قانون‌گذاران آمریکایی تلاش می‌کنند نام سفارت دوفاکتوی تایوان در واشنگتن را تغییر دهند

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۴ کد : ۲۰۰۹۵۸۱ سرخط اخبار

گروه دوحزبی از قانون‌گذاران آمریکایی لوایحی را در سنا و مجلس نمایندگان پیشنهاد دادند که آمریکا را ملزم می‌سازد درباره تغییر نام سفارت دوفاکتوی تایوان در واشنگتن به "دفتر نمایندگی تایوان" مذاکره کند؛ اقدامی که قطعا باعث خشم چین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حال حاضر سفارت دوفاکتوی تایوان در واشنگتن به "دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه" معروف است.

اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، هرگونه تغییری در نام این سفارتخانه می‌تواند پوششی را برای کشورهای کوچک‌تر فراهم کند تا اقدامات مشابهی را برای تقویت تعامل با تایوان انجام دهند؛ تایوانی که چین آن را بخشی از خاک و قلمروی خود می‌داند.

هم‌زمان با اینکه واشنگتن در تلاش است تا نفوذ رو به رشد نظامی و اقتصادی پکن را دفع کند، بدون شک این اقدام اختلاف جدیدی را در روابط آمریکا-چین که در حال حاضر به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده، ایجاد می‌کند.

آمریکا همچون دیگر کشورها روابط رسمی با دولت دموکراتیک تایوان ندارد، اما بزرگ‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره محسوب می‌شود. این لوایح به وزیر امور خارجه آمریکا دستور می‌دهند تا با دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه برای تغییر نام آن به "دفتر نمایندگی تایوان" وارد مذاکره شود.

"مارکو روبیو"، سناتور جمهوری‌خواه و "باب منندز"، رئیس دموکراتیک کمیته روابط خارجی سنا حامی لایحه سنا هستند و "جان کورتیس" جمهوری‌خواه و "کریس پاپاس" دموکرات در مجلس نمایندگان حامی لایحه این مجلس کنگره هستند.

روبیو گفت: به رغم تلاش‌های حزب کمونیست چین برای ارعاب تایوان، ‌آمریکا باید صریحا تاکید کند که قدرت‌های متخاصم هیچ حقی برای ادعای حاکمیت بر کشورهای دموکراتیک ندارند.

منندز گفت:‌ این لوایح متناسب با قانون روابط تایوان است که روابط غیررسمی آمریکا با تایوان را تعریف می‌کند و بیانگر حمایت واشنگتن از تایوان برای تعیین آینده خودش است.

پاپاس گفت:‌ ما باید این گام را برای تقویت روابط دیپلماتیک‌مان با تایوان و مقابله با تلاش‌های مکرر چین برای تهدید کشورهای سراسر جهان انجام دهیم.

این در حالی است که کاخ سفید، وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت چین در واشنگتن هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.


( ۲ )

نظر شما :