انتقاد کابینه لبنان از موضع خودسرانه وزیر خارجه درباره اوکراین/حزب‌الله توضیح خواست

۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۹ کد : ۲۰۱۰۱۶۷ سرخط اخبار

حزب‌الله لبنان از دولت این کشور به خاطر محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و از وزیر خارجه خواست توضیح بدهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ابراهیم الموسوی، نماینده حزب‌الله لبنان در پارلمان در توییتی نوشت: لبنان چه سیاست خارجی را در پیش می‌گیرد و منفعت لبنان در این سیاست خارجه کجاست؟ وزیر خارجه باید برای ما توضیح بدهد.

همزمان محمد المرتضی، وزیر فرهنگ که عضو جنبش امل و از هم‌پیمانان حزب‌الله است نیز به بیانیه وزیر خارجه لبنان درباره حمله روسیه به اوکراین اعتراض کرد و گفت: براساس ماده ۶۵ قانون اساسی کابینه باید سیاست کلی در تمام زمینه‌ها را تدوین کند. پس وزیر خارجه حق ندارد بدون مراجعه به کابینه موضعی را اتخاذ کند.

پیش از این وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وزیر خارجه با سفرای فرانسه و آلمان در لبنان دیدار کرد. آنها از لبنان به خاطر موضعش درباره حمله روسیه به اوکراین تشکر کردند و از لبنان خواستند در تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره بحران کنونی در اوکراین مشارکت کند.

وزیر خارجه لبنان به این سفرا اعلام کرد، موضع لبنان ثابت است و به اصول و قوانین بین المللی پایبند است و در تصویب قطعنامه شورای امنیت شرکت نمی‌کند و باید موضع خود در این زمینه را از طریق مشورت با گروه کشورهای عربی بررسی کند.

این وزیر لبنانی اعلام کرد: موضع لبنان علیه روسیه یا هیچ کشور دوست دیگری نیست بلکه یک موضع اصولی و مستحکم است که لبنان در هر بحران مشابه آن را اتخاذ می‌کند.

وزارت خارجه لبنان پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این کشور حمله به اوکراین را محکوم کرده و از روسیه می‌خواهد عملیات نظامی را فوراً متوقف کند و دو طرف باید بر سر میز مذاکره بنشیند.

در این راستا مصطفی بیرم، وزیر کار لبنان هم گفت: موضع رسمی درباره روسیه باید با سیاست خویشتن داری هماهنگ و همسو باشد. موضع شتابزده وزیر خارجه لبنان درباره بحران اوکراین نامفهوم و توجیه نشدنی است. بیشتر وزرای دولت لبنان بر لزوم پایبندی به سیاست خویشتنداری تاکید کردند.

امل ابوزید، مشاور رئیس‌جمهور لبنان گفت: ما از موضع وزیر خارجه درباره روسیه و اوکراین تعجب می‌کنیم. به نظر می‌رسد که وزیر خارجه در معرض فشارهایی برای صدور بیانیه درباره روسیه قرار گرفته است. رئیس جریان آزاد ملی لبنان با سفیر روسیه تماس برقرار کرده و به او گفت که از بیانیه وزارت خارجه راضی نیست.

مشاور رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد که به مسکو سفر خواهد کرد و با میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه برای توضیح موضع لبنان گفتگو خواهد کرد.


( ۵ )

نظر شما :