برگزاری نشست ایرانی-مصری در مسقط

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۲۰۱۳۰۰۸ سرخط اخبار

یک رسانه عربی به نقل از منابع مصری ادعا کرد که مسئولان بلندپایه ایران و مصر اخیرا نشستی در عمان برگزار کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع دیپلماتیک مصری اعلام کرد که در سایه تحرکات منطقه‌ای اخیر و در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه در ماه جاری، پیشرفت های جدیدی در روابط ایران و مصر بوجود آمده است.

این منابع می گویند: در سفر اخیر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به عمان در اوایل هفته گذشته دیداری میان مسئولان بلندپایه ایرانی و مصری انجام شد و با هماهنگی های کشور عمان یک شخصیت عالی رتبه مصری که همراه سیسی بود در این دیدار حضور یافت.

این منابع مصری اعلام کردند: این دیدار به طور کلی امنیتی بود و مسئولان دو کشور به اوضاع نوار غزه و سوریه پرداختند، دو طرف در بسیاری از مواضع در این خصوص توافق نظر داشتند و در مرحله آینده شاهد هماهنگی‌های مستقیم میان تهران و قاهره درخصوص امور مربوط به نوار غزه خواهیم بود.

منابع دیپلماتیک مصری تاکید کردند: با توجه به تمایل تهران و قاهره برای رسیدن به سطح جدیدی از روابط و گسترش تدریجی آن ها بر اساس تحولات منطقه، در این دیدار درخصوص هماهنگی مشترک در محافل بین المللی تا جایی که امکان دارد، توافق شد.

براساس این گزارش، در سفر اخیر سیسی به مسقط سامح شکری، وزیر خارجه و عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات و هاله السعید، وزیر برنامه ریزی و همچنین مسئولان دیگر همراره وی بودند.

منابع مصری با اشاره به اینکه مصر همواره خواهان عدم ورود به روابط خصمانه با طرف های منطقه ای و بین المللی است و این امر  دلیل اصلی عدم پیوستن به ائتلاف های منطقه ای است، تاکید کردند: در این دیدار مسئولان مصری توضیحاتی در خصوص سند النقب که اخیرا در منامه پایتخت بحرین امضا شد، ارائه دادند؛ سندی که بر اساس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی و چهار کشور عربی توافق کردند که همکاری هایشان را تقویت کنند و نشست های سالیانه در سطح وزرای خارجه برگزار کنند.

این منابع می گویند: مسئولان مصری اعلام کردند که این نشست مشورتی بوده و قاهره طی آن اعلام کرد که به ائتلاف های نظامی نخواهد پیوست.

مسئولان بلندپایه وزارت خارجه کشورهای بحرین، مصر، رژیم صهیونیستی، مغرب، امارات و آمریکا افتتاحیه نشست النقب را در 27 ژوئن در منامه برگزار کردند.

منابع مصری خاطرنشان کردند: سیاست های مصر در راستای این است که برخی تلاش های از سوی طرف های بین المللی و کشورهای خلیجی(فارس) برای تخریب روابط تهران و قاهره به نتیجه نرسد. قاهره برای حضور در اولین نشست النقب تعلل زیادی کرد اما این امارات بود که وارد این مساله شد و از واشنگتن خواست تا به قاهره فشار بیاورد و این سند را امضا کند و طرف ایرانی نیز به گونه ای از پشت پرده این ماجرا باخبر شد.

منابع مصری می گویند: سلطنت عمان اکنون نقش مهمی در بهبود روابط ایران و کشورهای عربی و خلیج(فارس) ایفا می کند و یک کانال ارتباطی میان ایران و عمان و عربستان ایجاد شده است و از طریق آن در خصوص پرونده های مورد اختلاف میان تهران و ریاض رایزنی شد؛ از جمله پرونده هایی که دو طرف درخصوص آن ها به تفاهم رسیدند می توان به پرونده یمن و برخی امور امنیتی موجود در منطقه اشاره کرد.

این منابع دیپلماتیک همچنین اعلام کردند که یکی از دلایل نزدیک شدن روابط ایران و مصر تلاش مصری ها برای بستن راه در مقابل اخوان المسلمین است زیرا آن ها به دنبال یک هم پیمان احتمالی و حامی بزرگ هستند.

این منابع در پایان خاطرنشان کردند که انجام همکاری و هماهنگی درخصوص گردشگری ایرانی ها در مصر با توجه به رویکرد مصر برای گسترش بخش گردشگری بعید نیست.

پیش از این نیز برخی منابع مصری اعلام کردند که اخیرا تماس هایی در سطح اطلاعاتی میان مسئولان ایرانی و مصری انجام شده و مسئولان دو کشور درخصوص پرونده های مرتبط با امنیت منطقه رایزنی کرده‌اند.

این منابع تاکید کردند که مسئولان مصری در این گفت‌وگوها بر خطرات هدف قرار دادن اسرائیلی ها در مصر از سوی ایران تاکید و خاطرنشان کردند که این مساله به توافقات میان دو کشور آسیب می زند.

منایع مصری می گویند: مسئولان مصری به همتایان ایرانی خود گفتند که این کشور مخالف هرگونه خدشه وارد کردن به امنیت خود در سایه درگیری های میان تهران و تل آویو است و قاهره نیز در طول مدت گذشته پیوستن به طرح های نظامی ضد ایرانی را نپذیرفته است.

پیشتر تل‌آویو مدعی شده بود که ایران در حال برنامه ریزی برای ضربه زدن به اسرائیلی‌هاست و به قاهره اعلام کرده بود که ایران به دنبال هدف قرار دادن اسرائیلی در مصر و امارات و ترکیه است.

این منابع خاطرنشان کردند: طرف ایرانی به مسئولان مصری اعلام کرده است که ادعای رژیم صهیونیستی درخصوص هدف قرار دادن گردشگران اسرائیلی در کشور ثالث دروغ است و ایران خواهان مخدوش شدن روابط خود با مصر نیست.

این منابع در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کردند: درتماس های جدید میان مصر و ایران که در سطح اطلاعاتی است، مصری ها بر این موضع تاکید داشتند که این کشور خواهان هیچ نوع درگیری با ایران در منطقه نیستند و قاهره خواهان حفظ روابط در سطح کنونی است و اگر ایران "سیاست متعادلی" نسبت به همپیمانان مصر در منطقه خلیج فارس اتخاذ کند، بالا بردن سطح همکاری میان تهران و قاهره در آینده امکان پذیر خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: قاهره علیرغم بحران اقتصادی موجود ترجیح می دهد که گزینه ای برای فشار آوردن به تهران توسط کشورهای خلیج فارس نباشد و مقامات مصری همواره سیاست بینابینی را درپیش گرفته اند؛ اگر چه در برخی موارد به دلیل فشارهای اقتصادی این سیاست شکست خورده است.

منابع مصری خاطرنشان کردند که مصری ها در تماس های اخیر با مسئولان ایرانی به آن ها اطمینان داده‌اند که مواضع خصمانه علیه ایران اتخاذ نخواهند کرد و در مقابل از ایران خواستند که اقدامات مشابهی درخصوص پرونده اخوان المسلمین اتخاذ کند.

این منابع با طرح ادعای دیدار مسئولان ایرانی با رهبران اخوان المسلمین مصر خاطرنشان کردند که قاهره نگرانی هایی نسبت به حمایت های ایران از این گروه دارد.

به گزارش ایسنا، منابع مصری پیش از این نیز اعلام کرده‌ بودند که یک جریان قدرتمند در داخل نیروهای مسلح مصر و نهاد امنیت ملی این کشور که وابسته به سازمان اطلاعات هستند، اخیرا ایده مشارکت مصر در ائتلاف نظامی علیه ایران را به طور کامل رد کرده‌اند.

این منابع می گویند: فرماندهان ارشد نظامی مصر در نشست‌های داخلی نیروهای مسلح به صراحت اعلام کرده‌اند که به طور کامل ورود به مقابله نظامی با ایران به شکل‌های مختلف را نمی پذیرند و در نشست های نهاد امنیت ملی این کشور این موضع بارها تکرار شده است.

بر اساس این گزارش، نشست های نیروهای مسلح مصر و نهاد امنیت ملی این کشور در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر ایجاد ناتوی خاورمیانه ای برای مقابله با ایران و تلاش برخی طرف ها برای پیوستن مصر به این ائتلاف برگزار شد.

در این راستا، منابع مصری می گویند: یکی از اهداف اساسی سفر پیش روی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به عمان، رساندن پیام اطمینان به ایران است مبنی بر اینکه قاهره تمایلی به مقابله مستقیم با ایران ندارد. همچنین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است به عربستان سفر کند و نشستی در سطح سران عربی و آمریکا در این کشور انجام شود و انتظار می رود که در این نشست در خصوص تشکیل ائتلاف نظامی گفت وگو شود و کشورهای عربی توقع دارند که مصر نیز به این ائتلاف بپیوندد. مخالف مصر با پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی موضع شخصی عبدالفتاح سیسی نیست بلکه فرماندهان نظامی مصر بر این باورند که به دلایل مختلف هیچ نیازی برای درگیری با ایران وجود ندارد زیرا ایران هیچ گاه با مصر دشمنی نکرده است بلکه بالعکس توافقات غیر علنی میان نهادهای این دو کشور وجود دارد میبنی بر اینکه هیچ یک از دو طرف به یکدیگر تعرض نکنند.

روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و کشورهای منطقه خاورمیانه مدعی شد که آمریکا در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات نظامی ارشد رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، اردن، بحرین، قطر، مصر و امارات متحده عربی برگزار کرده است تا بررسی کنند که چگونه می‌توانند با توانمندی‌های موشکی و پهپادهای ایران مقابله کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این مذاکرات که پیشتر فاش نشده بود در شرم الشیخ مصر برگزار شد و این اولین بار بود که این طیف از نظامیان عالی‌رتبه صهیونیستی و کشورهای عربی تحت نظارت ارتش آمریکا برای گفت‌وگو درباره چگونگی مقابله در برابر آنچه "یک تهدید مشترک" می‌خوانند، دیدار کردند.

سعید خطیب زاده،سخنگوی وقت وزارت خارجه  ایران که اخیرا از این سمت خداحافظی کرد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با گزارشی که وال استریت ژورنال در مورد نشست محرمانه آمریکا با رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای عربی در شرم الشیخ مصر با محوریت مقابله با توانمندی‌های موشکی و پهبادی ایران منتشر کرده است گفت: من امروز گزارش وال استریت ژورنال را دیدم به نظر می رسد این گزارش تکراری بود و به نظر می رسد که برخی از رسانه ها هر چند وقت یک بار این گونه گزارش ها را باز نشر می کنند تا حافظه رسانه ها در ایران را مورد بررسی قرار دهند و خوشبختانه رسانه های ما متوجه این مساله هستند.

خطیب زاده افزود: نفس این‌که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس تلاش می‌کند ناامنی را در منطقه نهادینه کنند یک موضوع آشکار است ایران سنگرگاه ثبات در منطقه است و قطعا اجازه نمی‌دهند کسانی که کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند و جنگ و ناامنی ایجاد کرده‌اند به اهداف خود برسند.

وی ادامه داد: ایران و مصر دو کشور تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز در منطقه هستند روابط‌شان همواره در جهان اسلام حائز اهمیت بوده است و ما از هرگونه ارتقاء روابط بین دو کشور استقبال می‌کنیم و علاقه‌مند هستیم که این روابط ارتقاء و پیشرفت پیدا کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر فواد حسین وزیر امور خارجه عراق مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای اطلاعاتی بین ایران و مصر و ایران و اردن در بغداد برگزار شده، اظهار کرد: ما هنوز مذاکره‌ای برای پیشرفت روابط و توسعه روابط به صورت مستقیم با طرف مصری نداشته ایم ولی برخی از تلاش‌ها در جریان است که در جریان همکاری‌ها بین کشورهای اسلامی، تهران و قاهره هم روابطشان به حالت طبیعی و عادی  برگردد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر دفتر حافظ منافع ایران در قاهره فعالیت می‌کند و مصر نیز در تهران دفتر حافظ منافع دارد، تصریح کرد: مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و ما روابط طبیعی و رو به توسعه تهران و قاهره را به نفع دو کشور و منطقه می‌دانیم.


( ۱ )

نظر شما :