یکی از رهبران جریان صدر: ایران و ترکیه هم مانند اسرائیل میخواهند عراقی ها را بکشند/ برای قطع روابط منتظر چه هستیم؟

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۲۴۵۸ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: نایب رئیس اول مجلس عراق همسایگان این کشور را به سوءاستفاده از اوضاع داخلی عراق در پرونده آب های مشترک متهم کرد.

حاکم الزاملی، از چهره‌های شاخص جریان صدر و نایب رئیس اول مجلس عراق، در مصاحبه با شبکه رسمی عراق تأکید کرد که تصویب قانون امنیت غذایی و نیز قانون مجرم‌انگاری روابط با اسرائیل شروع خوبی برای مجلس عراق بوده است.

الزاملی درباره موضوع کم‌آبی در عراق تأکید کرد که کشورهای همسایه با سوءاستفاده از اوضاع داخلی عراق این کشور را تضعیف می‌کنند و افزود که ترکیه در حال ساخت سد دیگری غیر از سد الیسو بر آب‌های مشترک با عراق است.

او گفت که وزارت خارجه عراق تاکنون هیچ یادداشت اعتراضی درباره دست‌درازی کشورهای همسایه بر آب‌های عراق نداده است.

الزاملی تأکید کرد: «تصویب قانون جرم انگاری روابط با اسرائیل برای این بود که اسرائیلی ها می خواهند ما را بکشند و اکنون ایران و ترکیه هم می خواهند ما را بکشند، پس برای تصویب قانون جرم انگاری روابط با آنها منتظر چه هستیم؟ بستن آب به روی عراق فرقی با جنگ ندارد».

و افزود که مجلس به زودی قانونی برای پایان دادن به جنگ آب ها تصویب خواهد کرد و ــ به گفته وی ــ احدی با آن مخالف نخواهد بود.

وی همچنین خبر داد که مجلس در حال مذاکره با شورای عالی قضایی و دادگاه فدرال برای ایجاد سازوکار قانونی جهت تصویب قانون بودجه است.

این عضو شاخص جریان صدر همچنین خبر داد که به زودی استیضاح شماری از وزرا آغاز خواهد شد و یکی از این وزرا وزیر نفت خواهد بود.

روز پنجشنبه گذشته نیز حاکم الزاملی، نائب رئیس اول پارلمان عراق در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق تاکید کرد که وزارت منابع آبی و کمیسیون کشاورزی پارلمان باید بر کشورهای همسایه در خصوص مساله کم آبی فشار بیاورند.

نائب رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه عراق کشور ضعیفی نیست و تصمیمات بازدارنده زیادی وجود دارد گفت که 20 میلیارد دلار مبادلات تجاری با ایران و ترکیه را می توان صرف تقویت اقتصاد و تولید داخلی کرد.

او گفت اگر مجلس نتواند با تصویب قوانین کاری از پیش ببرد «توده های مردم را وارد عمل می کنیم تا کالاهای این دو کشور را تحریم کنند».

وی گفت که کشورهایی که از امام حسین(ع) حرف می زنند و بابت قطعی آب به روی خاندان امام حسین گریه می کنند خودشان این بلا را سر عراق آورده اند.

این عضو شاخص جریان صدر تأکید کرد که ایران مسیر 4 رودخانه را به روی عراق بسته و آبی که از ایران به عراق جریان می یافته 7 میلیارد بوده که با تغییر مسیر رودخانه ها به سمت خاک ایران به صفر رسیده است.

وی افزود که ترکیه هم 20 درصد حق آبه عراق را تأمین می کند.


( ۷ )

نظر شما :

یاسر ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۲
اما از ناسپاسی عربها ،امان از اجدادشان در کوفه ،سفیر ایران در عراق که در خبرگذاری ها اصل خبر موجوده در جواب خبرنگار عراقی گفته بود کمتر از 7درصد آب دجله و فرات از ایران تامین میشود آنهم در فصول پرباران الباقی 93درصد آن ترکیه تامین میکند ،شما مشکلتان همان 7درصد است؟؟؟؟البته این معاون مجلس عراق ( در خبرگذاری مشرق عکس ایشون با لباس افسر دوره صدام موجوده ) باید بررسی شود چه فیلتری در عراق وجود دارد که خدمتکاران صدام به راحتی مقام و درجه میگیرند