حکم بازداشت عمران خان صادر شد

۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۷ کد : ۲۰۱۴۹۷۸ سرخط اخبار

یک مقام قضایی محلی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، روز شنبه حکم دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب «جنبش عدالت پاکستان»، را صادر کرد. خان به تهدید مقام‌های دولتی از جمله قاضی محلی، زیبا چودوری، متهم است.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، بیش از یک ماه پیش، شکایتی رسمی از خان در کلانتری مارگالا در اسلام‌آباد ثبت شد. حالا به درخواست پلیس، حکم بازداشت او صادر شده است. روزنامه تریبیون پاکستان تصویری از این حکم را منتشر کرد.

در پی انتشار این خبر، کنشگران حزب «جنبش عدالت» مقابل خانه خان در محله بانیگالای اسلام‌آباد تجمع اعتراضی برگزار کردند. حکم دستگیری را رعنا مجاهد رحیم، قاضی مدنی ارشد، صادر کرد. پلیس اسلام‌آباد نیز در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، توضیح داد که این حکم دستگیری بخشی از «روند قانونی» است.

علی جاوید، یک مقام قضایی در اسلام‌آباد، از خان به‌ دلیل تهدید جان چودوری و بر مبنای قوانین مربوط به تروریسم شکایت کرده است. خان در یکی از تجمع‌های اعتراضی حزبش در پارک «اف ۹» اسلام‌آباد در روز ۲۰ اوت، صحبت‌هایی کرده بود که به این شکایت که بر اساس «قانون مقابله با تروریسم» تنظیم شده است، منجر شد.

پرونده قضایی علیه خان در ماه گذشته مراحل گوناگونی را طی کرده است. دیوان عالی اسلام‌آباد روز ۱۹ سپتامبر، دستور داد اتهام‌های مربوط به تروریسم را از پرونده خان حذف کنند و تهدیدهای خان علیه چودوری را مشمول مفاد این قانون ندانست. سپس، «دیوان مبارزه با تروریسم»‌ بر مبنای این حکم، خان را به دادگاهی دیگر ارجاع داد. به نظر می‌رسد مراجعه نکردن به‌موقع خان به دادگاه، باعث صدور حکم دستگیری شده است.

خان صبح شنبه به دیوان عالی اسلام‌آباد مراجعه کرد و اظهارنامه‌ای تقدیم کرد که در آن ضمانت می‌دهد در آینده هیچ اقدامی علیه کرامت هیچ‌یک از دیوان‌ها و قوه قضاییه پاکستان انجام ندهد. خان گفت اگر قاضی باور دارد که او از «خط قرمز» عبور کرده است، «حاضر است معذرت‌خواهی هم بکند».


( ۲ )

نظر شما :