خیز بلند عراق برای توسعه صنعت گاز

۰۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۰ کد : ۲۰۱۲۷۵۵ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: شرکت گاز بصره روز گذشته از صادرات اولین محموله از گاز سرد کننده از طریق بندر ام قصر خبر داد و این اقدام را لحظه‌ای تاریخی و موفقیتی بزرگ برای شرکت گاز بصره و کل عراق، توصیف کرد.

این شرکت افزود که این گام باعث خواهد شد تا صادرات عراق در سطح جهان از طریق نفتکش‌ها سه برابر شود و میزان صادرات در هر محموله نیز افزایش پیدا کند.

رمضان حمزه، کارشناس نفتی در این باره با “العالم الجدید” گفت‌وگو و اعلام کرد که صادرات گازهای سرد کننده از سوی عراق، گامی مثبت محسوب می‌شود زیرا این کشور را علاوه بر حوزه نفت به بازیگری کلیدی در زمینه گاز نیز تبدیل می‌کند.

حمزه افزود که فرق میان گاز استخراج شده همراه با نفت و گاز سرد کننده این است که، نوع دوم در خانه‌ها، یخچال‌ها و خودروهایی که با گاز کار می‌کنند، استفاده می‌شود و از نظر ترکیب شیمیایی با گاز همراه کاملا متفاوت است.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق نیز ماه گذشته اعلام کرد که با دو وزارتخانه انرژی و اقتصاد فرانسه در خصوص توان عراق برای تولید گاز پس از توسعه میدان‌های گازی در دو استان الانبار و دیالی گفت‌وگو کرده و همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش گاز همراه (استخراج شده همراه با نفت)، با طرف فرانسوی بحث و تبادل نظر شده است.

میدان‌های گاز همراه و گاز طبیعی در بیشتر استان‌های نفتی عراق پراکنده شده‌اند به طوری که 70 درصد آنها در بصره (میدان‌های مجنون، حلفایه، الرمیله) و 10 درصد در کرکوک و 20 درصد دیگر در مناطق شمالی و غربی عراق واقع شده‌اند.

العالم الجدید در این باره به نقل از کارشناسان حوزه انرژی اعلام کرد که تاخیر در بهره‌بردای از صادرات گاز نه به خاطر مسائل فنی بلکه ناشی از دلایل سیاسی و دخالت‌های خارجی بوده است.

مهند البرزنجی، کارشناس نفت و انرژی هم در گفت‌وگو با العالم الجدید، اعلام کرد که گاز سرد کننده به طور کلی با گاز استخراج شده همراه با نفت، متفاوت است و این اولین باری است که گاز سرد کننده از پالایشگاه بصره صادر می‌شود و ما تا این لحظه از مقصد این صادرات اطلاعی نداریم.

میزان گاز تلف شده در عراق 10 برابر بیشتر از گاز وارداتی از ایران است
گزارش‌های بانک جهانی نشان می دهد که کمبود تجهیزات جمع آوری گاز در میادین نفتی عراق سالانه منجر به سوزاندن 18 میلیارد متر مکعب گاز همراه می شود و سوخته شدن این حجم از گاز باعث ایجاد خسارت سالیانه به ارزش 2.5 میلیارد دلار به اقتصاد عراق می‌شود.

این گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که این حجم از گاز، 10 برابر بیشتر از گازی است که عراق از ایران وارد می‌کند.

طبق آمارها، 70 درصد گاز عراق را گاز همراه و 30 درصد را گاز طبیعی تشکیل می دهد و 62 درصد از گاز این کشور، تلف می شود.

میدان عکاز در استان الانبار عراق بر اساس برآوردها، دارای 5.3 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی است و یکی از بزرگترین میدان‌های گازی در سطح عراق و منطقه محسوب می‌شود.


( ۴ )

نظر شما :