رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز فساد و رانت تولید نکرد/ وزارت خارجه نباید به وزارت برجام تبدیل شود

۰۲ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۲ کد : ۲۰۰۸۵۵۸ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این ارز به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و جز رانت، فساد و تبعیض چیز دیگری تولید نمی‌کند و در واقع یک وبال بر گردن دولت جدید است؛ ما در کمیسیون تلفیق دوره قبل این ارز را حذف کردیم اما آقای جهانگیری طی نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار بازگشت این موضوع شد و رهبر انقلاب نیز بحث را به مجلس ارجاع دادند اما اکنون دولت می‌خواهد این لکه‌ی منفی را از بودجه حذف کند که به‌نظر من این کار نباید بدون اقناع افکار عمومی انجام شود.

وحید جلال‌زاده روز چهارشنبه، یکم دی‌ماه، در نشستی با حضور اساتید و دانشجویان بسیجی که به همت سازمان بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: اهداف انقلاب اسلامی بیشتر در حوزه‌ی تمدنی و فرهنگی بود و حوزه‌های عمرانی و فیزیکال تنها بخشی از این اهداف بودند اما متأسفانه اکنون وضعیت به گونه‌ای رقم خورده‌است که اکثر تحلیل‌های داخلی روی محور اقتصاد می‌چرخد به‌طوری‌که اکثراً معتقد هستند اگر اختصاص را نجات دهیم کشور نجات خواهد یافت و یا اگر وضعیت ریالی درست شود، مشکلات نیز حل خواهد شد که این‌موضوع باعث ایجاد نگرانی بابت غفلت از سایر موضوعات مهم می‌شود.

وی ادامه داد: پاشنه آشیل ما آزادراه نیست بلکه حرف‌ها و وعده‌هایی است که در طول این ۴۰ سال گفته‌شده و این‌که تا چه اندازه به این حرف‌ها و وعده‌ها عمل شده‌است.

وی با بیان این‌که درحال‌حاضر با اهداف تعیین‌شده در اول انقلاب فاصله زیادی وجود دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه‌ای گام دوم انقلاب تاکید زیادی بر روی آنچه که کرده‌ایم و آنچه که باقی‌مانده است، دارند و ما نباید از این موارد غافل باشیم درواقع نباید مانند مارکسیست‌ها فقط به‌دنبال نان و مسکن باشیم.

جلال‌زاده نبود برنامه در کشور را مشکل بعدی عنوان کرد و افزود: رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که جوانان و دانشجویان باید پای کار بیایند؛ به تعبیری انقلاب اسلامی کم‌کارترین انقلاب‌ها در بحث تولید برنامه تلقی می‌شود به‌طوریکه در اوایل انقلاب عده‌ای می‌خواستند ایران را به ژاپن اسلامی تبدیل کنند سپس هدفشان را به سوی مالزی سوق دادند اکنون هم ترکیه به آمال و آرزوی عده ای تبدیل شده است.

وی با اشاره به وجود بیش‌از ۴۰ دانشکده و پژوهشکده‌ی تخصصی در موضوع اقتصاد در کشور، خاطرنشان کرد: با وجود این تعداد دانشکده و پژوهشکده و همچنین ۱۱۱۰ بند حاکمیت در موضوعات مختلف در مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌طوری‌که موضوعی نیست که برای آن موضوع حکمی صادر نشده باشد، همچنان دولت‌ها در آغاز به کار خود، می‌خواهند در مورد بانک، مسکن، اقتصاد و ... طرح و برنامه تدوین کنند.

وی همچنین بیان کرد: ما دموکراسی و صندوق رای را پذیرفتیم اما متأسفانه تحزب همچنان جا افتاده نشده‌است در حالیکه حزب‌ها دو وظیفه‌ی اصلی و مهم تربیت نیروی انسانی و تدوین برنامه را برعهده دارند اما اکنون اکثر کارها توسط دیدگاه و تفکر «انا رجل» اداره می‌شود و  حتی در بعضی از تشکیلات که در زمان انتخابات به‌صورت فصلی به وجودمی‌آیند نیز این افراد هستند که بر براساس فردیت خود کار و اقدام می‌کنند.

وی همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به ۱+۴ اظهار کرد: در بحث مذاکرات ابتدا باید به روند شکل‌گیری برجام اشاره کنیم؛ آقای روحانی از زمان جنگ همواره جزو طیفی بود که این طیف اعتقادی به مباحثی چون ایستادگی، مقاومت و تکیه بر توانمندی‌های داخلی نداشتند و حتی آقای رفیق‌دوست  نیز در مصاحبه‌ای گفته بود که آقای روحانی از جمله افرادی بود که دنبال آتش‌بس در جنگ بود و  متأسفانه این روحیه در زمان دولت آقای خاتمی نیز که آقای روحانی به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مسئول مذاکرات هسته‌ای بودند، تداوم یافت.

وی ادامه داد: این طیف که به باند نیویورکی‌ها معروف بود، اعتقاد داشت که هر کشور باید یک نقشی در مدیریت جهانی داشته باشد و بازیگردان اصلی کشور دیگری است که این اعتقادات در واژه‌ی کدخدا به‌وضوح نشان داده شد.

جلال‌زاده همچنین گفت: به‌هرحال این روحیه در سال ۹۲ پیروز انتخابات شد و دولت با بکار گرفتن این تئوری قصد داشت با انجام مذاکره با آمریکا مشکلات کشور را حل کند و علی‌رغم همه هشدارها و توصیه‌های رهبر انقلاب برجام را امضا کرد در واقع دولت با نیت حل کردن مشکلات وارد مذاکرات شد.

روحانی جلوی مصوبات کمیته تطبیق را گرفت

وی با اشاره به دستور رهبر انقلاب در خصوص تشکیل کمیته‌ی تطبیق در شورای عالی امنیت ملی افزود: این کمیته به منظور بررسی قانون مجلس، تدابیر رهبری و مصالح کشور و مردم تشکیل و مقرر شد پلتفرمی را به آقای عراقچی که مذاکره‌کننده ارشد بود، ارائه دهد؛ ما به یک قالب رسیدیم و قرار شد این قالب در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و بعد از تصویب آن و تایید رهبر انقلاب - چون مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تایید ایشان برسد – ابلاغ شود که آقای رئیس جمهور وقت همان جلسه اول وقتی که مصوبات کمیته تطبیق را استماع کرد، دیگر اجازه جلسه دوم را نداد و گفت از دستور کار خارج کنید، (ان‌شاءالله) در دولت بعد!

وی ادامه داد: ما سه ستون تعیین کرده بودیم که ستون قرمز شامل موضوعاتی بود که قابل مذاکرات نیستند، ستون شامل مواردی بود که اگر طرف غربی امتیاز داد ما نیز امتیاز دهیم و ستون سفید نیز شامل مواردی بود که گفته بودیم تیم ایرانی چانه زنی کنند که اگر محق هم نشد روی آن موضوعتن دعوا نکنیم نمی ایستیم. مثلا طبق قطعنامه ۲۲۳۱ ما باید سال گذشته تقریبا آذرماه تحریم های تسلیحاتی متعارف ما در خرید و فروش باید برداشته می شد آمریکایی ها این را نمی پذیرند.

باقری همچنان بر روی برجام به‌عنوان تعهد جمهوری اسلامی مذاکره می‌کند/ وزارت خارجه نباید به وزارت برجام تبدیل شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با همه ایراداتی که به برجام گرفته بودیم اکنون جمهوری اسلامی ایران در وین بر روی برجام حرف می‌زند و آقای باقری که تا قبل‌از این دولت نسبت‌به برجام انتقاد می‌کرد بازهم نسبت‌به تعهد جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام پای‌بند بوده و در این خصوص صحبت می‌کند.

وی افزود: علت مخالفت ما این بود که نباید وزارت‌خارجه به وزارت برجام تبدیل شود و متأسفانه نگاه ما در طول این هشت سال فقط به سمت اروپا و آمریکا بود و بسیاری از همسایگان ما از ما گله‌مند بودند که چرا با یک خنده آمریکا همه بازارهای تجاری و امتیازات را رها کرده بودیم.

رئیسی مخالف مذاکره برای مذاکره است

وی در خصوص بحث فرسایشی شدن مذاکرات نیز بیان کرد: آقای رئیسی نیز از روز اول تشکیل دولت تاکید کرده‌است که ما مذاکره را برای مذاکره انجام نمی‌دهیم و به‌هیچ‌عنوان به‌دنبال مذاکره فرسایشی نبوده و هدفشان انجام مذاکرات هدفمند است  لذا اگر در مذاکرات فعلی که در حال انجام است، توافقی با غربی‌ها شکل نگیرد، تصمیم نهایی از سوی تیم مذاکره‌کننده و دستگاه دیپلماسی اتخاذ خواهد شد اما تیم جدید برای کسب نتیجه پای به این مذاکرات گذاشته‌است و همان‌طور که اشاره شد خارج از چارچوب برجام هیچ موضوع دیگری با کشورهای ۴+۱ در حال مذاکره نیست لذا به دنبال لغو تحریم‌ها و سپس عمل به تعهدات خود در قالب برجام هستیم.

تعداد اعضای تیم اعزام شده به مذاکرات معقول بود / تیم آمریکایی با بیش از ۷۰ نفر عازم مذاکرات می‌شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقادات به زیاد بودن تعداد نفرات اعزام‌شده برای مذاکرات وین نیز گفت: ما در دوره‌های قبلی نیز با اندکی تفاوت نسبت به این تعداد پای به مذاکرات می‌گذاشتیم؛ به‌هرحال موضوعات مختلفی از جمله مسائل بانکی، کشتیرانی، بحث‌های حقوقی و سیاسی، نفتی و ... می‌طلبد که کارشناسان هر حوزه در داخل تیم مذاکره‌کننده حضور داشته باشد و با توجه به حساسیت موضوع و این‌که باید اطلاعات و مسائل در حوزه‌های مختلف به صورت سریع در اختیار تیم مذاکره‌کننده قرار گیرد، کارشناسان هر حوزه به همراه تیم مذاکره‌کننده عازم وین شده‌است و به‌نظر نمی‌رسد چیزی غیرعادی باشد؛ حتی تیم آمریکایی در دوره‌های قبل بیش‌از ۷۰ نفر کارشناس و عضو داشت و انتقادی که به تیم ایرانی می‌شد این بود که شما با چند نفر در مقابل آن تعداد نفر قرار گرفتید و بعدها مشخص شد که به این دلیل آقای ظریف در بحث ترجمه و صحبت‌های تیم مقابل دچار اشتباه شده بود!

وی تاکید کرد: ما به‌عنوان عضو عضو ناظر بر عملکرد تیم دیپلماسی این عدد را کاملاً معقول می‌دانیم و تااینکه موضوعات مختلف به‌صورت کارشناسی بررسی و اطلاعات لازم در اختیار تیم مذاکره‌کننده قرار بگیرد

کشورهای ۴+۱ با آمریکا نیز مذاکره می‌کنند

وی در ارتباط با نقش آمریکا در این دوره از مذاکرات یادآور شد: آمریکایی‌ها در خارج از محل مذاکره حضور دارند و دقیقاً مانند محلی که ۴+۱ با تیم ایرانی مذاکره می‌کند، با تیم آمریکایی نیز جلسه برگزار می‌کند به‌طوری‌که محل، چیدمان و آرایش سالن نیز دقیقاً همان شکلی است که با تیم ایرانی مذاکره می‌کنند و ما از طریق واسطه‌گری تیم مذاکره‌کننده روسیه و چین پیام‌هایی را تحت عنوان (none paper) با طرف آمریکایی ردوبدل می‌کنیم.

جلال زاده همچنین در خصوص احتمال ارتقا سطح مذاکره کنندگان به وزاری کشورها، گفت: تا زمانی‌که گشایشی در توافقات مذاکرات فعلی صورت نگیرد مذاکرات توسط معاونان سیاسی وزرای امور خارجه کشورها انجام خواهد شد و احتمال ارتقاء سطح مذاکرات به وزرا وجود ندارد.

مجلس حامی دولت است اما نظارت بر سر جای خود باقی است

وی در ارتباط با رویکرد مجلس در خصوص حمایت از دولت گفت: درست است که ما اکنون از دولت حمایت می کنیم، اما بحث نظارت مجلس همچنان سر جای خودش است و همانطور که مشاهده می‌کنید، وزرای مربوطه را در حوزه بورس، صنعت، بانک و مباحث کالاهای اساسی به مجلس خواسته‌ایم و خیلی صریح و محکم با آنها حرف زدیم لذا حمایت ما از دولت هیچ منافاتی با نظارت ما و پاسخگویی دولت در مقابل مجلس ندارد. ما مدافع منافع ملت هستیم، ما نماینده هستیم.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: متاسفانه در طول این هشت سال مشکلات بسیار زیادی در اثر بی تدبیری‌ها به وجود آمده است و عده ای کشور را بخاطر برجام هشت سال معطل کردند.

رضا محمدی ادامه داد: خدا را شاکر هستیم که مردم با انتخاب درست خود دولت انقلابی را بر سر کار آوردند و خوشبختانه دولت و مجلس پیگیر مشکلات مردم هستند.

وی با بیان اینکه مردم ایران نجیب و وفادار هستند، افزود: قشر دانشگاهی همچنان به صورت کامل راضی نبوده و مطالباتی دارند چرا که هنوز با ایده آل ها فاصله داریم.

به گزارش ایسنا در این جلسه تعدادی از اساتید و دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی به بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز فساد و رانت تولید نکرد/ وزارت خارجه نباید به وزارت برجام تبدیل شود

ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز فساد و رانت تولید نکرد/ وزارت خارجه نباید به وزارت برجام تبدیل شود

ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز فساد و رانت تولید نکرد/ وزارت خارجه نباید به وزارت برجام تبدیل شود

انتهای پیام


نظر شما :