نمایندگان آمریکا: بایدن قبل از استفاده از نیرو در بحران اوکراین باید از کنگره مجوز بگیرد

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۰ کد : ۲۰۱۰۰۶۷ سرخط اخبار

بیش از ۴۰ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن تاکید کردند که تا طبق قانون اساسی و قانون پیش برود و پیش از وارد کردن نیروهای آمریکایی به درگیری روسیه – اوکراین، مجوز کنگره را دریافت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز سه‌شنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از انتقال نیروها و تجهیزات آمریکایی به استونی، لتونی و لیتوانی سخن گفت. تازه‌ترین تحرکات نظامیان آمریکایی در اروپا، علاوه بر استقرار حدود ۶۰۰۰ نیرو در آلمان، لهستان و رومانی است.

یک گروه دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی روز سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری کشورشان یادآوری کردند که او قبلا قول داده بود که نیروهای آمریکایی را به اوکراین اعزام نکند، با این حال او گفت که ممکن است این تصمیم تغییر کند.

پیتر دی فازیو، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: من از رئیس جمهور بایدن می‌خواهم تا طبق قانون اساسی و قانون پیش برود و پیش از وارد کردن نیروهای آمریکایی به درگیری روسیه – اوکراین مجوز کنگره را دریافت کند. مردم آمریکا حق دارند که قبل از ورود به یک درگیری خارجی دیگری، حق اظهارنظر داشته باشند.  

در میان ۴۳ قانونگذار آمریکایی که این نامه را به امضا رسانده‌اند، نام نانسی میس جمهوری‌خواه، الکساندریا اوکاسیو-کورتز دموکرات، کوری بوش دموکرات، پرامیلا جایاپال دموکرات، ایلهان عمر دموکرات، مت گاتز جمهوری‌خواه و وان دیویدسون جمهوری‌خواه دیده می‌شود.

در حال حاضر، بایدن هرگونه استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین را رد کرده است، با این حال او دستور داد تا تعدادی از نظامیان آمریکایی به جبهه شرقی ناتو منتقل شوند. اوکراین از کشورهای عضو ناتو نیست.

بایدن عصر سه‌شنبه به وقت آمریکا، در بحبوحه نگرانی غربی‌ها از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دست به حمله‌ای "تمام عیار" به اوکراین بزند، گفت: امروز در واکنش به اذعان روسیه مبنی بر اینکه قصد ندارد نیروهایش را از بلاروس خارج کند، من اجازه جابجایی بیشتر نیروها و تجهیزات آمریکایی را که اکنون در اروپا مستقر هستند، به منظور تقویت متحدانمان در بالتیک شامل استونی و لتونی و لیتوانی، صادر می‌کنم.

در همین راستا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، ۸۰۰ نیروی آمریکایی و ۲۰ بالگرد آپاچی بوئینگ ای‌اچ-۶۴ که هم‌اکنون در اروپا مستقر هستند، به منطقه بالتیک اعزام می‌شوند. بایدن تاکید کرد که واشنگتن احتمالا به تامین کمک دفاعی بیشتر برای کی‌یف ادامه خواهد داد.


نظر شما :