هشدار درباره خشک شدن دجله و فرات با پروژه سد جزره ترکیه

۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۳ کد : ۲۰۱۳۰۸۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع آبی مجلس عراق نسبت به کاهش شدید حقابه عراق از دجله و فرات با ساخت سد جزره ترکیه هشدار داد.

به گزارش «ناس نیوز» «ثائر مخیف آل کتاب»، رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع آبی مجلس عراق، گفت که این کمیسیون می‌کوشد در اولین جلسه فصل تازه پارلمانی، وزارت امور خارجه را به فعالیت دیپلماتیک با ایران و ترکیه برای افزایش حق‌آبه عراق ملزم کند.

او گفت که ترکیه در پی ساخت سد جزره در فاصله 35 کیلومتری خاک عراق است و ساخت این سد بسیار خطرناک و وحشتناک و خلاف همه قوانین بین‌المللی خواهد بود و موجب خشک شدن دجله و فرات می شود.

آل کتاب افزود که ترکیه همه ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی و معاهدات مکتوب با عراق درباره مسئله آب ها را زیر پا گذاشته است.

وی بر ضرورت اعتراض رسمی عراق به ترکیه و کشاندن پرونده به سازمان ملل و بین‌المللی کردن موضوع و روشن کردن افکار عمومی با برگزاری کنفرانس‌های رسمی و مردمی تأکید کرد.

این نماینده مجلس عراق تأکید کرد که کاهش حقابه عراق یک برنامه رذیلانه برای تشنه و گرسنه نگه داشتن عراق برای تبدیل آن به یک کشور مصرف‌کننده دائمی است.

او گفت که بغداد باید با برداشتن گام‌های دیپلماتیک در این باره ایران و ترکیه را به رعایت حقوق آبی عراق وادار کند و کار را تا حد قطع روابط تجاری با این دو کشور برساند.

سد جزره پروژه‌ ترکیه برای ساخت سدی در منطقه مرزی عراق و سوریه و ترکیه در فضایی به وسعت 125 هزار هکتار است. این سند در مسیر میان سد الیسوی ترکیه تا سد موصل عراق جای دارد.

پیش از این، «کاظم سهر»، مدیر کل سازمان سدها و منابع آبی عراق، تأکید کرد که پروژه سد جزره اگر بدون توافق با عراق اجرا شود مشکلات جدی برای عراق ایجاد خواهد کرد.

او گفت که نگرانی عراق از سد جزره بیشتر از سد الیسو خواهد بود به خصوص که این سد یک سد رودخانه‌ای است و در آن سهمابه عراق حبس می‌شود.


( ۱ )

نظر شما :