از نفت تا ساخت و ساز

چین جای پای خود را در اقتصاد عراق مستحکم می کند

۰۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۴۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
علاوه بر فعالیت شرکت های چینی در زمینه نفت در پروژه ‌هایی که این کشور به آن نیاز دارد، چینی ها مدرسه و فرودگاه نیز می ‌سازند، ولی این حضور همه جانبه می تواند کشور عراق را در زمانی نه چندان دور در معرض خطر گرفتار شدن در دام بدهی به پکن قرار دهد.
چین جای پای خود را در اقتصاد عراق مستحکم می کند

دیپلماسی ایرانی: به نوشته وبگاه فرانس ۲۴، در کشور عراق که غنی از نفت و از نظر زیرساخت ها ضعیف است، کشور چین جای پای خود را محکم می کند.

علاوه بر فعالیت شرکت های چینی در زمینه نفت در پروژه ‌هایی که این کشور به آن نیاز دارد، چینی ها مدرسه و فرودگاه نیز می ‌سازند، ولی این حضور همه جانبه می تواند کشور عراق را در زمانی نه چندان دور در معرض خطر گرفتار شدن در دام بدهی به پکن قرار دهد.

حضور چین در عراق امر جدیدی نیست، ولی پکن اخیرا پروژه های خود را در این کشور وسعت و تنوع بخشیده، کشوری که بیش از چهل سال از جنگ و درگیری رنج برده است.

همچنین « جان کالابرز»، رئیس پروژه خاورمیانه و آسیا در موسسه خاورمیانه در گفت وگویی با خبرگزاری فرانسه به این نکته اشاره کرد که کشور عراق نیاز شدیدی به سرمایه گذاری خارجی، به ویژه در زمینه زیرساخت های مربوط به انرژی دارد.

در اینجا بود که چین فرصت خود را پیدا کرد و جمهوری خلق چین باید نیازهای انرژی خود را تامین کند و منابع خود را تنوع ببخشد، بنابراین به اولین وارد کننده نفت عراق تبدیل شد.

بر اساس گفته «مظهر صالح»، مشاور مصطفی کاظمی، رئیس دولت پیشبرد امور عراق، کشور چین به تنهایی 44 درصد از صادرات نفت عراق را وارد می کند.

«تسوی وی»، سفیر چین در عراق در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی می گوید که در زمینه انرژی، وضعیت فعال است.

وی در ادامه می افزاید که ما همچنان در مرحله ورود به عراق هستیم و با طرف عراقی و همچنین شرکت های خارجی که در عراق فعالیت می کنند همکاری می کنیم.

تسوی همچنین می گوید که از نظر تعداد و ارزش پروژه های حوزه انرژی همچنان چین در مرحله ابتدایی است.

به اعتقاد جان کالابرز، در پس این اهداف تجاری آشکار همچنین جاه طلبی چین برای به نمایش گذاشتن کار خود، بهبود تصویرش و تثبیت عمق خود در کشور و منطقه ای که مدت های طولانی تحت سلطه غرب، به ویژه ایالات متحده آمریکا بوده، نهفته است.

در سال 2019، عراق به یکی از شرکای چین در طرح کمربند و جاده تبدیل شد و دو کشور توافقنامه‌ ای در این زمینه امضا کردند. هدف ابتکار کمربند و جاده، ایجاد پروژه ‌های زیرساختی دریایی و زمینی است که چین را بهتر به آسیا، اروپا و آفریقا پیوند ‌دهد، ولی غرب آن را وسیله ای برای افزایش نفوذ چین در کشورهای فقیر می داند و به ویژه با آن مخالف است، زیرا این پروژه ها، بدهی های بزرگی را به این کشورها تحمیل می کند و همچنین غربی ها به وجود فساد و نقض حقوق بشر مشکوک هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرگزاری فرانسه گفت که چین به طور فعال در بازسازی اقتصاد عراق مشارکت دارد و تاکید کرد که بغداد شریکی مهم در طرح کمربند و جاده است.

به گفته مسئولی از سفارت چین، تبادل تجاری میان دو کشور در حال رونق است و در سال 2020 به 30 میلیارد دلار رسیده است.

با توجه به اهمیت بازسازی زیرساخت ها، بسیاری از پروژه های انجام شده توسط چین در این زمینه در چارچوب توافقنامه امضا شده بین دو کشور در سال 2019 تحت عنوان بازسازی در برابر نفت است و از جمله این پروژه ها، ساخت هزار مدرسه و یک فرودگاه در ناصریه است.

این پروژه ها از طریق فروش روزانه صد هزار بشکه نفت عراق به چین تامین مالی و درآمد حاصل از آن به حسابی که زیر نظر بانک مرکزی عراق در چین است، واریز می شود.

درآمد به دست آمده تنها در پروژه هایی قابل استفاده است که توسط شرکت های چینی منحصراً در عراق انجام می شوند.

«یسار المالکی»، کارشناس اقتصادی نسبت به این امر هشدار می دهد که مقامات عراقی این توافقنامه را در پروژه های بی فایده استفاده کنند و در نهایت مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی با بدهی های زیادی مواجه شوند.

کلید واژه ها: چین عراق چین و عراق سرمایه گذاری چین در عراق یک کمربند یک جاده نفت و گاز عراق امریکا و عراق چین و امریکا و عراق اروپا و چین و عراق


( ۴ )

نظر شما :