وزیر منابع آبی عراق ایران را به عدم احترام به حقوق آبی کشورش متهم کرد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۵ کد : ۲۰۱۱۵۹۱ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: وزیر منابع آبی عراق ایران را به عدم احترام به حقوق آبی عراق متهم و تأکید کرد که ایران تاکنون درخواست های مکرر عراق برای مذاکره در این باره را نپذیرفته است.

به گزارش «العربی الجدید»، «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، در افتتاح یک پروژه آبی در استان دیالی، هم‌جوار با ایران، به خبرنگاران گفت که «ایران به حق‌آبه عراق از رودخانه‌های مشترک احترام نمی‌گذارد هرچند سدهایش از آب پر است».

وی گفت که با وجود درخواست‌های مکرر عراق، هیچ مذاکراتی با طرف ایرانی درباره بحران آب وجود ندارد.

الحمدانی ابراز امیدواری کرد که  ایران هرچه سریع‌تر حاضر به مذاکره در این باره شود و به اصل بین‌المللی تقسیم ضرر ناشی از خشکسالی رضایت دهد.

او گفت که با وجود کاهش منابع آبی در ایران، سدهای این کشور همچنان پرآب است و افزود که ایران باید سهم عراق از آب‌های سدها و منابع آبی را بدهد.

همزمان «مثنی التمیمی»، استاندار دیالی، در همین مراسم تأکید کرد که منابع آبی این استان بسیار کاهش یافته و دیگر فراتر از آب کشاورزی، آب شرب هم در این استان با مشکل مواجه شده است.

وی تأکید کرد که دولت مرکزی در پیگیری این موضوع با طرف ایرانی کوتاهی می‌کند.

استان دیالی از استان‌های حاصلخیز عراق بود که بخش اعظم آب خود را از رودخانه سیروان که مشترک با ایران است دریافت می‌کند.

وزارت کشاورزی عراق از فصل زراعتی گذشته هرگونه کشاورزی در این استان را ممنوع کرد و همه آب موجود در آن را به شرب اختصاص داد.

در همین راستا، «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق با اشاره به بحران فراگیر خشکسالی در منطقه در واکنش به متهم کردن ایران در قبال کم شدن سطح آب رودهای مشترک گفت که فقط ۷ درصد آب عراق از ایران می‌آید و ۹۳ درصد از کشورهای دیگر مثل ترکیه وارد عراق می‌شود.

مسجدی در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه «دجله» عراق گفت: مشکل آب مساله منطقه‌ای است و منحصر به یک کشور نیست؛ هم آب‌های سطحی و هم زیرزمینی کاهش پیدا کرده است.

پیش از این «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران، در مجلس این کشور از وجود مذاکراتی با عراق و ترکیه درباره مسئله آب های مشترک خبر داده بود.


( ۴ )

نظر شما :