سفیر ایران در دمشق: آمریکا مجبور به خروج از سوریه خواهد شد

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۴ کد : ۲۰۰۸۸۱۳ سرخط اخبار

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در گفت‌وگویی با یک رسانه عربی به مسائل مختلف سوریه و روابط این کشور با ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد گفت: همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و سوریه و مشارکت ایران در بازسازی سوریه یک امر بسیار مهم است و هر دو کشور اکنون در مرحله حساسی به سر می برند و به دلیل تحریم های گسترده هر دو کشور با جنگ اقتصادی رو به رو هستند بنابراین ما اکنون بر مسائل اقتصادی و تجاری تمرکز داریم و در این چارچوب به عنوان گام ابتدایی باید اولویت ها را مشخص کنیم سپس موانعی که در برابر همکاری های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد را برداریم.

وی گفت: موضوع دومی که از اهمیت زیادی برخوردار است سرمایه گذاری و حمایت از پروژه های بازسازی و تقویت ثبات در سوریه است که این مساله باعث می شود سرمایه گذاران به سمت سوریه روی بیاورندزیرا دشمن دائما این مساله را ترویج می دهد  که سوریه کشور ناامنی است تا با گسترش همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشور مقابله کند.

مهدی سبحانی تاکید کرد: در مساله تجارت دو موضوع مهم و اساسی وجود دارد؛ موضوع اول جنبه لجستیکی دارد و موضوع دوم مساله فعالیت بانکی و انتقالات مالی است. از نظر لجستیکی با توجه به اینکه مرزهای مشترکی میان ایران و سوریه وجود ندارد مسافت میان دو کشور تقریبا زیاد است و اکنو ن درحال تلاش در راستای ایجاد راه هایی هستیم که ایران را به سوریه متصل می کند و فاصله زمانی برای انتقال کالا میان دو کشور را کاهش دهد اما در خصوص مساله بانکی و امکان نقل و انتقال پول به تاجران سوریه اکنون به دلیل تحریم ها با مشکلاتی مو اجه است و ما به دنبال ایجاد راه حل های مختلف هستیم.

سفیر ایران در دمشق تاکید کرد که طی ماه های اخیر نمایشگاه هایی در سوریه برگزار شده است که تقریبا ۱۲۰ شرکت ایرانی در آن ها مشارکت داشته اند و تهران با این مشارکت تلاش کرد به برخی اهداف دست یابد.

وی گفت: یکی از اهداف این است که نشان دهیم سوریه از امنیت و ثبات برخوردار است تا زمینه را برای آمدن سرمایه گذاران فراهم کنیم و با چشمان خود امنیت سوریه را ببینند. دوم اینکه فرصتی ایجاد کنیم تا شرکت ها با نیازهای بازار سوریه و نیازها برای سرمایه گذاری آشنا شوند و هدف سوم این است که شرکت های ایرانی بتوانند با شرکت های سوری قرارداد منعقد کنند و دیدارهایی میان مسئولان ایرانی و سوری در زمینه های مختلف تجاری، اقتصادی و صنعتی برگزار شود، گام اول برای ما محقق شد و ایران نمایشگاه کالاهای ایران را در دمشق برپا کرد و شخص وزیر صنعت و تجارت در این نمایشگاه حضور یافت.

سفیر ایران در سوریه در ادامه خاطرنشان کرد: تهران اشغال سوریه توسط هر کشور یا نیرویی را به شدت محکوم می کند ، خواه در جولان باشد یا شمال غربی و یا شمال شرقی. ما حضور هر کشور بیگانه و یا نیروی تروریستی را محکوم می کنیم.

وی درخصوص حضور آمریکا در سوریه نیز گفت: این نیروها مجبور به خروج از خاک سوریه خو اهند شد، ما نمی توانیم موعد معینی برای این مساله مشخص کنیم اما این مساله اتفاق خواهد افتاد و باید اتفاق بیفتد.

سبحانی تاکید کرد: در مرحله جنگ سرد ابرقدرت ها سرنوشت امور را مشخص می کنند اما امروز نیروهای جدیدی امور را در دست گرفتند و آمریکا دیگر توانایی تعیین سرنوشت منطقه را ندارد بلکه قدرت های جدیدی بوجود  آمدند و یکی از این قدرت ها محور مقاومت است. امروز زمین بازی و نوع بازی عوض شده است.

سفیر کشورمان در ادامه تاکید کرد تهران از هرگونه گشایش در روابط خارجی سوریه که منافع دولت و ملت سوریه را محقق کند استقبال می کند و هدف ما همواره تقویت ثبات و امنیت در سوریه و ایجاد رشد و شکوفایی در این کشور است.

سبحانی تاکید کرد: امیدوارم که این گشایش در روابط خارجی منجر به تقویت ثبات و امنیت و رشد اقتصادی در سوریه شود. دشمنان سوریه باید بدانند که سیاست آن ها شکست خورده است و جز آسیب و خسارت چیزی برای ملت های منطقه به ارمغان نیاورده است.


( ۱ )

نظر شما :