وزیرخارجه چین به همتای آمریکایی: مساله تایوان ممکن است به یک رویارویی و تقابل تبدیل شود

۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۲ کد : ۲۰۱۰۰۴۷ سرخط اخبار

پکن امروز (سه‌شنبه) هشدار داد که تلاش‌های آمریکا برای "مهار" چین با استفاده از تایوان اشتباه است و خاطرنشان کرد که رقابت کنونی که توسط واشنگتن به راه افتاده، ممکن است به یک رویارویی و تقابل تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن گفت، تلاش‌های ایالات متحده برای وارد کردن تایوان به برنامه هند-پاسیفیک یک سیگنال نادرست است.

این اظهارنظر از سوی پکن در میانه تنش‌ها بر سر تایوان و اعلام توافق ۱۰۰ میلیون دلاری تامین تسلیحات از آمریکا برای این جزیره خودگردان مطرح شده است.

تایوان از پایان جنگ داخلی در ۱۹۴۹ به صورت مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن اما این جزیره را بخشی از قلمروی خود می‌داند ولی تایوان همچنان تاکید دارد که یک "کشور" خودمختار، دارای روابط اقتصادی و سیاسی با سایر کشورهای جهان است.

در حالی که آمریکا دولت تایپه را به رسمیت نمی‌شناسد، اما روابطش را با تایوان در سال‌های گذشته بیشتر کرده است، به طوری که برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به این جزیره رفته و برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که نیروهای آمریکایی نیز به آموزش نیروهای نظامی تایوان مشغول هستند.


( ۴ )

نظر شما :