سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: آلمان در کمال پررویی پرچم‌دار حقوق بشر علیه ایران شده است/از استقرار نیروهای عراقی در مرز استقبال می کنیم

۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۸ کد : ۲۰۱۶۱۰۴ اخبار داخلی آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه تصویب شده در سازمان ملل علیه ایران در زمینه حقوق بشر گفت: ما رسما اعلام کردیم این قطعنامه را رد می کنیم و آن را قبول نداریم و با آن همکاری نخواهیم کرد. ما بر اساس مسئولیت های خود عمل می کنیم و اعتنایی به چنین قطعنامه هایی که صرفا سیاسی و عجولانه برای تحت فشار گذاشتن ایران است، نمی کنی
کنعانی: آلمان در کمال پررویی پرچم‌دار حقوق بشر علیه ایران شده است/از استقرار نیروهای عراقی در مرز استقبال می کنیم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز در نشست خبری خود به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه تصویب شده در سازمان ملل علیه ایران در زمینه حقوق بشر گفت: ما رسما اعلام کردیم این قطعنامه را رد می کنیم و آن را قبول نداریم و با آن همکاری نخواهیم کرد. ما بر اساس مسئولیت های خود عمل می کنیم و اعتنایی به چنین قطعنامه هایی که صرفا سیاسی و عجولانه برای تحت فشار گذاشتن ایران است، نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اتهامی که به ایران از سوی امریکا بر سر حمله به نفتکشی اسرائیلی در دریای عمان زده شده است، گفت: همان طور که گفتیم ایالات متحده و اسرائیل در زدن چنین اتهامات بی اساس و دروغ بدون هیچ گونه سند و مدرکی همیشه زده اند و تازگی ندارد. جمهوری اسلامی ایران آن قدر شجاعت دارد که درباره موضوعاتی که انجام می دهد مسئولیتش را هم بر عهده بگیرد. رژیم صهیونیستی به دلیل رفتارهای خصمانه و تبعیض آمیز و خشونت طلبانه اش دشمنان زیادی دارد که به دلیل خشونت طلبی اش طرف های بسیاری هستند که بخواهند به آن ضربه بزنند.

کنعانی درباره سفر نخست وزیر عراق به ایران که قرار است به زودی انجام شود، گفت: آن گونه ای که هماهنگ شده سفر جناب آقای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر محترم عراق و هیئت همراه او روز سه شنبه (فردا) انجام خواهد شد. این سفر به دعوت آقای رئیسی، رئیس جمهوری ایران انجام می شود و در چارچوب روابط دو جانبه دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و تجاری خواهد بود و رایزنی خواهد شد. ما در سطح دو کشور کمیسیون عالی دو کشور را در زمینه های اقتصادی نیز داریم که جزء برنامه های سفر نخست وزیر عراق به ایران خواهد بود. ایران و عراق موضوعات بسیاری برای گفت وگو دارند و امیدوارم این سفر به دو کشور کمک روزافزونی کند.

او در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم دولت عراق برای استقرار نیروهای خود در مرزهای ایران و عراق که گفته می شود در طول 200 کیلومتر مرز دو کشور مستقر خواهند شد و این که آیا این مساله در دیدار نخست وزیر عراق با ایران نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت یا خیر نیز گفت: قبلا همان طور که اعلام شد، دو دوره نشست مشورتی در سطح عالی ذی ربط امنیتی در تهران و بغداد برگزار شد و تصمیم گرفته شد تا نیروهای نظامی و امنیتی عراق در مرز ایران و عراق مستقر شوند. ما همواره تاکید کرده ایم که اقلیم کردستان بخشی از کل عراق است و بغداد باید مطابق با مسئولیت های قانونی اش عمل کند. ما هم شنیدیم که دولت عراق تصمیم گرفته است نیروهای خود را در مرزهای خودش با ایران از جمله در اقیلم کردستان مستقر کند. ما از استقرار این نیروها حتما استقبال می کنیم و چنانچه دولت عراق نیازمند نیازهای تکنیکی باشد این کمک ها را در اختیارش قرار می دهیم. امیدواریم دولت عراق به تعهدات خود در این زمینه به بهترین شکل عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تصمیم دولت آذربایجان برای افتتاح سفارت خود در اسرائیل و این که این اتفاق چه تاثیری بر روابط دو کشور می گذارد، گفت: توسعه همکاری و مناسبات دوستانه مبتنی بر احترام متقابل و اصول مشترک، جزء اصول جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی در عمل هم ثابت کرده به آن پایبند است. آنچه از جمهوری آذربایجان مد نظر ماست و انتظار می رود، احترام متقابل و مبتنی بر مناسبات دو کشور است. آنچه به تصمیم آذربایجان برای برقرار روابط با رژیم صهیونیستی بازمی گردد، باید بگویم که رژیم صهیونیستی کشوری مضر است که بر روابط کشورها تاثیرات مضر می گذارد. البته ما در امور ملی کشورها ورود نمی کنیم اما توصیه می کنیم که احتیاطات لازم را داشته باشند و بدانند که رژیم صهیونیستی هیچ گاه رژیمی نبوده است که برای کشوری امنیت آورده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دلایل حمل ماسک توسط او در جلسه امروز نیز گفت: ما روز چهارشنبه آینده در زمره مناسبت هایی که داریم روز بین المللی و جهانی همبستگی با قربانیان سلاح شیمیایی است. این ماسک مخوفی که به همراه خود به این جلسه آورده ام، برای من هم گویای خاطرات است هم رمز و سمبلی است برای مردم کشورمان در زمان جنگ تحمیلی. من در ایام نوجوانی که در جبهه های جنگ بودم، این ماسک همیشه جزء ادواتی بود که همراه خود داشتیم. دلیلی برای این کار داشتیم، رژیم صدام در تجاوز و جنگ تحمیلی خود هیچ ابایی از انجام هیچ کاری نداشت. مسئولیت این عمل تجاوزگرانه به گفته سازمان ملل از سوی رژیم صدام بود، با این وجود کشورهای مختلف غربی از جمله آلمان، با علم و آگاهی مسئولان این کشور که رژیم صدام حسین مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی که در اختیار دارد، استفاده صنایعی نمی کند بلکه از آنها برای تولید جنگ افزار استفاده می کند، این مواد شیمیایی را در اختیارش قرار می دادند. رژیم منحط بعثی نه تنها از این سلاح در جنگ تحمیلی استفاده کرد بلکه علیه مردم خود نیز این سلاح ها را به کار برد. گزارش های رسانه های غربی از جمله گزارش های خود آلمانی ها از جمله رسانه اشپیگل حاکی از آن بود که این رژیم در جنگ تحمیلی از این سلاح ها به طور وسیعی استفاده کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز اذعان کرد که شرکت های آلمانی به طور گسترده ای این مواد شیمیایی را در اختیار رژیم بعث قرار می دادند. رسانه اشپیگل یادآور شد که دولت آلمان به دلیل صادرات محصولات شیمایی به عراق برای استفاده در جنگ تحمیلی 139 تذکر از سازمان ملل دریافت کرد. حالا دولت آلمان پیشتاز قطعنامه حقوق بشر علیه ایران شده است. کشوری که شرکت هایش با علم دولت آلمان و با وجود تذکراتی که از سازمان ملل گرفت جزء کشورهای اصلی تامین کننده مواد شیمیایی برای رژیم بعث بود، از ما بهانه های حقوق بشری می گیرد و بی توجه به سابقه خود علیه ما در این زمینه فعالیت گسترده می کند و در سازمان ملل برای تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران جولان می دهد. چنین کشوری با این سابقه چگونه به خود حق می دهد که داعیه دار حقوق بشر علیه ما باشد. چنین کشوری که خود مواد شیمیایی در اختیار رژیم بعث قرار داد تا علیه زنان کُرد در سردشت استفاده شود، الآن در کمال پررویی و نفاق پرچم دار حقوق بشر علیه ایران و زنان ایران شده است.  

وی درباره مذاکرات هسته ای و این که بسیاری مذاکره کنندگان را به انفعال متهم می کنند و به نظر می رسد وضعیت به سمتی می رود تا دیگر ارزش امنیتی برای اروپا نداشته باشد و ممکن است اروپایی ها و امریکایی ها به مرحله ای برسند که دیگر تمایلی برای انجام مذاکرات برای نتیجه رساندن گفت وگوها نداشته باشند گفت: آنچه مربوط به اروپاست، متاسفانه اروپا دچار نوعی بی عملی در انجام تعهداتش در ارتباط با برجام است. ما در زمان خروج امریکا از برجام نیز به رغم تعهدات اروپایی های عضو برجام که مضرات خروج امریکا از برجام را مرتفع خواهند کرد و انتظارات اقتصادی ایران از برجام را عملی خواهند کرد، اما عملا چنین کاری نکردند و دچار نوعی بی عملی و بدون اراده تصمیم هستند. اروپا نشان داده که کاملا در سایه تصمیم و رویکرد سیاسی دولت امریکا قرار گرفته است. بنابراین نمی توانیم بگوییم که مواضعی که از سوی امریکا بیان می شود، مواضعی نیست که بتوان روی آن سرمایه گذاری کرد. اما از جانب امریکا، همان طور که جناب وزیر نیز گفتند، در ظاهرا و به طور علنی می گویند که مایل به مذاکرات نیستند و دیگر به آن فکر نمی کنند و دیگر در اولویتشان نیست، اما در عمل در حال ارسال پیام های متعدد به ما هستند تا مذاکرات ادامه یابد. جمهوری اسلامی ایران همچنان به دیپلماسی و مذاکرات پایبند است و به آن ادامه خواهد داد و در صورتی که طرف امریکایی و طرف های متقابل جدیت نشان دهند ما هم در ادامه مذاکرات جدی خواهیم بود، در غیر این صورت اصول خود را داریم و بر اساس اصول خود عمل می کنیم.  

کلید واژه ها: ناصر کنعانی ایران و آلمان ایران و امریکا


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۰
من یک بار عرض کردم سایت رادیو المان فارسی روی بی بی سی فارسی با ان سابقه ننگین وحرکات موذیانه امروز راسفید کرده است۔۔دولت المان نه از گذشته خود شرم دارد ونه از انچه امروز در اوکراین و برای اروپا وجهان زیر پرچم ناتومیکند۔مصوبا ت شورای امنیت ومجمع زمانی اعتبار دارد که اعتبار واجرای قطعنامه های شورای امنیت ومصوبات مجمع در مورد اسرائیل ودیگران مورد بررسی ومواخذه قرار گیرد۔ اروپا ئی اروپائی است۔ المانی وانگلیسی وبلژیکی وفرانسوی و۔۔۔ ندارد۔تصور میکنند اقای دنیا هستند۔مستعمره امریکا شدن حق انان است۔وگرنه خون مردم دنیا را مانند گذشته در اسیا وافریقا را در شیشه میکردند۔میگویند درجهنم مارهائی است که ادم از دست انها به افعی پناه میبرد۔در اروپا چنین مارهائی پیدا میشود۔ المان وانگلیس وفرانسه را همه میدانیم این بلژیک نیم وجبی میدانید درکنگو چه کارهائی که کرد ونکرد۔یا هلند در اسیا وافریقا ویا فرانسه در الجزایرو۔۔۔۔۔اروپای شرقی هم زیر نظر عثمانی بود و الی همین اش بود وهمین کاسه۔