برگزاری بازار خیریه دیپلماتیک سارایوو ۲۰۲۲ + تصاویر

۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۱ کد : ۲۰۱۶۲۰۷ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: بازار خیریه دیپلماتیک سارایوو 2022 روز شنبه دوازدهم آذر ماه پس از دو سال وقفه به علت محدودیت های کرونایی، در سالن اسکندریه این شهر برگزار شد. این بازار فرصتی را برای عموم مردم بوسنی و هرزگوین و جامعه بین المللی فراهم می کند تا ضمن برگزاری یک رویداد فرهنگی بین المللی، کمک های لازم برای حمایت از کودکان و نوجوانان معلول و کم بضاعت بوسنیائی را فراهم آورند.

در این دوره از بازار خیریه، 35 سفارتخانه و سازمان بین المللی و همچنین تعدادی از موسسات بوسنیائی، غرفه هایی را برپا کردند و به ارائه محصولات فرهنگی، هنری و همچنین خوراک کشور متبوع خود پرداختند.

با برنامه ریزی های صورت گرفته طی دو ماه گذشته، غرفه ج.ا.ایران یکی از زیباترین و پررونق ترین غرفه های این بازار بود که توانست با ارائه محصولات فرهنگی، صنایع دستی، کتاب، شیرینی و غذاهای متنوع ایرانی، تصویری زیبنده فرهنگ اصیل و متنوع ایرانی-اسلامی کشورمان بازتاب دهد.

برای معرفی هرچه بهتر کشورمان، رایزنی فرهنگی ایران علاوه بر ارائه پوسترها و بروشورهای معرفی ایران، اقدام به طراحی و چاپ QR کدهایی نمود که با اتصال به سایت Visitiran، امکان آشنایی هرچه بهتر و کاملتر مخاطبین با کشورمان را فراهم آورد. 

میزان استقبال حاضران از غذا و شیرینی های ایرانی به حدی بود که چند ساعت پیش از پایان بازار، تمامی محصولات به فروش رفت و این موضوع نشانه ای از ظرفیت "دیپلماسی غذای سنتی-ایرانی" در سطح بین المللی دارد.

اگرچه در این جشنواره یک روزه، فضای مناسبی به غرفه ج.ا.ایران اختصاص پیدا کرده بود، اما بیشترین فضا در اختیار غرفه ایالات متحده و موسسه USAID قرار داده شده بود. همچنین کشورهای اروپایی حضور پررنگی در این رویداد داشتند.

از میان سایر کشورهای اسلامی، کشورهای پاکستان، الجزایر، اندونزی، مالزی، مصر و فلسطین حضور مناسبی در این رویداد داشتند. غرفه کشور فلسطین علاوه بر قرارگیری در یک محل مناسب از وسعت و تنوع محصولات خوبی برخورداد بود و به تصاویری با مضامین مقاومت و شهدای فلسطینی همچون شیرین ابوعاقله مزین شده بود.  

درصد جمعیت زیاد مسلمانان در سراسر جهان، "برند حلال" را به یکی از پردرآمدترین برندهای گردشگری در حال توسعه و البته گران، در سطح جهان تبدیل کرده است. 

"دیپلماسی غذا" در کنار برند حلال ظرفیت و بستر بسیاری مطلوبی برای ایجاد و استمرار ارتباطات اجتماعی و فرهنگی میان جوامع مختلف دارد و همچنین می تواند نقش بسزایی در توسعه ی روابط دیپلماتیک و پویایی اقتصاد فرهنگ ایفا کند. 

با توجه به برخورداری کشورمان از سفره ی بسیار رنگین، مغذی و سلامت غذاهای سنتی-ایرانی که امروزه کلیت آن، به نوعی از مهمترین دلمشغولی های بشری است، می توان با بهره گیری متناسب از این ظرف ویژه در عرصه های مختلف مناسبات بین المللی و همچنین رونق اقتصادی بخش فرهنگ و خصوصا تسهیل گردشگری، بهره ی شایسته ای برد.


 


( ۱ )

نظر شما :