ماکرون: مذاکرات صلح خاورمیانه جایگزین ندارد/لاپید: مقابل تهدیدات حزب‌الله دست بسته نمی‌مانیم

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۲۰۱۲۹۹۸ سرخط اخبار

رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی ضمن درخواست برای ازسرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها، بر تداوم مذاکرات ترسیم مرزها میان دولت تل‌آویو و لبنان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشبرد امور (موقت) دولت رژیم صهیونیستی خطاب به لاپید اظهار کرد: شما می‌توانید روی تعهد ما به "امنیت اسرائیل" و تعهد من به مبارزه با دشمنان مشترک حساب کنید.

ماکرون همچنین بر ادامه مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی تاکید کرد و گفت که پاریس به دو طرف در این زمینه کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد که باید از هرگونه فعالیتی که مذاکرات میان لبنان و رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد، اجتناب شود.

رئیس جمهور فرانسه خطاب به لاپید تصریح کرد: تو از علاقه من به لبنان مطلع هستی، به روند کمک به آن ادامه می‌دهیم تا روی پاهای خودش بایستد.

ماکرون با اشاره به مساله فلسطین نیز اظهار کرد: هیچ جایگزینی برای از سرگیری مذاکرات سیاسی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها وجود ندارد. فرانسه آماده مشارکت برای از سرگیری این گفت‌وگوها است.

وی افزود: ما باید از پیشرفت ملموس در مساله فلسطین اطمینان حاصل کنیم.

ماکرون در این باره به لاپید گفت: "تو می‌توانی به چهره‌ای تاریخی تبدیل شوی که به توافق با فلسطینی‌ها و صلح دست می‌یابد."

در مقابل یائیر لاپید نیز با اشاره به ارسال سه پهپاد شناسایی حزب‌الله به میدان گازی مورد مناقشه "کاریش" گفت که رژیم صهیونیستی در مقابل آنچه "تهدیدات حزب‌الله" خوانده است، دست بسته نخواهد نشست.

وی گفت که اطلاعاتی را در این باره به ماکرون داده است.

لاپید تاکید کرد: اسرائیل خواهان همکاری با فرانسه برای جلوگیری از تشدید تنش در لبنان است تا ما ناگزیر به استفاده از نیروی نظامی نباشیم، چراکه ما از تلاش برای جلوگیری از حملات به میدان گازی کاریش تردید نخواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد که به ماکرون گفته است؛ ساخت و سازهایی در شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری و قدس اشغالی در پاسخ به رشد طبیعی جمعیت انجام می‌شود، اما هیچ شهرک جدیدی ساخته نخواهد شد.

نخست وزیر دولت رژیم صهیونیستی در ادامه گفت که ممکن است با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند اما این موضوع در شرایط کنونی مطرح نیست.

لاپید ادامه داد: با ماکرون درباره مساله فلسطین صحبت کردیم اما فکر نمی‌کنیم که تا پیش از انتخابات نوامبر کنست پیشرفتی در این زمینه صورت بگیرد.

وی همچنین با اشاره به درخواست ماکرون برای ازسرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها تاکید کرد: ساختار دولت اسرائیل و محدودیت‌های اعمال‌شده بر مساله فلسطین تغییری نکرده است. فرانسوی‌ها خواسته‌های مشروعی دارند، اما می‌دانند که دولت چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه اقدامی را نمی‌تواند انجام دهد.


نظر شما :