تلاش اقتصادهای نوظهور برای بزرگتر شدن؛ BRICS به دنبال اتحاد با عربستان

۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۸ کد : ۲۰۱۳۲۳۴ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: کارشناسان و ناظران معتقدند که تاثیرگذاری عربستان در مسائل بین‌المللی و قدرت اقتصادی بالای آن به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان باعث شده تا گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس (BRICS) به دنبال اضافه کردن این کشور به مجموعه خود باشد.

عربستان در سال‌های اخیر به خصوص پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان تلاش کرد تا از قدرت رو به رشد اقتصادی خود به نحو احسن به عنوان ابرازی در سیاست خارجی بهره برداری کند. برنامه‌های گسترده و مهم اقتصادی عربستان در چند سال اخیر هم باعث شد تا انتظارات نهادهای بین‌المللی برای رشد فزاینده اقتصاد عربستان افزایش یابد.

همه این دلایل، علاوه بر اهمیت ژئوپلیتیکی عربستان، انگیزه‌ای برای مجموعه بریکس شد تا تلاش‌ها برای عضویت این کشور در این گروه مهم اقتصادی افزایش یابد و در همین زمینه رئیس مجمع بین المللی کشورهای بریکس چندی قبل گفت که تمایل زیادی برای عضویت عربستان در بریکس آن هم در آینده بسیار نزدیک وجود دارد.

در چهاردهمین نشست سران بریکس هم که به طور مجازی در 23 و 24 و ژوئن گذشته برگزار شد، کشورهای چین، روسیه و هند موضوع عضویت عربستان در کنار عضویت ترکیه و مصر به مجموعه بریکس را مورد بررسی قرار دادند.

مقامات بریکس هم عضویت کشورهای جدید به این ائتلاف را گامی مثبت ارزیابی کرده‌اند و این اقدام را در راستای افزایش اثرگذاری بریکس در سطح جهان می‌دانند.


رهبران گروه بریکس
گروه بریکس
گروه بریکس (BRICS) ائتلافی از کشورهایی با اقتصاد نوظهور است که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شود.

این گروه از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد و آفریقای جنوبی نیز در سال 2010 به این گروه اضافه شد.

کشورهای گروه بریکس از لحاظ مساحت، شامل یک چهارم خشکی‌های جهان هستند و از لحاظ جمعیت هم 40 درصد از جمعیت کره زمین را در خود جای داده‌اند و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا سال 2050 این کشورها با قدرتمندترین اقتصادهای جهانی رقابت کنند.

همتای جدید قدرت‌های غربی
اقدامات رهبران گروه بریکس نشان می‌دهد که آنان تلاش دارند بریکس به همتایی برای غرب تبدیل شود، به خصوص اینکه در نشست اخیر ناتو به صراحت تاکید شد که چین یک تهدیدی امنیتی است و از سویی جنگ اوکراین نشان داد که چین و هند علیه منافع خود با غرب وارد توافق نمی‌شوند و هر دو کشور در حال حاضر با قیمتی کمتر از بازار جهانی از روسیه نفت را خریداری می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در نشست اخیر بریکس اعلام کرد که مبادلات تجاری میان این کشور و اعضای بریکس به میزان 38 درصد افزایش داشته است.

از سویی درخواست کشورهای مختلف با اقتصادهای در حال توسعه از جمله ترکیه، عربستان و مصر برای عضویت در بریکس هم بر اهمیت این مجموعه افزوده و باعث نگرانی بیشتر کشورهای غربی شده است.

عضویت عربستان در بریکس
ماجد الصویغ، مشاور مالی و بانکی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که دعوت چین از عربستان برای پیوستن به بریکس نشان می‌دهد که سعودی با گامی محکم به سوی چشم انداز 2030 خود در تمامی زمینه‌ها گام برمی‌دارد و پیشرفت ملحوظی را در زمینه‌های اقتصادی داشته است.

وی افزود که بریکس در تلاش است تا نظم موجود و الگوی حکمرانی اقتصاد را تغییر دهد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد که پیوستن عربستان به بریکس به تبدیل شدن این گروه به یک نظام اقتصادی قوی با مفاهیم و استانداردهای مدرن که همگام با چالش های اقتصاد جهانی باشد، کمک می کند.

الصویغ با بیان اینکه عربستان با قدرت اقتصادی و موقعیت جغرافیایی خود بین سه قاره می تواند بریکس را فعال‌تر کند، گفت که به عربستان به عنوان یک بازیگر کلیدی برای ایجاد تغییرات احتمالی در نقشه تجاری و اقتصادی جهان، نگاه می‌شود.

پایگاه چینی “گلوبال تایمز” هم در مطلبی پذیرش گروه بریکس نسبت به کشورهای تاثیرگذار از جمله عربستان را ضرروی دانست و اعلام کرد که این موضوع باعث خواهد شد تا بریکس متحدتر و قوی‌تر شود.

این پایگاه افزود که قرار گرفتن عربستان در گروه بریکس به قوی ماندن این گروه در میان ائتلاف‌های مختلف بین‌المللی کمک بزرگی می‌کند.

موقعیت استراتژیک عربستان
موقعیت عربستان هم باعث شده تا این کشور توان راهبردی بالایی پیدا کند به گونه‌ای که عربستان مسیر اتصال سه قاره به یکدیگر بوده و با 8 کشور عربی دارای مرز است.

از سویی عربستان دارای منابع سرشار است و از مهم ترین دارندگان منابع نفت، گاز و طلا در جهان به حساب می‌آید.

صندوق بین المللی پول هم رشد اقتصادی عربستان در سال 2022 را 7.6 درصد پیش بینی کرده و اتاق بازرگانی ریاض هم اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی عربستان در سال 2025 به حدود 895 میلیارد دلار برسد.


( ۵ )

نظر شما :