زنگ خطر جنگ ترکیه و یونان؛ نقش برتری هوایی و  مدیریت دیپلماتیک

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹ کد : ۲۰۱۳۵۵۹ سرخط اخبار

یونان و ترکیه یکدیگر را بزرگترین خطر امنیتی دانسته و کنترل شرق مدیترانه و دریای اژه را اساس رقابت خود می‌دانند؛ تنش‌زایی زنگ خطر جنگ در دریای مدیترانه را به صدا درآورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یونان و ترکیه دو کشور همسایه تاریخ طولانی و پیچیده‌ای دارند که به دوران باستان باز می‌گردد، اما تحولات اخیر آن‌ها را مقابل یکدیگر قرار داده است و این تهدید وجود دارد که دریای مدیترانه را در یک  نبرد چندملیتی فرو ببرد.

بر اساس این گزارش، یونان و ترکیه هر دو متحد ناتو هستند، اما این موضوع امکان درگیری را کم نکرده است. در حالیکه حمله روسیه به اوکراین ناتو را بیشتر تحریک کرده، اما تنش بین یونان و ترکیه را افزایش داده است. 

*سخنان جنجالی نخست وزیر یونان در آمریکا

در این بین،«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان، ماه مه در کنگره ایالات متحده سخنرانی و بر اهمیت پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در یونان تاکید کرد. وی در این سخنرانی از آمریکا خواست جنگنده‌های رادارگریز «اف-۳۵» را به یونان بدهد وهمچنین از آمریکا خواست جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه را ارتقا ندهد.

این در حالی است که نخست وزیر یونان در مارس ۲۰۲۲ با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد و به نظر می‌رسید که در مورد مسائل امنیتی مدیترانه به توافق رسیده باشند، اما این توافق کوتاه مدت با نقض حریم هوایی یونان توسط ترکیه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به تازگی در این زمینه گفت که ایالات متحده باید فروش هواپیماهای جنگی اف-۱۶ به ترکیه را ادامه دهد. وی گفت: «باید جت‌های اف-۱۶ را به آنها بفروشیم و آن جت‌ها را نیز نوین سازی کنیم.» (جزئیات بیشتر).

*انگیزه‌های ترکیه برای جنگ با یونان

اخیرا نیز اردوغان یونان را به تضعیف حقوق اقلیت مسلمان در منطقه «تراکیه» متهم کرد و وضعیت بیش از بیش تشدید شد. پس از آن نیز وزارت دفاع ترکیه، گارد ساحلی یونان را متهم کرد که یک قایق حامل مهاجران را از آب‌های سرزمینی یونان خارج کرده و به آب‌های ترکیه بازگردانده است.

تحلیلگران بر این باورند که یکی از انگیزه‌های ترکیه برای درگیری با یونان کاهش محبوبیت رجب طیب اردوغان با توجه به انتخابات آتی در ماه ژوئن است. اقتصاد ترکیه نیز در حال نابودی است و تورم در ژوئن ۲۰۲۲ به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته یعنی ۷۸ درصد رسیده است. 

ترکیه با وجود عضویت در ناتو، به طور فزاینده‌ای به روسیه به عنوان یک شریک تجاری وابسته شده است. در فرضیه، این دو کشور بر سر «معاهده لوزان» که در سال ۱۹۲۳ امضا شد،آشتی کردند. ترکیه و یونان یکدیگر را بزرگترین خطر امنیتی خود می‌دانند و کنترل شرق مدیترانه و دریای اژه را اساس رقابت خود می‌دانند. 

 

*قدرت هوایی نقش تعیین کننده‌ای دارد

این دو کشور همواره همدیگر را به  نقض حریم هوایی و دریایی همدیگر متهم می‌کنند. آتن به ویژه به طور هفتگی ترکیه را به نقض حریم هوایی خود در شرق دریای اژه متهم  می‌کند. ترکیه نیز مدعی نظامی کردن جزایر دریای اژه  و عمل نکردن به توافقنامه‌های قبلی بین  دو کشور است. یونان  خیرا به شدت در حال تجهیز ارتش خود از جمله نیروی هوایی به جنگنده‌های پیشرفته نسل چهار و پنج برآمده است. (جزئیات بیشتر)

یونان با مشکل رخنه پهپادی ترکیه نیز مواجه است و ساخت چتر ضد پهپاد یک راه حل جامع برای مشکل رو به رشد تهدید پهپاد است که بر اساس یک سیستم پیشرفته ساخته شده است. یونان مدعی است که این سامانه یکپارچه کاملا بومی بوده و برای شناسایی و خنثی‌سازی هواپیماهای بدون سرنشین متخاصم ساخته شده است. این طرح که در دو ماه گذشته به صورت کاملا محرمانه بوده یک چتر واقعی برای مقابله با پهپادهای ترکیه در جزایر و نقاط حساس سراسر یونان در حال راه‌اندازی است.

* سوء استفاده صهیونیست‌ها از تنش  ترکیه و یونان

این در حالی است که برخی منابع خبری از کمک رژیم موقت صهیونیستی به یونان در ساخت این چتر ضد پهپادی خبر دادند و نوشتند این سامانه در حال استقرار که از فناوری (رژیم) اسرائیل استفاده می‌کند، اساساً به گونه‌ای است که در قابلیت پرواز پهپادهای دشمن بالقوه ایجاد اختلال می‌کند. هدف این سامانه اساساً «کور کردن» پهپادهای تهدید کننده است تا آنها نتوانند ماموریت خود را کامل کنند. این سامانه نسخه‌ای ضد پهپاد با نیازهای خاص یونان و سازگار شده است. جزئیات این برنامه در هفته‌های اخیر به بیرون درز پیدا کرد که باعث آزردگی دولتمردان یونان شد.

*نظامی شدن جزایر در اژه از سوی یونان

در تحولی دیگر، منابع رسانه‌ای ترکیه  چندی قبل از نظامی شدن جزیره «کیچی» یا (پسریموس) توسط یونان در هشت کیلومتری جنوب غربی شبه جزیره «بدروم» در دریای اژه و استقرار نظامیان یونانی خبر دادند.

 

 جزیره کیچی بین جزایر یونانی کوس و کالیمنوس واقع شده است، نزدیکترین جزیره به شهر توریستی بدروم ترکیه است. «گورسل توکما اوغلو» تحلیلگر نظامی، امنیتی ترکیه گفت که کیچی به دلیل نزدیکی به سرزمین اصلی ترکیه، بر اساس ماده ۱۲ معاهده لوزان ۱۹۲۳، جزیره‌ای ترکیه‌ای است.

بر اساس این گزارش، فیلمی از نیروهای یونانی و سلاح‌های سنگین مستقر در این جزیره منتشر شد که یک سکوی فرود بالگرد، چهار ساختمان پیش ساخته، برج‌های نگهبانی و دیده‌بانی، فرستنده‌ها، مخازن آب و پنل‌های خورشیدی به وضوح در این فیلم مشاهده می‌شد. نظامیان یونان نیز د ر  لباس استتار اطراف سازه های سنگی شبیه به سنگر یا پناهگاه دیده شدند. 

توکما اوغلو  در این زمینه  گفت که یونان می‌خواهد با استقرار نیروها و تسلیحات سنگین در این جزیره بر آن مسلط  شود که این خود  نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. در این جزیره نباید تسلیحات وجود داشته باشد، این موردی است که معاهده لوزان خواستار آن است.

وی ادامه داد: «ساختن تاسیسات در نقطه‌ای درست در مجاور ترکیه، قرار دادن پرچم یونان در منطقه‌ای که  توسط ماهیگیران و قایق‌های ترکیه مشاهده شوند، در واقع اقدام تحریک آمیز است.»

*جنگ ترکیه و یونان نبرد تمام عیار است

«اردوغان قره قوش» تحلیلگر نظامی و سرهنگ بازنشسته ترکیه نیز ارزیابی کرده که هرگونه تقابل با یونان به «جنگ تمام عیار» بین دو کشور تبدیل خواهد شد. وی در  مصاحبه‌ای  بر اهمیت «برتری هوایی» ترکیه در هرگونه رویارویی نظامی محتمل با یونان  تاکید کرد.

قره قوش در یک برنامه تلویزیونی به بحران سال ۱۹۹۶ در جزایر صخره‌ای «ایمیا» اشاره کرد، مکانیکه طبق ادعای وی، فرماندهان ارتش ترکیه آماده جنگ کامل با یونان بودند. وی مدعی شد که در آن برهه نیروی هوایی ترکیه ظرف ۱۲ ساعت در حالت جنگ قرار گرفت. سپس، نیروی دریایی در دو روز آماده شد و نهایت در هفت روز ارتش ترکیه آماده جنگ با یونان شد.

این تحلیلگر نظامی  تاکید کرد که مردم ترکیه باید بدانند که اگر نبردی با یونان رخ دهد، یک جنگ تمام عیار خواهد بود.

*سود آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی 

آنچه که مشخص است نبرد محتمل بین این دو کشور همسایه تنها به سود دولت آمریکا و البته رژیم صهیونیستی خواهد بود که با پمپاژ تسلیحات به این کشور‌ها  منطقه و جهان را درگیر نبردی خانمان‌سوز که دود آن تنها به چشم شهروندان دو کشور می‌رود، خواهند کرد.


( ۱۶ )

نظر شما :

خسرو ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۳
امکان ندارد جنگ تمام عیار رخ دهد فقط میتواند در حد درگیری جزئی باشد چون در هرگونه جنگ احتمالی حتی یک هفته ای -- ترکیه میتواند دهها جزیره نزدیک به سواحل خود را تسخیر کند ولی یونان تا دهها سال نمیتواند پس بگیرد چون طبق لوزان بیشتر جزیره ها تعیین تکلیف نشده اند به نظر من اردوغان بدش نمی آید که با تسخیر چند جزیره کوچک بی صاحب ، تبدیل به قهرمان ملی شود و یونانی های مخالف دولت ، بارها گفته اند که وابستگی بیش از حد به امریکا سبب ایمن شدن در برابر ترکیه نمیشود