الجزیره: محور مذاکرات بشار اسد در تهران، هماهنگی درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه بود

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۶ کد : ۲۰۱۱۷۹۸ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «الجزیره» به نقل از «یک منبع آگاه نزدیک به سپاه ایران» خبر داد که هدف اصلی سفر «بشار اسد» به تهران، انجام هماهنگی‌های لازم در پی خروج برخی یگان‌های ارتش روسیه از سوریه بوده است.

بر اساس این گزارش، این منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که از اوایل ماه دوم حمله به اوکراین، نیروهای روسیه حدود 30 پایگاه و مقر خود در خاک سوریه را تخلیه کرده‌اند و نیروهای ایرانی و گروه‌های مسلح وابسته به ایران از جمله حزب الله لبنان جای آنها مستقر شده‌اند.

این منبع ایرانی تأکید کرده که این نیروها در 3 نقطه در استان ادلب و 4 نقطه در جنوب دمشق مستقر شده‌اند.

به گفته این منبع آگاه، اسرائیل از نزدیک شدن نیروهای متحد ایران به مرزها و مستقر شدن آنها در درعا و قنیطره در جنوب سوریه به شدت نگران شده و بشار اسد برای هماهنگی‌های لازم درباره چالش‌های احتمالی به تهران سفر کرده و با رأس هرم قدرت در ایران مذاکره کرده است.

این دومین سفر بشار اسد به تهران بعد از ناآرامی‌ها در سوریه از سال 2011 است.

بشار اسد در این سفر که روز یکشنبه و به صورت از پیش اعلام نشده انجام شد با آیت الله خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران جداگانه دیدار کرد.

روز گذشته منابع آگاه از جلسه محرمانه رهبر انقلاب اسلامی ایران با رئیس جمهوری سوریه و با حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران خبر دادند.

منابع مطلع به این شبکه خبری گفتند که بشار اسد در سفر روز یکشنبه خود به تهران، دو دیدار با آیت الله خامنه‌ای داشته که یکی از آنها علنی و با حضور هیئت همراه اسد و مقامات ارشد ایرانی بوده است.

این منابع افزوده‌اند که جلسه دوم محرمانه بوده و در آن فقط آیت الله خامنه‌ای و بشار اسد و سردار «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس سپاه و «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حضور داشته‌اند.

از سوی دیگر، رسانه رسمی اسرائیل اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی اسرائیل با نگرانی شدید روند عقب‌نشینی نیروهای روسیه از سوریه را زیر نظر دارند.

رادیو اسرائیل، نیز گزارش داد که اسرائیل در حال بررسی دقت گزارش‌هایی است که از انتقال شمار بالایی از نیروهای نظامی روسیه‌ای از سوریه سخن می‌گویند به خصوص که این گزارش‌ها در رسانه‌های روسیه‌ مطرح شده است.

گزارش رادیو اسرائیل تأکید کرده که مقامات اسرائیلی به شدت نگران‌اند که با خروج نیروهای روسیه، سربازان ایرانی یا گروه های مسلح وابسته به ایران جای آنها را در سوریه بگیرند.


( ۱۱ )

نظر شما :