اعدام دسته جمعی پناهجویان عراقی توسط سربازان لهستانی

۰۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۹ کد : ۲۰۱۲۷۵۴ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: یک کمیته تحقیق دولتی در بلاروس از وجود شواهدی درباره اعدام دسته‌جمعی شماری از پناهجویان شامل شهروندان عراقی در مرزهای غربی این کشور به دست سربازان لهستانی خبر داد.

به گزارش «روسیا الیوم»، اعضای این کمیته تحقیق در دیدار با هیئتی از مقامات وزارت امور خارجه عراق این شواهد و اطلاعات را در اختیار دولت عراق قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش، نتایج تحقیقات این کمیته نشان می‌دهد که یک سرباز لهستانی در بازجویی‌ها به قتل عام شماری از پناهجویان سرگردان در مرزهای کشورش با بلاروس توسط نیروهای ارتش لهستان و دفن دسته‌جمعی آنها اعتراف کرده است.

این کمیته اقدامات سربازان را مصداق روشن قتل عمد و شکنجه و نقض آشکار حقوق بشر دانسته و افزوده است که پناهجویانی از کشورهای خاورمیانه از جمله عراق و همچنین افغانستان قربانی این جنایات بوده‌اند.

بلاروس تأکید کرده که این اقدامات با تبعیض‌های قومیتی و جنسیتی و نژادی همراه بوده است.

کمیته تحقیق بلاروسی اقدامات مجرمانه سربازان لهستانی علیه 135 شهروند عراقی را شناسایی کرده که به علت رفتارهای خشونت‌آمیز سربازان لهستانی دچار آسیب‌های شدید جسمی شده‌اند.

در واکنش به انتشار این خبر، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که دقت این گزارش ها را بررسی می کند.

در اواخر سال گذشته، حضور هزاران پناهجو از کشورهای خاورمیانه از جمله از منطقه اقلیم کردستان عراق در مرزهای غربی بلاروس از موضوعات مورد بحث رسانه ها شد.

دولت های غربی بلاروس را به تشویق و هدایت این پناهجویان برای رفتن به مرزهای اتحادیه اروپا متهم می‌کند.


( ۱۳ )

نظر شما :