امریکا: از بسته شدن پرونده بازرسی آژانس با ایران حمایت نمی‌کنیم

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۴ کد : ۲۰۱۴۳۹۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه امریکا ضمن تأکید بر در اختیارداشتن ابزارهای لازم برای برخورد با برنامه موشکی ایران، گفت که امریکا مخالف ارتباط احیای برجام با بازرسی‌های آژانس بین المللی است.

«ساموئل وربرگ»، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه امریکا، در گفت‌وگو با شبکه عرب‌زبان «الشرق» تأکید کرد که امریکا سازوکارها و ابزارهای لازم را برای برخورد با «چالش‌های امنیتی‌ای که ایران عامل آنهاست ازجمله برنامه موشکی ایران» دارد.

او برنامه موشکی ایران را خطری برای امنیت امریکا و متحدانش در خاورمیانه خواند و افزود که این خطر حتی در صورت بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای (برجام) پابرجا خواهد بود.

وربرگ همچنین تأکید کرد که امریکا از بسته شدن پرونده بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند و افزود که نباید این پرونده را به موضوع بازگشت به توافق هسته‌ای پیوند زد چون تعهدات ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد بلکه به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مربوط می‌شود.

این در حالی است که تهران بازگشت به توافق هسته‌ای را مشروط به بسته شدن پرونده بازرسی آژانس از چند تأسیسات اتمی در کشور کرده است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا افزود که کشورش درباره پاسخ ایران به مطالب امریکا درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با متحدان خود مشورت می‌کند و پس از پایان مشورت‌ها پاسخ نهایی خود را به اتحادیه اروپا ابلاغ خواهد کرد.

وی گفت که لازم است پاسخ ایران را با مشورت متحدان خود و نیز کشورهای اروپایی امضاکننده توافق (انگلستان، فرانسه، آلمان) بررسی کنیم.

او تأکید کرد که تا زمانی که همه تکلیف همه جزئیات روشن نشود خبری از توافق در میان نخواهد بود.


( ۱ )

نظر شما :