پشت پای «صدر» به آخرین کناره گیری‌اش از سیاست در کمتر از ۲۴ ساعت

۰۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۰۱۴۲۸۱ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که اخیرا طرفدارانش آشوب و فتنه در عراق برپا کردند، پس از استعفای آیت الله حائری از مقام مرجعیت، اعلام کرد که برای همیشه از صحنه سیاسی کناره گیری می کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این اولین بار نبوده که مقتدی اعلام کرده است از صحنه سیاسی کناره گیری می کند و به نظر می آید آخرین بار نیز نخواهد بود.

رهبر جریان صدر در اوت 2013 گفته بود که دیگر به فعالیت سیاسی ادامه نمی‌دهم و پس از آن در فوریه 2014 نیز کناره‌گیری و مشارکت خود در انتخابات عراق را اعلام کرد.

صدر پس از دو سال در مارس 2016 از رها کردن کامل فعالیت سیاسی و بستن دفتر شخصی خود خبر داد و همین ادعا را چند هفته بعد تکرار کرد.

وی در نیمه ژوئیه 2021 نیز مجددا کناره‌گیری خود از روند سیاسی و خودداری از نامزدی در پارلمان عراق را اعلام کرد.

صدر در آخرین ادعای خود 29 اوت 2022 گفته بود که اکنون به طور کامل از عرصه سیاسی کناره‌گیری و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم.

رهبر جریان صدر این ادعا را زمانی مطرح کرد که آیت الله حائری در متن استعفای خود از مقام مرجعیت گفت که فرزندان شهیدان صدر باید بدانند که علاقه به آن شهید کفایت نمی‌کند بلکه باید با عمل صالح و پیروی واقعی از آموزه‌های آنان باشد و صرف ادعا یا وابستگی کافی نیست.

آیت الله حائری افزود که هرکس به نام شهیدان صدر در پی تفرقه در میان شیعیان و ملت عراق باشد یا به نام آنان خود را متصدی رهبری سازد بدون آنکه از اجتهاد یا دیگر شرایط رهبری شرعی برخوردار باشد «در واقع صدری نیست هرچند مدعی آن باشد یا به آنان منتسب شود.

این اظهارات خشم مقتدی صدر را به دنبال داشت و او با انتقاد شدید از آیت الله حائری گفت که برای همیشه از صحنه سیاسی کناره گیری می کند.

پس از آنکه صدر کناره گیری خود از صحنه سیاسی را اعلام کرد، آشوبگران طرفدار او به سمت منطقه خضراء یورش بردند. آشوبگران صدری مدتی بود که در منطقه خضراء و به ویژه در مقابل پارلمان عراق تحصن کرده بودند.

نیروهای سرایا السلام، شاخه نظامی جریان صدر نیز پس از کناره گیری صدر، به صورت مسلح به سمت منطقه خضراء آمدند و با نیروهای امنیتی عراق وارد درگیری نظامی شدند و خسارت های مادی و جانی برجا گذاشتند.

یک شب از درگیری نظامی در منطقه خضراء و ابراز نگرانی های داخلی و خارجی از وضعیت عراق گذشت تا اینکه صدر در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شد.

مقتدی صدر در موضعگیری عجیبی با انتقاد شدید از هواداران خود به آنان دستور داد که ظرف یک ساعت از منطقه خضراء عقب نشینی کنند و به تحصن خود پایان دهند.

وی گفت که با صرف نظر از اینکه چه کسی را فتنه را آغاز کرد، با سر فروافتاده از ملت عراق که تنها آسیب‌دیده این حوادث است عذر می‌خواهد و قاتل و مقتول را درآتش می‌داند و در این باره فرقی ندارد چه کسی خون‌ریزی را آغاز کرده است.

صدر افزود که عراق که پیش‌تر اسیر فساد بود، امروز اسیر فساد و خشونت با هم است و گفت که امیدوار بود که اعتراضات مسالمت‌آمیز کفن‌پوش و با دست‌های خالی و دل‌های عاشق میهن باشد نه اینکه با سلاح به خیابان بریزند و «این بدترین انقلاب است».

وی گفت که این انقلاب بدترین انقلاب است و که با خشونت و قتل همراه است و صریحا می‌گوید که دیگر آن را انقلاب نمی‌داند و افزود که همان‌طور که از بعد از خشونت‌آمیز شدن تظاهرات 2019 آن را دیگر انقلاب ندانست امروز هم انقلاب صدری‌ها را انقلاب نمی‌خواند.

صدر از نیروهای امنیتی عراق که بی طرفی پیشه کرد قدردانی کرد و نیز از نیروهای الحشد الشعبی تشکر کرد و گفت که نیروهای حشد صرف نظر از فرماندهانشان، هرگز به ملت حمله نمی‌کنند و تأکید کرد که از موضع شرافتمندانه فرمانده کل نیروهای مسلح عراق قدردانی می‌کند.

وی گفت اینکه گفته شود موضوع از کنترل خارج شده و عشایر در پی خون‌خواهی اند هم غیر قابل قبول است چون «ما انتقام عشایری را قبول نداریم و فقط باید از روش‌های شرعی عمل کرد و ریختن خون ملت عراق حرام است چه از عشایر باشد چه از جریان صدر چه از غیر آنان و حتی اگر شبه‌نظامیان وقیح را مطرح کنیم جریان صدر هم نباید وقیح باشد».

صدر خطاب به هواداران خود گفت اگر تا یک ساعت دیگر همه از منطقه خضراء و تحصن در برابر پارلمان عقب‌نشینی نکنند از خود جریان صدر هم اعلام برائت می‌کنند و اگر اطاعت نکنند موضعی دیگر خواهم گرفت.

او گفت که حتی تظاهرات مسالمت‌آمیز هم غیر قابل قبول است و افزود که گناه مردم چیست که زیر سایه خمپاره زندگی کنند «و شما به بهانه مبارزه با فساد مردم را می‌کشید؟» و افزود که هیچ چیزی از انقلاب به جای نمانده است.

صدر همچنین تأکید کرد که موضعش درباره کناره‌گیری از فعالیت سیاسی تغییری نکرده چون این بار این یک موضع شرعی برآمده از فتوای مرجع است.

این اظهارات صدر در حالی مطرح شد که گویی او نبوده است که عامل این تحصن بوده و طرفداران آشوبگر او، پس از مواضع او اقداماتی را انجام می دادند که به عنوان مثال می توان به کناره گیری وی از صحنه سیاسی و آغاز درگیری های خونین در منطقه خضراء اشاره کرد.

صدر در پایان کنفرانس مطبوعاتی خود با تأکید بر اینکه یک شهروند عراقی است گفت که به سؤالات مربوط به امور سیاسی پاسخ نمی‌دهد اما 24 ساعت از تصمیم او از کناره گیری صحنه سیاسی و نگذشته بود که صالح محمد العراقی، سخنگوی او که مواضع او را منتشر می کند مجددا به صحنه آمد و بیانیه تندی علیه چارچوب هماهنگی صادر کرد.

سخنگوی مقتدی صدر در شبکه‌های اجتماعی در بیانیه‌ای سراسر دشنام از فراخوان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه برای تشکیل جلسه مجلس انتقاد کرد.

در بیانیه منتشرشده در صفحه «صالح محمد العراقی» تأکید شده که موضع گیری «چارچوب هماهنگی وقیح» و «شبه‌نظامیان وقیح» که «در برابر اراده ملت و مرجعیت و طوایف ایستاده و اعلام می‌کنند که برای تشکیل دولت وقیحشان جلسه مجلس را تشکیل می‌دهند» اصلا برایش عجیب نیست.

او افزوده که این اقدام در حالی رخ می‌دهد که «خون اعدام‌شدگان تظاهرات مسالمت‌آمیز و با گلوله شبه نظامیان کثیفشان خشک نشده و انگار که مقتولان تروریست یا صهیونیست هستند و هیچ ارتباطی با مذهب یا میهنشان ندارند».

وی تأکید کرد که این «اوج وقاحت» است که «آنان نه دین دارند نه اخلاق نه اندکی شرافت در خصومت» و افزود که «چه سه‌گانه وقیحی هستند که نه اصلاحات می‌فهمند نه انقلاب نه مسالمت‌آمیز بودن نه رنج مردم را» چون به گفته وی «به فساد و رذالت دل بسته‌اند و چون حیوان نجس‌خواری شده‌اند که از نجس ارتزاق کرده و دیگر گوشتش هم حرام شده است».

العراقی افزوده که این گروه‌ها حتی یک بار هم برای کشف فساد اقدامی نکرده‌اند و نه فقط دلباخته فسادند بلکه «دشمن اصلاح و مصلحان هستند و یک بار از شهادت شهیدان شادی می‌کنند یک بار از خروج از پارلمان و یک بار از تظاهرات، گویی این شهدا و خارج شدگان از مجلس عراقی نیستند یا اقلیتی هستند که میلیون‌ها هوادار ندارد».

او افزود که این نزاعی بر سر ادامه وجود گروه فاسدی است که نشانه‌های زوالش آشکار شده و تأکید کرد که هرگز در نوشتن این نوشته تردید نکرده هرچند «شدیداللحن است و برخی آن را خارج از چارچوب‌های سیاسی می‌بینند اما واقعیت تلخ آن است که باید این سخنان را گفت».

العراقی تأکید کرد که «اگر چارچوب هماهنگی اعلام عزا نکند من و جریان صدر را از امروز دشمن درجه اول خود به حساب بیاورند که از همه روش‌ها علیه آنان عمل می‌کنیم البته به دور از خشونت و ترور».

وی همچنین از ایران خواست که «شتر خود در عراق را مهار کند و گرنه خیلی زود وقت پشیمانی فرامی‌رسد».

در پایان تاکید می شود که صدر این بار هم نتوانست بر ادعای خود مبنی بر کناره گیری از فعالیت سیاسی بایستد و آن را به سیاق گذشته زیر پا گذاشته است هرچند به نظر می رسد از این پس بیانیه های سیاسی صدر تنها از طریق صالح محمد العراقی، سخنگوی او منتشر شود تا به اصطلاح صدر نشان دهد که همچنان به تصمیم خود برای کناره گیری از صحنه سیاسی پایبند است.‌


( ۲ )

نظر شما :