دخالت های ابوظبی در واشنگتن روزبه روز بیشتر می شود

نگرانی امریکا از نفوذ روزافزون امارات

۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۸۷۴ اخبار اصلی آمریکا
نگرانی جامعه اطلاعاتی درباره تلاش های امارات برای تاثیرگذاری بر سیاست ایالات متحده که در یک گزارش محرمانه جمع آوری شده است، نشان می دهد که جامعه اطلاعاتی به دقت تلاش های کشور خلیج فارس برای نفوذ در واشنگتن را که در سال های اخیر از سوی روزنامه نگاران و فعالان نیز مورد توجه قرار گرفته، از نردیک دنبال می کند.
نگرانی امریکا از نفوذ روزافزون امارات

نویسندگان: الی کلیفتون و بن فریمن

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارشی که در آخر هفته توسط جان هادسون، خبرنگار واشنگتن پست، منتشر شد، تلاش های مستند امارات متحده عربی برای هدایت سیاست خارجی ایالات متحده به نفع این کشور واقع در حاشیه خلیج فارس به یک چالش امنیت ملی تبدیل شده که مورد توجه شورای اطلاعات ملی، قرار گرفته است. شورای اطلاعات ملی در آمریکا یک مرکز جامعه اطلاعاتی است که از اطلاعات 18 سازمان اطلاعاتی این کشور استفاده و به عنوان پلی بین جامعه اطلاعاتی و سیاستگذاران عمل می کند.

نگرانی جامعه اطلاعاتی درباره تلاش های امارات برای تاثیرگذاری بر سیاست ایالات متحده که در یک گزارش محرمانه جمع آوری شده است، نشان می دهد که جامعه اطلاعاتی به دقت تلاش های کشور خلیج فارس برای نفوذ در واشنگتن را که در سال های اخیر از سوی روزنامه نگاران و فعالان نیز مورد توجه قرار گرفته، از نردیک دنبال می کند. به عبارت دیگر، نگرانی از مداخله امارات متحده عربی در سیاست ایالات متحده اکنون به یک نگرانی امنیت ملی در جامعه اطلاعاتی این کشور تبدیل شده است. این بررسی دقیق از سوی سازمان‌های اطلاعاتی بسیار غیرمعمول است، زیرا این سازمان ها موظف هستند بر تهدیدهای خارجی تمرکز کنند و معمولا از دخالت در زمینه هایی که مطالعه سیاست ایالات متحده یا مقامات ایالات متحده تلقی شود، اجتناب می کنند.

هادسون در گزارشی از گفت و گوها با منابعی در جامعه اطلاعاتی که این گزارش طبقه بندی شده را خوانده بودند، نوشت: «فعالیت های پوشش داده شده در این گزارش که توسط سه نفری که آن را مطالعه کرده اند به واشنگتن پست توضیح داده شده، تلاش های غیرقانونی و قانونی برای هدایت سیاست خارجی ایالات متحده به روش هایی را شامل می شود که نتیجه آنها به نفع خودکامگی عربی است. به گفته این افراد، این گزارش تلاش های امارات متحده عربی در چندین دولت ایالات متحده برای سوء استفاده از آسیب‌پذیری های حاکمیت آمریکا از جمله اتکا به کمک ها در کارزارهای انتخاباتی، آسیب پذیری در برابر شرکت های قدرتمند لابی کننده و اجرای ضعیف قوانین افشاگری که برای محافظت در برابر مداخله دولت های خارجی است، را شامل می شود.»

در حالی که گزارش محرمانه شورای اطلاعات ملی از مداخله غیرقانونی امارات در آمریکا حکایت دارد، اطلاعات غیرمحرمانه نشان می دهند که امارات یکی از بزرگترین عملیات نفوذ قانونی در ایالات متحده را پیش می برد. گزارش ثبت شده از همه اقدامات امارات متحده عربی و عوامل آن در زمینه روابط عمومی و لابی گری که طبق قانون ثبت عوامل خارجی (موسوم به فارا) به ثبت رسیده، بیش از 10هزار مورد فعالیت سیاسی به نمایندگی از مشتریان اماراتی در سال های 2020 و 2021 را شامل می شود. 

این فعالیت ها همچنین شامل دسترسی فوق العاده به کنگره بوده است. در حقیقت، لابی گران اماراتی به همه دفاتر کنگره تماس گرفته اند تا برای فروش تسلیحات به امارات، افزایش بی اعتمادی به ایران، ترویج توافقنامه ابراهیم با اسرائیل و بسیاری از تصمیم های سیاسی کلیدی در قلب سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه، لابی گری کنند. شواهد نشان می دهند که آندسته از اعضای کنگره که لابی گران اماراتی با آنها تماس گرفته بودند، در کارزارهای تبلیغاتی-انتخاباتی خود نیز از همین شرکت های لابی گری اماراتی بهره گرفته اند. بیش از 500هزار دلار از حمایت های مالی از کارزارهای انتخاباتی از شرکت های ثبت شده در فارا که برای منافع امارات متحده عربی کار می کنند، به بیش از 100 عضو کنگره تخصیص داده شده که این شرکت ها در سال های 2020 و 2021 از طرف امارات با آنها تماس گرفته اند.

در حالی که برخی ممکن است این اقدامات را به عنوان سیاست در برابر پول در نظر بگیرند، اما چنین اقداماتی غیرقانونی نیستند. بیانیه های تکمیلی فارا کاملا روشن می کند که این کمک ها از طرف امارات متحده عربی یا هر مشتری خارجی دیگری انجام نمی شود، بلکه «از منابع مالی شما و از طرف خود شما» بوده که همین عبارت از لابی گران در برابر اتهام کمک به مشتریان اماراتی خود در نقض ممنوعیت کمیسیون انتخابات فدرال درباره کمک های اتباع خارجی در مبارزات انتخاباتی محافظت می کند.

اتاق های فکر یکی دیگر از اجزای حیاتی تلاش های نفوذ قانونی امارات در ایالات متحده قلمداد می شوند. هادسون گزارش داد: «بر اساس سوابق وزارت دادگستری، امارات متحده عربی از سال 2016 بیش از 154 میلیون دلار برای لابی گران هزینه و صدها میلیون دلار بیشتر را صرف کمک های مالی به دانشگاه ها و اندیشکده های آمریکایی کرده که بسیاری از آنها اسناد سیاست گذاری با یافته هایی را که به نفع امارات است، تهیه می کنند.»

امارات یکی از مهمترین حامیان مالی خارجی اندیشکده های ایالات متحده است که هر ساله میلیون ها دلار به بانفوذترین اندیشکده های آمریکا از جمله شورای آتلانتیک، موسسه بروکینگز، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، و موسسه خاورمیانه، کمک مالی می کند. در برخی موارد، اتاق های فکری که توسط امارات تامین مالی می شوند، نظرات و نوشته هایی را ارائه داده اند که در راستای منافع سرمایه گذاران اماراتی آنها بودند.

با توجه به نفوذ شدید امارات و سایر کشورها در اندیشکده های ایالات متحده، اصلاحاتی برای احیای اعتماد به آنها از طریق ارتقای شفافیت و پاسخگویی درباره بودجه اندیشکده ها و به ویژه افشاگری درباره تامین مالی کنندگان خارجی، ضروری به نظر می رسد.

با این حال، به رغم سوابق مداخله امارات در سیاست گذاری ایالات متحده که اکنون به سطوح بالای جامعه اطلاعاتی این کشور نیز رسیده است، هیچ نشانه روشنی مبنی بر اینکه امارات با عواقبی مواجه خواهد شد، وجود ندارد.

هادسون در گفت و گو با یک قانونگذار آمریکایی که گزارش محرمانه را خوانده بود، درباره نقش پول امارات در تاثیرگذاری بر دموکراسی آمریکا ابراز نگرانی کرد. این نماینده مجلس در پاسخ گفت: «باید یک خط قرمز بسیار واضح در برابر بازی امارات در سیاست آمریکا ایجاد شود. باور من این است که این موضوع هرگز در مذاکرات سطح بالا با اماراتی ها مطرح نشده است.»

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امارات متحده عربی امریکا و امارات امریکا و امارات متحده عربی نفوذ اطلاعاتی جامعه اطلاعاتی جامعه اطلاعاتی امریکا


( ۳ )

نظر شما :

جامی ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۸
بیخود نبود که امریکا،فروش f35 رو به تروریست های داعشی،ممنوع اعلام کرد