کمیسر شورای اروپا از انگلیس خواست از استرداد آسانژ به آمریکا جلوگیری کند

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۲۰۱۱۹۸۴ سرخط اخبار

شورای اروپا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که کمیسر حقوق بشر این شورا از دولت انگلیس خواسته است تا اجازه استرداد جولیان آسانژ به ایالات متحده را ندهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه‌ای که امروز توسط شورای اروپا صادر شده، آمده است: «دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا از پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس خواسته است تا اجازه استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیس به آمریکا را ندهد.»

در حالیکه تصمیماتی درخصوص استرداد آسانژ در حال بررسی است، این کمیسر تصمیم گرفت نظرات خود را در مورد این موضوع مستقیما به پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس منتقل کند و بدین ترتیب نامه‌ای را در تاریخ ۱۰ مه برای او ارسال کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که "پیامدهای حقوق بشری" استرداد احتمالی آسانژ تا این لحظه به درستی بررسی نشده است.

در این نامه آمده است: «ماهیت گسترده و مبهم اتهامات علیه جولیان آسانژ و جرایم ذکرشده نگران کننده هستند زیرا بسیاری از آن‌ها به فعالیت‌هایی در هسته روزنامه‌نگاری تحقیقی در اروپا و فراتر از آن مربوط می‌شود. درنتیجه، اجازه استرداد آسانژ تاثیر مخربی بر آزادی رسانه‌ها می‌گذارد.»

جولیان آسانژ ۵۰ ساله متهم به سرقت و انتشار اطلاعات محرمانه از عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان است. مقامات آمریکایی می‌گویند که او همچنین جان ماموران اطلاعاتی آمریکایی را به خطر انداخته است.

طرفداران آسانژ او را صرفا یک روزنامه‌نگار تحقیقی می‌دانند که جنایات جنگی را افشا کرده است.


( ۱ )

نظر شما :