توجه ویژه رسانه های روسیه به سالروز اعدام «صدام حسین»

۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۲۰۰۸۷۸۷ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: همزمان با سالروز اعدام دیکتاتور عراق، رسانه‌های روسیه توجه ویژه‌ای به این موضوع نشان دادند و با گزارش‌های کاملا هدفدار در پی ارائه تصویری مثبت از وی و رژیم سفاک وی برآمدند.

از باب نمونه، بررسی خبرگزاری روسیه‌ای «روسیا الیوم» نشان می‌دهد که این خبرگزاری در فاصله 28 تا 31 دسامبر حدود 20 گزارش و خبرگزاری «اسپوتنیک» 12 گزارش با محوریت محاکمه و اعدام «صدام حسین» منتشر کرده اند.

در این گزارش‌ها تلاش شده که محاکمه صدام حسین «غیر عادلانه» و فاقد معیارهای حقوقی دانسته شود و در روایت امریکایی درباره دستگیری صدام در یک حفره تردید شود.

از جمله، «روسیا الیوم» گزارشی از خبرگزاری «نووستی» ترجمه کرده که دربردارنده اظهارات «یک مترجم همکار نیروهای امریکایی در عراق» است که طبعاً نامی از وی برده نشده است.

این مترجم در اظهارات خود ادعا کرده روایت دستگیری صدام حسین «دروغ امریکا برای سرپوش نهادن بر شکستش در عراق» است، که البته توضیح داده نشده که در آن زمان که امریکا طی چند روز رژیم پوشالی دیکتاتوری را سرنگون کرد و توانست رأس هرم رژیم بعث را دستگیر کند و پیش از آن فرزندان وی را از میان بردارد، دقیقا کدام «شکست» مد نظر است.

در این گزارش، همچنین گفته شده که صدام حسین نه در یک حفره زیر زمینی که در اتاقی بوده، هرچند در اظهاراتی تناقض‌آمیز افزوده که در شرایطی مخفی شده بود که نمی‌دانست اطرافش چه می‌گذرد.

«مترجم» مزبور یا تنظیم‌کننده گزارش با تلاش برای ارائه وجهه‌ای مثبت از دیکتاتور عراق از اینکه وی در زمان دستگیری دشداشه به تن داشته نتیجه گرفته که احتمالا در آن زمان مشغول نماز خواندن بوده است!

یکی از مسائلی که در زمان دستگیری دیکتاتور بزدل عراق بحث‌های بسیاری برانگیخت این بود که او هیچ مقاومتی از خود نشان نداده است. این موضوع چنان بحث‌برانگیز بود که خانواده‌اش مدعی شدند که احتمالاً نیروهای امریکایی پیش از آغاز عملیات، گازی به هوا پخش کرده‌اند که حالت مخدر داشته است. دقیقا همین ادعا در این گزارش به نقل از «مترجم» ناشناخته تکرار شده است.

این رسانه روسی همچنین طبق معمول توجه ویژه‌ای به سخنرانی ویدئویی «رغد»، دختر دیکتاتور عراق، نشان داده و متن و فیلم آن را پوشش داده است. البته این رسانه و همچنین خبرگزاری اسپوتنیک، دیگر رسانه روسی زبان، تقریبا همه توئیت‌ها و اظهارات رغد را هر قدر هم که بی اهمیت باشد در قالب خبر منتشر می‌کنند.

در این گزارش‌ها همچنین با چند تن از افراد تیم وکالت صدام حسین مصاحبه شده که از «فشارهای امریکا» بر تیم وکالت و «غیر عادلانه» بودن دادگاه سخن گفته‌اند.

جالب توجه است که این مناسبت باعث نشده که هیچ یک از این رسانه‌ها نگاهی به جنایات یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران قرن جدید بیندازند که جدا از حمله به ایران و کویت و حملات شیمیایی علیه شهروندان خودش، میلیون‌ها تن از فرزندان ملت عراق را هم به وحشیانه‌ترین نحو اعدام و شکنجه کرد و از هیچ جنایتی فروگزار نکرد.

صدام حسین در 30 دسامبر 2006 بابت فقط یکی از پرونده های جنایات خود که به قتل عام مردم بلد در دهه 1980 مربوط می شد به دار آویخته شد.

وی در زمان حکومتش، از نزدیک ترین متحدان شوروی در منطقه بود و بهترین روابط با حکومت شوروی داشت و در طول حمله رژیم بعث به ایران تقریبا همه سلاح این رژیم از روسیه تأمین می شد.


( ۱۴ )

نظر شما :