ترکیه دیپلماسی دفاعی خود را در آفریقا تقویت کرده است

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۴۹۲ سرخط اخبار

ترکیه در حال افزایش نفوذ امنیتی خود در آفریقاست و نفوذ اقتصادی و فرهنگی خود را در یک دهه گذشته در این قاره افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، در سال ۲۰۲۱، صادرات دفاعی و هوافضای ترکیه به آفریقا نسبت به سال قبل پنج برابر شده و به ۴۶۰.۶ میلیون دلار رسید.

با این حال، هنوز سهم ترکیه از بازار تسلیحات آفریقا ۰.۵ درصد است، اما یک تحقیق سال ۲۰۲۲ موسسه آلمانی امور بین‌المللی و امنیتی درباره دیپلماسی امنیتی ترکیه در آفریقا نشان می‌دهد که این رشد سریع فروش تسلیحاتی تکان‌دهنده است.

دولت‌های آفریقا که با افزایش شورش‌های افراط‌گرایان در شرق و غرب این قاره و همچنین مناقشات داخلی مواجه هستند، بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند. ترکیه یک جایگزین قابل اعتماد برای صادرکنندگان معمول این قاره است، یعنی آمریکا، روسیه، چین و فرانسه.

آبل آباته که با اندیشکده انگلیسی «گاتهام هاوس» همکاری می‌کند، گفت: ترکیه به معنای واقعی کلمه راهی برای خرید سلاح است. سلاح‌های ترکیه ارزان‌تر بوده و زودتر به دست مشتریان می‌رسند. همچنین درگیری‌های اداری مانند شرایط حقوق بشری و سیاسی را ندارند.

ملت‌های آفریقا بیش از همه به خرید خودروهای زرهی، تجهیزات نیروی دریایی، تسلیحات پیاده‌نظام و پهپادهای ترکیه علاقه نشان می‌دهند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از بازگشت از سفری به آفریقا در ۲۰۲۱ گفت: در آفریقا به هر کجا که می‌رفتیم از ما پهپاد مسلح یا غیرمسلح می‌خواستند.


( ۳ )

نظر شما :

علی ۰۸ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۵
مبارک مردم مسلمان جهان