حیرانی افغان‌ها از پستی آمریکا

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۴ کد : ۲۰۰۹۸۳۴ سرخط اخبار

تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای تسلط بر دارایی‌های افغانستان از سپرده‌های بانک مرکزی افغانستان، طوفانی از واکنش‌های خشمگینانه را در این کشور به دنبال داشت.

به گزارش سرویس بین الملل­ خبرگزاری­ صدا و سیما، به نقل از العالم، گروه‌ها و جریان‌های مختلف افغانستان در واکنش به تصمیم واشنگتن برای تسلط بر اموال و دارایی‌های این کشور، به شکل متحد تصمیم تحقیر آمیز رئیس جمهور آمریکا را محکوم کردند.

تصمیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تسلط بر دارایی‌های افغانستان از سپرده‌های بانک مرکزی افغانستان که به هفت میلیارد دلار می‌رسد، طوفانی از واکنش‌های خشمگینانه را در این کشور به دنبال داشت. طالبان ضمن محکوم کردن این تصمیم، آن را نوعی سرقت دانست که بازتاب دهنده پستی آمریکا است.

از سوی دیگر، فعالان افغان و مسئولان سابق این کشور تصمیم آمریکا در این زمینه را محکوم کردند.

خبرنگار این شبکه گزارش داد: مردم افغان در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا علیه اموال افغانستان گفتند وی برای مدتی سکوت پیشه و سپس خبر شری را بیان کرد. این تصمیم به منزله صاعقه‌ای بر سر همه گروه‌ها و جریان‌های این کشور بود؛ به طوری که مردم افغان علیه این تصمیم متحد بودند. به ویژه که کشور زیر بار فشار‌های اقتصادی، اجتماعی و انسانی است. به گفته کارشناسان، تسلط بر ذخایر مالی به منزله نقض آشکار همه قوانین و عرف‌های بین المللی و قانونی است.

محمد شجاع محسنی استاد یکی از دانشگاه‌های افغانستان گفت: «متاسفانه شورای امنیت قانونی برای اجرا در این موارد ندارد و دولت رسمی هم در افغانستان وجود ندارد که صدای مردم افغان را به دادگاه‌های بین المللی برساند و علیه آمریکا شکایت کند. این مشکل دیگری است. آمریکا بار‌ها قوانین بین المللی را نقض کرد. آمریکا بار‌ها حقوق مردم را در خاورمیانه نقض کرد و بی توجه به قوانین بین المللی، منافع خود را انتخاب کرد.»

خبرنگار شبکه افزود: ملت افغانستان که به سبب این تصمیم آمریکا حیران است، این تصمیم را تلاش بایدن برای سرپوش گذاشتن بر شکست در مدیریت خروج از افغانستان، آبروی ریخته شده و خدمت به برنامه‌های داخلی دانستند. مردم افغان در حملات یازدهم سپتامبر گروه القاعده نقشی نداشتند و همه آن‌ها اهل عربستان بودند. اما در پایان افغان هستند که بهای آن را پرداخت می‌کنند.

یکی از شهروندان افغان گفت: «متوجه هستید که آمریکا به مدت بیست سال در کشور ما بود. به سبب وجود آن‌ها به شرایط کنونی رسیدیم. زندگی شهروندان و اقتصاد را از بین بردند. هزاران تن نزدیکان خود را از دست دادند. آن‌ها حکومت کارتونی ایجاد کردند که دچار فروپاشی شد و حتی دو روز پس از خروج آمریکایی‌ها از کشور، این حکومت دوام نیاورد. آمریکا عامل بحران شدید اقتصادی است که افغان را از بین خواهد برد. آن‌ها مسبب همه این اقدامات طی بیست سال گذشته بودند و اکنون می‌خواهند از ملت افغان انتقام بگیرند.»

خبرنگار افزود: از سوی دیگر، جنبش طالبان تسلط بر اموال و دارایی‌های افغانستان را محکوم کرد و محمد نعیم مسئول برجسته این جنبش این تصمیم آمریکا را سرقتی دانست که بازتاب دهنده پستی آمریکا است.

مجتبی محمد یونس در پایان گفت: برای نخستین بار همه گروه‌های و جریان‌ها با اتخاذ یک موضع گیری، تصمیم آمریکا برای تسلط بر دارایی‌های افغانستان را محکوم کردند. برخی از این جریان‌ها تاکید کردند آمریکا حتی بر سر یک نان با مردم افغان می‌جنگد؛ آن هم در حالی که این مردم به شدت به آن نیاز دارند.


( ۴ )

نظر شما :