وزیرخارجه اوکراین: هدف لاوروف ترساندن جهان است/ گوترش به دام کرملین نیفتد

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۱ کد : ۲۰۱۱۴۹۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه اوکراین هشدار وزیر خارجه روسیه در مورد خطر بروز جنگ جانی سوم را بی‌اساس و ترساندن جهانیان دانست و به دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد تا به روسیه برای خروج از ماریوپل محاصره شده، فشار بیاورد و گفت، این کاری است که سازمان ملل از عهده‌اش بر می‌آید.

به گزارش ایسنا، دیمیترو کولبا، گفت: آخرین امیدهای روسیه برای ترساندن جهان در مورد حمایت از اوکراین ناکام مانده و بنابراین از خطر واقعی وقوع جنگ جهانی سوم سخن می‌گوید.

او افزود: این تنها به این معنی است که مسکو در اوکراین شکست را احساس می کند؛ بنابراین، حمایت جهانی از اوکراین باید مضاعف شود تا ما پیروز شویم و امنیت اروپا و جهان را حفظ کنیم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنان خود کمک تسلیحاتی ناتو به اوکراین برای رویارویی با حمله روسیه را محکوم کرد و گفت که این اقدام به معنای آن است که " ناتو در اصل درگیر جنگ نیابتی با روسیه شده است و خطر قابل توجه تشدید درگیری وجود دارد. او در مورد وقوع جنگ سوم جهانی بین روسیه و غرب هشدار داد.

وزیر دفاع بریتانیا نیز در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که اظهاراتی از اینگونه از وزیر خارجه روسیه عادی است و در حالیکه روسیه به خاطر مقاومت اوکراینی‌ها دستیابی به هدف‌های اعلام شده خود را دشوار می‌بیند، هدف او منصرف کردن کشورهای غربی از حمایت از اوکراین است.

او همچنین گفت که فرماندهان روسی تحت فشار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، برای حصول یک دستاورد عمده نظامی تا سالگرد مراسم پایان جنگ دوم جهانی در روسیه ناگزیر به اتخاذ تصمیم‌هایی شده‌اند که از نظر نظامی معقول به نظر نمی‌رسد.

کولبا همچنین در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت، نگران این است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیش از سفر به کی‌یف و رفتن به مسکو در دام کرملین گیر بیفتد.

وی ادامه داد: بسیاری از مقام‌های خارجی هنگام بازدید از مسکو به دام افتاده بودند. گوترش باید بر این مساله مهم تاکید کند که همان خروج از ماریوپل است. این دقیقا کاری است که از عهده سازمان ملل بر می‌آید.

کولبا یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن و ژنرال لوید آستین، وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین و دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور این صحبت‌ها را مطرح کرد. آنها به زلنسکی گفته بودند که آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون دلار دیگر در قالب تامین مالی نظامی خارجی به کی‌یف ارائه می‌کنند.

کولبا این سفر را مورد استقبال قرار داد و آنها را نمایندگان کشوری دانست که بیش از دیگر کشورها در جهان به اوکراین کمک کرده‌اند. وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که غرب باید به سرعت تسلیحات مورد نیاز اوکراین را برای پیروزی در این جنگ با روسیه تامین کند و جلوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را در رخنه بیشتر به اروپا بگیرد.

این دیپلمات ارشد اوکراین گفت: می‌دانید که مکالمه‌های زیادی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین صورت گرفته اما پاسخ اولیه همیشه این بوده که "ما فکر نمی‌کنیم شما دقیقا به این تسلیحات نیاز داشته باشید."

وی ادامه داد: در نهایت ما آنچه را که نیاز داریم به دست می‌آوریم و سپس شروع به دریافت تسلیحات در مقادیر کافی می‌کنیم. اما مساله این است که زمان از دست رفته است. این موضوع اصلی است که باید به آن پرداخته شود.

اگرچه اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ از همان روزهای نخست درگیری گفت‌وگوهایی داشته‌اند اما کولبا گفت که این مذاکرات بین ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین،‌ روسای جمهوری اوکراین و روسیه به راه حلی منجر نمی‌شود.


نظر شما :