الجزیره: اظهارات منابع ایرانی و اروپایی درباره موانع اصلی توافق در وین/ طرفین در انتظار پیشنهادهای تازه

۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۹ کد : ۲۰۰۸۸۹۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: با ادامه مذاکرات وین برای احیای برنامه هسته ای ایران، منابع ایرانی و اروپایی از موانع پیش روی مذاکرات خبر دادند.

یک منبع در تیم مذاکره‌کننده ایران به شبکه «الجزیره» گفت که هنوز موانعی در مسیر رسیدن به توافق وجود دارد که مهم‌ترین آنها نبود پیشنهادی از جانب اروپایی‌ها درباره تضمین برداشته شدن تحریم‌های امریکاست.

به گفته این منبع ایرانی، برای تهران برداشته شدن عملی تحریم‌ها مهم‌ترین مسئله است و طرف اروپایی هیچ پیشنهاد سیاسی یا حقوقی یا عملی در این باره نداده است.

این منبع افزوده که مانع دوم آن است که طرف اروپایی می‌خواهد درباره پرونده‌های گوناگون به صورت موازی مذاکره کند اما ایران تأکید می‌کند که باید پیش از هر چیز موضوع برداشته شدن تحریم‌ها نهایی شود و این موضوع با تضمین عدم خروج دوباره امریکا از توافق هسته‌ای همراه باشد.

در برابر، کشورهای اروپایی بر ضرورت بررسی تعهدات ایران به موجب توافق هسته‌ای به موازات دیگر پرونده‌های روی میز مذاکره تأکید می‌کنند و هیچ پرونده‌ای را بر پرونده دیگر مقدم نمی‌دانند.

این منبع به طور خاص نقش فرانسه و بریتانیا را در مذاکرات «تخریبی» خوانده است.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان اروپایی به «الجزیره» گفته‌اند که منتظر پیشنهادهای تازه‌ای از جانب ایران درباره پایبندی‌های هسته‌ای و ضمانت‌های متقابل هستند.

این منبع گفته‌اند که زمان محدود است و تهران همزمان با مذاکرات، فعالیت‌های هسته‌ای خود را پیش می‌برد و اینکه ایران حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را به بیش از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای 2015 (برجام) رسانده موجب نگرانی طرف‌های اروپایی است.

طرف های اروپایی همصدا با امریکا بر ضرورت خارج شدن این اورانیوم از ایران و تخریب دستگاه‌های سانتریفیوژ پیشرفته که در ماه‌های اخیر در نیروگاه‌های ایران نصب شده است تأکید می‌کنند.

روز گذشته مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) در وین ادامه یافت. در این راستا، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، با همتایان اروپایی و روسیه‌ای خود جداگانه دیدار کرد.

همزمان گزارش شده که معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز برای برخی مذاکرات فنی به وین سفر کرده است.

همچنین در خبری جالب توجه اعلام شد که «رابرت مالی»، مذاکره کننده امریکایی که برای پیگیری مذاکرات غیر مستقیم با ایران در وین به سر می‌برد، با یک هیئت دیپلماتیک عربستانی دیدار کرده است.

دور هشتم مذاکرات وین در اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی میان ایران و کشورهای 4+1 آغاز شد.


( ۴ )

نظر شما :