عمویی: نقش دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی را در اغتشاشات اخیر مشاهده و درک کردیم

۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۸ کد : ۲۰۱۴۹۷۹ سرخط اخبار

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «متاسفانه نقش دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی را به صورت روشن و در اغتشاشات اخیر توسط بخشی از جریاناتی که اقدامات براندازانه را پیگیری می‌کردند، مشاهده و درک کردیم»، تاکید کرد: باید با ایجاد آرامش و رفع ابهاماتی که برای بخش هایی از مردم به وجود آمده است، مجدداً فضا آرام شود، در عین حال نیز حتماً باید واکنش موثری را نسبت به مداخلات کشورهای خارجی برای ناآرام سازی فضای داخل کشور نشان دهیم.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه روز یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تبادل زندانیان آمریکایی طی روزهای گذشته اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی نگاه می‌کند و این جدا از مباحث سیاسی است که بین ما و ۱+۴ در جریان است.

وی افزود: با وساطت برخی از کشورهای منطقه در حاشیه خلیج فارس روند بخش‌هایی از تبادل زندانیان پیش رفته است. مهمترین نکته برای ما این است که برخی افراد از جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت ظالمانه تحت بازداشت و زندان قرار گرفتند شرایط مالی این افراد نیز باید بهبود پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هم‌چنین بخشی از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس قوانین تحریم های یکجانبه و ظالمانه محدود شده است باید در اختیار جمهوری اسلامی ایران برای مصارف ملی قرار بگیرد؛ این یک مطالبه جدی است و فکر می‌کنیم که با ورود و دخالت سازمان ملل متحد و کشورهای دوست بتوانیم به یک تبادل‌نظر و گشایشی در این زمینه دست یابیم.

عمویی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به وجود نگاه سیاسی در آمریکا نسبت به تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی برخی منابع مالی ایران، آیا می‌توان که در آستانه توافق برجام قرار داریم؟ تاکید کرد: دو موضوع جداگانه مطرح است و واقعیت این است که متن مذاکرات با ۱+۴ حدود زیادی به پیشرفت رسیده است اما در چند موضوع که پیشتر نیز درباره آن صحبت شده بود مسائل باقی مانده است؛ جمهوری اسلامی ایران نظرات خود را که نظراتی فنی و منطقی است ارائه داده است اما به نظر می‌آید که طرف مقابل به دلیل شرایط داخلی خود و همچنین در پیش داشتن انتخابات، آمادگی حل و فصل موضوعات را ندارد.

وی اظهار کرد: از دید ما باید تحریم‌ها به صورت جدی و موثر و با ارائه تضمین برطرف شوند تا ما به یک توافق پایدار دست یابیم؛ بدون تضمین کافی و همچنین رفع موانع پایداری توافق جمهوری اسلامی به یک توافق صوری متمایل نیست. هرچند که فکر می‌کنیم که راه‌های تجارت خارجی ایران محدود به توافق نیست و اقدامات و گفت‌وگوهایی که در سمرقند بین رییس جمهور محترم کشورمان با مقامات کشورهای عمدتاً آسیایی شکل گرفت نشانه‌های دقیقی از گشایش در حوزه اقتصادی را نشان می‌دهد. همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای را زمینه‌های توسعه روابط اقتصادی فراهم می‌کند و ما فکر می‌کنیم که همه اینها گام‌های موثری برای حل مشکلات اقتصادی مردم است که در یک بازه زمانی به پاسخ خواهند رسید.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اتفاقات در کشور کاهش علاقه‌مندی طرف مقابل به نتیجه رسیدن مذاکرات و ترغیب آنها به تحریم گفت: متاسفانه نقش دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی را به صورت روشن و در اغتشاشات اخیر توسط بخشی از جریاناتی که اقدامات براندازانه را پیگیری می‌کردند، مشاهده و درک کردیم و به این موضوع نیز در گزارشی که وزارت اطلاعات منتشر کرد، به روشنی پرداخته شده بود.

عمویی با بیان اینکه «باید در نظر داشته باشیم که آنها دست از دشمنی با مردم ایران بر نداشته‌اند بلکه این قدرت مردم ایران است که می تواند حقوق ما را احیا کند»، افزود: مهمترین مولفه برای احقاق حقوق مردم ایران اقتدار کشور است و این اقتدار بر پایه رضایت مردمی و اتکا به مردم کشور صورت می‌گیرد؛ در این چارچوب ایجاد نارضایتی و تلاش برای ناآرام سازی فضای عمومی حتماً ضربه‌ای به روند توسعه کشور است.

وی تاکید کرد: باید با ایجاد آرامش و رفع ابهاماتی که برای بخش هایی از مردم به وجود آمده است، مجدداً فضا آرام شود، در عین حال نیز حتماً باید واکنش موثری را نسبت به مداخلات کشورهای خارجی برای نا آرام سازی فضای داخل کشور نشان دهیم.


نظر شما :