انتقاد شدید اتحادیه هنرمندان عراق از تعطیلی یک کنسرت با دخالت «گروه های قرون وسطایی»

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۱ کد : ۲۰۱۲۴۵۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: اتحادیه صنفی هنرمندان عراق تکرار موارد حمله به برنامه‌های فرهنگی و هنری در بغداد و دیگر شهرها را محکوم کرد و از دولت خواست که در برابر اقدامات «گروه‌های افراط‌گرا و قرون وسطایی» به مسئولیت خود عمل کند.

در بیانیه رسمی این اتحادیه که «ناس نیوز» جمعه شب آن را منتشر کرد آمده که با تأسف و تأثر فراوان شاهد افزایش و تکرار موارد حمله به برنامه‌های هنری در کشور هستیم.

در این بیانیه تأکید شده که اتحادیه صنفی هنرمندان عراق به عنوان تشکلی با عضویت ده‌ها هزار هنرمند و استاد دانشگاه و تحصیل‌کرده دانشگاهی در سراسر عراق در کنار دیگر اتحادیه‌های مرتبط برای اشاعه ایده ملی عراق مدنی که میلیون‌ها عراقی به آن دل بسته‌اند تلاش می‌کند.

این بیانیه افزوده که عراق کشوری با جمعیت متکثر است و این نقطه قوت عراق است که مردم آن را به تنوع و هم‌زیستی عادت داده است.

اتحادیه هنرمندان عراق بر ضرورت احترام گذاشتن به برنامه‌های هنری و فرهنگی که دارای مجوز رسمی دستگاه‌های دولتی است تأکید کرده و اقدامات «گروه‌های تندرو و افراط‌گرای قرون وسطایی» را که «به کشوری که اولین ابزار موسیقی در آن اختراع شده» هیچ انتسابی ندارند به شدت محکوم کرده است.

در این بیانیه از دولت خواسته شده که به مسئولیت‌های قانونی خود در صیانت از آزادی‌ها و جلوگیری از رفتارهای خودسرانه سازمان‌دهی‌شده عمل کند و از وزارت فرهنگ عراق بابت سکوتش در این باره به شدت انتقاد شده است.

روز گذشته در پی تجمع چند ده نفر از «هواداران یکی از گروه های مسلح» کنسرت «سعد لمجرد» خواننده مراکشی در مرکز تفریحی «سندبادلند» تعطیل شد.

این کنسرت در حالی لغو شد که ابو علی العسکری، سخنگوی کتائب حزب الله، یکی از گروه های مسلح عراق، در بیانیه ای خواستار توقف کنسرت در بغداد شده بود و عشایر را به مشارکت در مخالفت با برگزاری آن فراخوانده بود.


( ۱ )

نظر شما :