مشاور اردوغان: حمایت فنلاند و سوئد از گروه‌های تروریستی قطع شود

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۲۰۱۱۹۱۵ سرخط اخبار

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، آنکارا در را به روی الحاق سوئد و فنلاند به ناتو نبسته است اما خواستار مذاکره با این کشورهای شمال اروپا و سرکوب فعالیت‌های "تروریستی" در استکهلم است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور سیاست خارجی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در استانبول گفت: ما در را به روی الحاق سوئد و فنلاند به ناتو نمی‌بندیم. اما اساسا این موضوع را به عنوان یک موضوع امنیت ملی برای ترکیه مطرح می‌کنیم.

اردوغان روز جمعه با گفتن اینکه برای ترکیه ممکن نیست تا از بسط پیدا کردن ائتلاف ناتو حمایت کند چرا که فنلاند و سوئد خانه سازمان‌های "تروریستی" متعددی است، اعضای ناتو و این دو کشور شمال اروپا را بسیار حیرت‌زده و متعجب کرد.

هر کشوری که خواستار پیوستن به ناتو باشد باید حمایت همه اعضای این ائتلاف را به دست آورد. آمریکا و دیگر کشورها در تلاشند تا موضع آنکارا را مشخص کنند.    

ابراهیم کالین گفت، حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک که از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان "تروریستی" تلقی شده است، "در اروپا نیرو و سرمایه جذب می‌کند و به ویژه حضورش در سوئد بسیار پررنگ، قوی، آزاد و مشهود است."

وی افزود: آنچه که باید انجام شود کاملا واضح است؛ آنها باید فعالیت، سازمان‌ها، افراد و هر نوع حضور پ.ک.ک در این کشورها را ممنوع کنند. عضویت در ناتو همیشه یک روند است. باید منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع چطور می‌شود. اما این نخستین نکته‌ای است که می‌خواهیم تمامی متحدان و مقامات سوئد به آن توجه کنند. بدون شک ما خواستار گفت‌وگو و مذاکره با همتایان سوئدی هستیم.

مشاور اردوغان تصریح کرد: ترکیه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده، به مسلح کردن اوکراین که عضو ناتو نیست کمک کرده و تلاش کرده تا مذاکرات میان طرفین درگیر را تسهیل کند اما با اعمال تحریم علیه روسیه مخالفت کرده است. ترکیه می‌خواهد ناتو به نگرانی‌های تمامی اعضا و نه فقط بعضی اعضای خاص توجه کند.

کالین در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه در زمان جنگ و هنگامی که افکار عمومی فنلاند و سوئد موافق عضویت در ناتو هستند، خطر بده‌ بستان را می‌پذیرد یا خیر، گفت: صد در صد جامعه ترکیه از حضور پ.ک.ک و اعضای سازمان تروریستی فتح‌الله گولن در اروپا بسیار ناراحت است. اگر فنلاند و سوئد جامعه‌ای دارند که نگران امنیت ملی خودشان هستند، ما نیز جامعه‌ای داریم که متقابلا نگران امنیت خودشان هستند. ما باید از یک دیدگاه متقابل به این موضوع نگاه کنیم.

وی افزود: انتقاد تند روسیه از فنلاند و سوئد به خاطر برنامه‌هایشان، فاکتوری در موضع ترکیه نیست.

سخنگوی اردوغان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ترکیه تخلیه مجروحین گیر افتاده در مجتمع متالورژی آزوف‌استال واقع در شهر ماریوپل اوکراین از طریق دریا را پیشنهاد داده است.

وی افزود: دو هفته پیش شخصا درباره این پیشنهاد با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف صحبت کردم و با وجود مخالفت مسکو، این گزینه همچنان روی میز است.

این مقام اظهار داشت: تحت این برنامه مردم از مجتمع صنعتی آزوف‌استال تخلیه می‌شوند، از طریق زمینی به بندر بردیانسک برده می‌شوند و سپس یک کشتی ترکیه‌ای آنها را از طریق دریای سیاه به استانبول می‌آورد. اگر این پیشنهاد به این گونه اجرا شود، ما خیلی خوشحال می‌شویم. ما آماده‌ایم. در حقیقت کشتی ما آماده است تا برود و سربازان مجروح و دیگر غیرنظامیان را به ترکیه بیاورد.

زلنسکی اعلام کرده که مذاکرات پیچیده‌ای برای تخلیه تعداد زیادی از سربازان مجروح از مجتمع آزوف‌استال در ازای آزادی زندانیان روسی جنگ در جریان است. روسیه که ابتدا گفته بود این نیروها باید تسلیم شوند، حرف‌های عمومی بسیار کمی درباره این مذاکرات مطرح کرده است.

کالین گفت: موضع روسیه روز به روز در حال تغییر است. آنها به اوضاع امنیتی و دیگر پویایی‌ها، مذاکراتشان و هماهنگی‌های داخلی نگاه می‌کنند. در نتیجه بعضی مواقع دشوار است که یک پاسخ قاطعانه یا تعهد قاطعانه از طرف دیگر گرفت.

وی افزود: تخلیه دریایی از بندر بردیانسک یکی از چندین پیشنهاد برای دستیابی به آتش‌بس و اجرای روند تخلیه است.         


( ۲ )

نظر شما :