گروسی: آماده ازسرگیری فعالیت‌های ضروری آژانس در ایران هستیم

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۲۰۱۳۰۱۰ سرخط اخبار

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک سخنرانی با تاکید بر نقش آژانس در تضمین صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران در هر گونه توافق هسته‌ای با ایران، گفت که آژانس آماده ازسرگیری فعالیت‌های ضروری‌اش در ایران است.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در یک سخنرانی در دانشکده کورال بل در امور آسیا و اقیانوسیه در استرالیا درباره فعالیت‌های آژانس در ایران گفت: دو دهه گذشته پر از تعاملات بی‌شمار میان آژانس و ایران با هدف راستی‌آزمایی این بوده است که برنامه هسته‌ای ایران مطلقا صلح‌آمیز است. قطعنامه‌هایی در شورای امنیت آژانس به تصویب رسید که خواستار توقف تمام غنی‌سازی ایران بودند. مواقعی بود که ایران به طور موقت یک پروتکل الحاقی را اجرایی می‌کرد و مواقعی هم بود که نمی‌کرد. گاهی شاهد دوران همکاری بودیم و گاهی شاهد دوران تنش. آژانس اطلاعات موثقی را گردآوری کرد که نشانگر یک بعد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای بود. آن‌چه هنوز بر قوت خود باقی است، این است که آژانس ضامن نهایی هرگونه توافق است و بدون مشارکت آژانس، هر گونه توافقی غیرقابل راستی‌آزمایی است.

گروسی در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و فاصله گرفتن ایران از اجرای تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق در چند گام تعیین شده که به پیشرفت سریع‌تر برنامه هسته‌ای آن منجر شد، همچنین با اشاره به خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران در پی تصویب قطعنامه‌ای سرزنشی درباره ایران در شورای امنیت سازمان ملل، مطرح کرد: تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق چالش‌برانگیز شده‌اند.

او  ادامه داد: به موازات این، آژانس به دنبال توضیحاتی درباره کشف ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سه محل در ایران است. این نشانگر وجود نوعی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای‌ است که ایران توضیح موثقی درباره‌اش نداده. آژانس در طی سه سال گذشته، بسترها و روندهای متعددی برای حل‌وفصل این موضوعات به ایران ارائه داده است. این پیشنهادات از سوی آژانس هنوز مطرحند، چون آژانس و شخص من، هنوز آماده ازسرگیری فعالیت‌های لازم‌الاجرا هستیم.

مدیرکل آژانس درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای گفت: مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در یک خلاء رخ نمی‌دهند و مفاد آن حائز اهمیت است. عدم پیشرفت در راستی‌آزمایی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ممکن است بر تصمیمات دیگر کشورها اثر بگذارد. ما در حال حاضر در موقعیتی قرار داریم که همسایگان ایران ممکن است بنا کنند به نگرانی درباره بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد و مطابق آن برنامه‌ریزی کنند. کشورهایی در منطقه هستند که امروز به دقت آن‌چه درباره ایران اتفاق می‌افتد را رصد می‌کنند و تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است. رهبران سیاسی در برخی مواقع آشکارا گفته‌اند که اگر ایران تهدیدی هسته‌ای ایجاد کند، فعالانه به دنبال تسلیحات هسته‌ای خواهند بود.


نظر شما :