سخنگوی قوه قضاییه: پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه اعاده می‌شود

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۲۰۱۳۹۴۳ سرخط اخبار

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده با اعتقاد به نقص تحقیقات به دادسرا ارسال شد. دادسرا در راستای رفع نقص اقداماتی انجام داد و ظرف روزهای آینده به دادگاه ارسال می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز گفت: همانگونه که می دانید هدف و انگیزه مدافعان حرم همانا ادامه دادن مکتب خونبار حسینی است و مبارزه قاطع با دست پروردگان جنایتکاران در عرصه بین المللی است. امروز جمهوری اسلامی در برابر دسته بندی های جعلی و سیاسی منطقه ایستاده است.

وی با تجلیل از مقاومت آزادگان گفت:  امروز راه ایستادگی در برابر دشمنان از خرمشهر تا غزه تا دمشق و بغداد نتیجه بخش پیروزی است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد گفت: به رسمیت نشناختن حقوق ملت ایران در ۲۸ مرداد سرآغاز رسمی دخالت ایالات متحده در ملت ایران و لگدمال ساختن حقوق اولیه ملت‌ها و حمایت امریکا  از رژیم صهیونیستی است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی و اینکه در این پرونده چند نفر متهم هستند و دادگاه‌ متهمین از چه زمانی آغاز می‌شود؟ گفت: در این پرونده ۲۲ متهم مطرح بودند که پرونده در دادسرا مورد بررسی قرار گرفت و با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شد و فرد مورد نظر به اتهام افساد فی الارض و پولشویی و  اخلال در نظام ارزی وپولی و فرد دیگر به اتهام معاونت در افساد فی الارض و پولشویی و  اخلال در نظام ارزی وپولی  در بازداشت هستند. بقیه متهمان  که ۱۸ نفر هستند  با تودیع قرار وثیقه در دادسرا فعلا ازادند و پرونده در دادگاه انقلاب مطرح رسیدگی است.

وی درباره بازداشت تبعه سوئدی در ایران گفت: این پرونده در دادسرای تخصصی  تهران تحت رسیدگی است و اتهامش جاسوسی است. در ۲۸ فروردین سال جاری قرار بازداشت موقت او صادر شد و در بازداشت است. یکسری اسناد کشف شده و در حال بررسی است و تحقیقات مقدماتی به صورت محرمانه است. براساس سرنخ هایی که داریم ممکن است   اتهام دیگری  در مورد ایشان مطرح شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده تاج زاده نیز گفت: یک اتهام تشویش اذهان عمومی  و یک  تبلیغ علیه نظام  دارد.

ستایشی در پاسخ به سوال ایسنا  درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی واجرای حکم این پرونده گفت: تکلیف اجرای حکم وی بر عهده دادستانی و واحد اجرای احکام دادسرای تهران است. تاکنون نسبت به شناسایی اموال بابک زنجانی در داخل کشور و ارزیابی اموال و انتقال و استرداد اموال خارج از کشور این فرد اقدام جدی و گسترده صورت گرفته است و  تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است. کل رد مال این فرد ۱ میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است و در مورد الباقی طلب وزارت نفت با همکاری ضابطین و نظارت دادسرای تهران اقدامات خوبی انجام شده است. سرنخ‌های بسیار خوبی از اموال وی به دست آمده است و اکنون هم بابک زنجانی در زندان است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص سامانه جامع تکالیف که در آن وضعیت ترک فعل سازمان‌ها مشخص شده و طبق سند تحول مهلت اجرای آن تا پایان تیر ماه بوده و این سامانه چه زمانی اجرا می‌شود؟ گفت: یک سری تکالیف کلیدی در رابطه با دستگاه‌ها و حوزه‌های مهم کشور شناسایی شده است. مطابق با اولویت‌بندی‌ها، تکالیف شناسایی و در حال بارگذاری است.  درگاه سامانه یکپارچه سازمان بازرسی به نام سینا، طراحی و رونمایی شده است. این درگاه دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی دارد و در راستای تجمیع سیستم‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند. درگاه درون سازمانی در حال بهره برداری است و در اختیار سازمان بازرسی کل قرار دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع اطلاع‌رسانی و ضابطه‌مند بودن، در مرحله اخذ تاییدیه‌های لازم است و تا زمانی که به اتمام برسد، مجوزهای لازم بارگذاری و در نهایت اطلاع رسانی می‌شود. بر اساس گزارشی که از سازمان بازرسی داریم، این موضوع ناظر بر این است که ۱۱۰۰ تکلیف قانونی دستگاه‌ها درون پایگاه داده و بانک اطلاعاتی سازمان بازرسی وجود دارد و فرایند صحت سنجی آن در حال انجام است و  تکالیف دستگاه‌ها شناسایی و در حال رصد است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با بازداشت یکی از سر شبکه‌های فساد به نام  شهروز سخنوری (الکس) که دو سال پیش به همراه مادر و فردی که رابط وی بود، دستگیر شد، گفت: راه اندازی شبکه سازمان یافته فساد از اتهامات این فرد است. این فرد به اعدام محکوم شده است. متهمین دیگر به اتهام  موجبات فراهم کردن فساد به ۸ سال حبس محکوم شدند و حکم در حال اجرا است. متهم دیگری هم در پرونده است که حکم وی هنوز اجرا نشده  و در شرف اجرا است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه اخیراً اقداماتی علیه وکلا در حال وقوع است که نمونه آن قتل یک وکیل در شاهرود است، این پرونده در چه مرحله‌ای است، گفت: او بر اساس اصابت گلوله مجروح می‌شود و  در جریان انتقال به بیمارستان قادر به تکلم بوده و  نکاتی را راجع به مظنون ارائه می‌کند و اسمی را ذکر می‌کند و بر اساس دستور قضائی و اقدام به موقع ضابطین ، فرد مورد نظر دستگیر می‌شود و فرد مورد نظر پس از دستگیری با صدور قرار کیفری بازداشت می شود و پرونده در مرحله مقدماتی است و  نکاتی در این پرونده مطرح است که از ناحیه ضابطین و با همکاری تهران در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص عفو اعدامی‌ها گفت: تلاش قوه قضائیه بر این اساس استوار است. با ظرفیت مردمی و همچنین شوراهای حل اختلاف، اقدامات خوبی انجام شده است. در سال ۱۴۰۰، ۶۷۹ نفر رضایت دادند و قصاص ساقط شده است. در چهار ماه اخیر هم ۲۴۵ نفر گذشت کردند.

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت شکایت سید حسن خمینی از دهباشی گفت: این پرونده در ناحیه ۳۱ دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار گرفت. در مرحله اول قرار صادر و به آن اعتراض می‌شود که پرونده به دادگاه کیفری ارجاع می‌یابد. در آنجا، قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود و در نهایت فرد به ۶ ماه حبس محکوم می‌شود که با اعتراض محکوم علیه پرونده به شعبه اول دادگاه تجدید نظر تهران ارسال می‌شود و آنجا در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده  قتل ۱۰ نفر در رفسنجان به دست یک تبعه افغان و اینکه آیا بانک اطلاعاتی دارید که چه تعداد تبعه افغان در کشور هستند و چه تعداد از آنها در زندان هستند؟ گفت: هر کدام از این نکات دارای مسئول و متولی است و بانک اطلاعاتی اتباع و افاغنه در وزارت کشور و اداره اتباعی هست که در حال ارتقا به سازمان اتباع هست. اطلاعات دقیق را از آنجا و از مرجع متولی بگیرید. البته قوه قضاییه در حوزه اتباع  نشست های تخصصی  خوبی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: از قتلی که در رفسنجان رخ داده متاسفیم و نگرانیم. در این رابطه یک تبعه افغانی بنام صمد سلیمانی در تاریخ ۱۶ مرداد سال جاری اقدام به قتل ۶ نفر از اتباع منطقه خود  و ۴ نفر هم ایرانی در رفسنجان بوده اند که  اقدامات انتظامی و قضایی فوری انجام شده و با اینکه  فرد قصد فرار داشته ولی او را دستگیر کردند. این فرد  قبل از دستگیری با سلاح سرد اقدام به خودکشی کرده و از ناحیه شکم آسیب شدید دیده است و به لحاظ وضعیت  نابسامان  وخیمی که دارد اقدامات درمانی او در حال انجام است  و ان شاءالله پس از تحقیقات لازم، رای قاطعی صادر خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه رفت. دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضائی نیروهای مسلح مسئول رسیدگی به این پرونده بود.  این پرونده با اعتقاد به نقص تحقیقات به دادسرا ارسال شد که این موضوع هم به خاطر اعتراض به نظریه کارشناسی بود.  دادسرا در راستای رفع نقص اقداماتی انجام داد و  ظرف روزهای آینده به دادگاه ارسال می‌شود. کارشناسی غنی در این پرونده صورت گرفته اما پرونده طبق حق شکات مورد اعتراض قرار گرفت.  کار ابلاغ در حال انجام است و ظرف روزهای آینده این پرونده به دادگاه اعاده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه ضمن کشف یک باند قاچاق سلاح و مهمات با ۱۴۰ قبضه سلاح در خوزستان که ۱۳۸ قبضه آن کمری بوده است، گفت:  سه نفر در ارتباط گیری با قاچاقچیان خارجی محموله ‌ای را به داخل منتقل کرده‌اند که دو نفر دستگیر شده‌اند و یک نفر ان شالله تا ساعات دیگری دستگیر خواهد شد و پرونده به شعبه بازپرسی ارجاع شده است و در شوش و دزفول در حال رسیدگی است.

ستایشی درباره آخرین وضعیت حمید نوری گفت: حمید نوری در سخت ترین شرایط نگهداری می‌شود و هنوز حکم دادگاه را به زبان فارسی به حمید نوری نداده‌اند و فرصت تجدید نظرخواهی رو به پایان است و انتظار داریم دولت و سیستم قضایی سوئد نسبت به حقوق اولیه حمید نوری بهانه جویی نکنند وامیدواریم دادگاه تجدید نظر نوری مانند دادگاه بدوی نباشد.

وی تاکید کرد: ما اعتراض شدید علیه صدور حکم ناعادلانه دادگاه سوئد علیه حمید نوری را اعلام می کنیم و متاسفیم و وضعیت نابسامان ایشان را در زندان‌های سوئد  می بینیم و قابل پذیرش نیست و  در سخت ترین شرایط نگهداری می شود و  در غربت خانوادت اش می خواهند تماس بگیرند ولی از ان  ممنوع هستندو از وضعیت ایشان نگرانند.
مجید نوری فرزند حمید نوری که  در نشست سخنگوی دستگاه قضا حضور داشت گفت: با پلیس سوئد که صحبت می‌کردم می‌گفت، مورد جالب در پرونده این است که این نوع برخورد با پدر شما منحصر به فرد است.  بیش از هزار روز است پدرم در انفرادی زندان سوئدی‌ها است و  برخی افراد سوئدی دائم به ما می‌گویند به خاطر نوع برخورد با پدر شما متاسفیم.  هنوز پدرم حکم را به زبان فارسی نخوانده است و  دادگاه سوئد هنوز با وکیل جدیدی که معرفی کرده‌ایم موافقت نکرده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون وکالت گفت: موضوع برداشتن سقف عددی از آزمون‌های سردفتری و وکالت معیار پذیرش داوطلبان در آزمونهای ذکر شده، کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزین بالاترین امتیاز است. قید واژه امتیاز در نص قانون از صراحت ماده مورد بحث کاسته است و ممکن است نیاز به تفسیر مجلس داشته باشد. حوزه معاون اول قوه قضاییه، طبق بررسی‌های انجام شده پیگیر موضوع است. جمع بندی بر اساس نمره خام بوده اما به دلیل اینکه نمایندگان موضوعاتی را مطرح کردند، ظرف چند روز آینده استفساریه اخذ می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تخلفات حوزه شهری و ترک فعل‌هایی که از سوی مدیران شهری رخ می‌دهد، گفت: در حوزه ساخت و سازها و قطع درختان متولی شهرداری است، هر جایی که در ایفای تکالیف موانعی هست می‌توان به ظرفیت‌های دستگاه قضائی متمسک شد. البته بحث پیشگیری از جرم در حوزه تخلفات شهری خصوصاً پایتخت حائز اهمیت است. تاکنون ۳۷ فقره تخلف در شعبه تخصصی بررسی شده است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص معرفی عاملان اختلال در اینترنت گفت: این موضوع را بررسی و استعلامات لازم را اخذ می‌کنیم. تاکنون گزارشی نداشتیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده قتل محیط بان کرمانشاهی گفت: در ۱۴ مرداد سال ۹۹ فردی به نام یوسف فلاحی داروندی توسط یکی از محیط بانان به نام برومند نجفی به قتل رسید. برای این پرونده پس از فرایند رسیدگی به اتهام قتل عمد حکم قصاص صادر شد و این رأی در دیوان عالی کشور هم تایید شد. اهتمام ویژه ای در جهت تحقق صلح و سازش در پرونده محیط بان برومند نجفی صورت پذیرفت و برخی به جای اینکه در تحقق صلح و سازش و تقویت آن قدم بردارند مسائلی را مطرح کردند که قصاص دارد ساقط می شود و این فرد از مجازات رهایی پیدا می کند؛ در صورتی که تمام اینها نصوص قانونی بوده است و در بحث اصلاح ذات البین هم در شرف رسیدن به نتیجه بوده است.  پدر مقتول در زمان انتقال محکوم از دادگاه به زندان استفاده کرد و با سلاح جنگی این فرد را با شلیک سه گلوله مورد هدف قرار داد.

ستایشی افزود: اقدامات موثری انجام شد و به سرعت سلاح و اتومبیل وی کشف و فرد همراه دستگیر می شود. ضارب و دو فرد دیگر که به او کمک کرده اند متواری هستند. دستگیری قاتل با فوریت در دستور کار قرار دارد و حکم شرعی و قانونی هم در رابطه با این اقدام انجام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پایان این نشست گفت: وعده می دهیم تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام مزایده‌های قوه قضائیه به صورت الکترونیکی انجام شود.


( ۱ )

نظر شما :