کروات‌های بوسنی: اگر قوانین انتخابات تغییر نکند، جدا می‌شویم

۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۶ کد : ۲۰۱۰۰۰۶ سرخط اخبار

ملی‌گراهای کروات در بوسنی گفتند، می‌توانند روندی سیاسی را به جریان بیاندازند تا منطقه خود را در بوسنی شکل دهند، مگر آنکه قوانین انتخابات به گونه‌ای تغییر کنند که این جمعیت کروات، حضور بیشتری در نهادهای ملی بوسنی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "پارلمان ملی کروات" (نهادی که به نمایندگی از احزاب سیاسی کروات در بوسنی رهبری می‌شود) افزود، اگر توافقی در زمینه تغییرات انتخاباتی حاصل نشود، آنها هم موضوع برگزاری انتخابات سراسری در ماه اکتبر را منتفی می‌دانند.

مسلمانان بوسنی همراه با کمیسیون مرکزی انتخابات و فرستادگان بین‌المللی گفته‌اند انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اکتبر می‌تواند بر اساس قوانین جاری برگزار شود.

تحریم احتمالی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بوسنی توسط کروات‌ها، بحران سیاسی بوسنی را تشدید خواهد کرد. بوسنی از دو بخش تشکیل شده است که تا حد زیادی خودمختار هستند: یک فدراسیون که مشترکا توسط کاتولیک‌های کروات و مسلمانان بوسنیایی اداره می‌شود و  بخشی دیگر که جمهوری صرب تحت سلطه صرب‌هاست.

صرب‌های بوسنی در بدترین بحران سیاسی این کشور از زمان پایان جنگ‌های بالکان در دهه ۱۹۹۰، نهادهای دولتی را در تلاشی طولانی مدت برای جدایی و در نهایت پیوستن به صربستان، به چالش کشیده‌اند.

صرب‌های بوسنی، کروات‌ها و مسلمانان در دهه ۹۰ میلادی به جنگی مبادرت ورزیدند که ۱۰۰ هزار کشته در پی داشت. در ۱۹۹۵، توافق صلحی با حمایت آمریکا موسوم به "دیتون"، به این جنگ پایان بخشیده و بوسنی را به این دو بخش خودمختار تقسیم کرد.

این دو بخش که غالبا باهم رقابت دارند، توسط دولتی نه‌چندان قدرتمند به یکدیگر متصل شده‌اند، دولتی با سه ریاست جمهوری، پارلمان و کابینه.

از آنجا که مسلمانان برای دو دوره متوالی نماینده ریاست جمهوری منطقه مشترک با کروات‌ها را از میان یک حزب چند قومیتی انتخاب کردند، کروات‌ها از اتحاد خود با مسلمانان بوسنی ناراضی شده‌ و می‌خواهند مطمئن شوند که عضو کروات ریاست جمهوری تنها با رای کروات‌های این منطقه تعیین می‌شود.


( ۳ )

نظر شما :