تاکید وزیران خارجه ایران و روسیه بر همکاری برای مقابله با تحریم های غیرقانونی

۰۳ تیر ۱۴۰۱ | ۰۲:۱۲ کد : ۲۰۱۲۷۶۵ سرخط اخبار

در دیدار لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد. 

به گزارش ایسنا، طرفین ضمن اظهار رضایت از روند رو رو به رشد روابط و تاکید بر لزوم تسریع در توافقات صورت گرفته در دیدار روسای جمهور دو کشور در سفر  رئیسی به مسکو و همچنین مسئولین عالی اقتصادی دو کشور تاکید کردند. 

بررسی زمینه های افزایش مبادلات بازرگانی ، تسریع در اجرای طرح های مشترک اقتصادی، تسهیل سرمایه گذاری،  همکاری برای مقابله موثر با تحریم های غیر قانونی بویژه در بازار انرژی، و توسعه دامنه همکاری های بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که وزرای خارجه در خصوص آن تبادل نظر کردند. 

وزرای خارجه همچنین با مرور تحولات منطقه ای  در قفقاز جنوبی، افغانستان ، یمن، سوریه و فلسطین، راجع به برگزاری نشست آتی سه کشور همسایه و کشورهای قفقاز جنوبی، و نشست روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب روند آستانه  در تهران هماهنگی نمودند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به مخالفت روسیه با حملات اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه و اماکن غیر نظامی سوریه ، بر لزوم حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. 

لاوروف حمایت کشورش از احیای برجام بر اساس توافق سال ۱۳۸۴ بدون هر گونه اضافه و  کاهش را اعلام کرد. 

همچنین وزیر امور خارجه روسیه گزارشی از آخرین وضعیت تحولات اوکراین ارائه و تاکید کرد برخی کشورهای غربی در راستای پیشبرد سیاست خود مبنی بر یکجاتبه گرایی از اوکراین سو استفاده کرده و درصدد تضعیف روسیه از این طریق هستند. 

 ارتقای همکاری های ایران با سازمان ها و مجامع منطقه ای و بین المللی از جمله شانگهای  اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس  از دیگر محورهای بود که وزرای خارجه راجع به آن گفتگو کردند. طرف مقابل بر حمایت کشورش در این زمینه نیز تاکید کرد. 


نظر شما :