاکرات اتمی آمریکا و روسیه کشیده می‌شود

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۷ کد : ۲۰۱۶۲۵۷ سرخط اخبار

یک وب‌سایت خبری آمریکایی نوشت، روند وخیم شدن روابط میان آمریکا و روسیه در ضمن جنگ اوکراین به تدریج در حال کشیده شدن به یکی از مهمترین بخش‌های روابط آنها یعنی ارتباط راهبردی بر سر تسلیحات هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا، پایگاه آمریکایی "هیل" وابسته به کنگره آمریکا نوشت، مخالفت روسیه با شرکت در مذاکرات با مقامات آمریکایی در مصر بر سر یک معاهده کنترل تسلیحات بین دو کشور که در حال منقضی شدن است، واشنگتن را با ریسک از دست دادن قابلیتش برای ارتباط برقرار کردن با مسکو به ویژه در رابطه با یکی از مهمترین و شکننده‌ترین مسائل برای دو طرف یعنی مساله تسلیحات هسته‌ای مواجه کرده است.

به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، صحبت با مضمون تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین را کمتر کرده اما کارشناسان می‌گویند، سستی مذاکرات همراه با فروپاشیدن دیپلماسی موجب شده تا خطر درگیری هسته‌ای در مقطع فعلی تقریباً با دوران جنگ سرد برابری ‌کند.

جیم تاونسند که در دوران دولت اوباما به عنوان دستیار اروپا و ناتوی معاون وزیر دفاع آمریکا خدمت کرده، اظهار کرد: "حتی در بدترین زمان در جنگ سرد، ما همچنان با یکدیگر صحبت می‌کردیم. ما خواستار اتفاق افتادن این موضوع هستیم چون به این معنی است که تلاش می‌کنیم میزانی از سلامت عقل را در جهان هسته‌ای برقرار کنیم."

این در حالی است که تماس بین مقامات آمریکا و روسیه به حد ارشدترین سطوح کاهش یافته و بر حساس‌ترین موضوعات، به ویژه سرنوشت آمریکایی‌هایی که در روسیه بازداشت شده‌اند و مدیریت خطرات مربوط به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، متمرکز شده است.

از جمله این دیدارها، دیداری است که براساس گزارش‌ها در ماه گذشته میلادی بین ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا و همتای روسی او در آنکارا برگزار شد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم به طور خصوصی به مقامات روسی، از جمله همتای خود، درباره عواقب استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای هشدار داده است.

آخرین مورد فروپاشی مذاکرات بین آمریکا و روسیه مربوط به کمیسیون مشورتی دوجانبه (BCC) است؛ مذاکراتی که شامل یک سری رایزنی‌های فنی دو سال یک بار در چارچوب معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به "استارت جدید" است که توسط واشنگتن و مسکو در سال ۲۰۱۱ امضا شد.

وزارت امور خارجه آمریکا به پایگاه هیل گفت که قرار بود این مذاکرات بین ۲۹ نوامبر و ششم دسامبر در قاهره برگزار شود، اما "به طور یک‌جانبه توسط روس‌ها به تعویق افتاد."

این نشست‌ها که پیشتر به مدت یک سال به تعویق افتادند قرار بود مشخص کنند که چطور آمریکا و روسیه بازرسی‌ها در محل از زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای یکدیگر را که طبق معاهده مذکور الزامی است، از سر بگیرند.


نظر شما :