رئیس‌جمهوری جدید شیلی، ضد اسراییل و حامی فلسطین

۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۷ کد : ۲۰۰۸۵۴۳ سرخط اخبار

رئیس جمهوری منتخب جدید شیلی سابقه حمایت از تحریم رژیم صهیونیستی را در کارنامه خود دارد و پیشتر این رژیم را به نسل‌کشی متهم کرده بود و همچنان بر همین عقیده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش‌ها، گابریل بوریچ، رئیس جمهوری منتخب شیلی دو سال قبل زمانی که یک ظرف عسل از سوی جامعه یهودیان کشورش از بابت مناسبت "روش هاشانا" گرفت، از این یهودیان خواست شروع به درخواست از رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اراضی فلسطینی کنند که به صورت نامشروع اشغال کرده‌اند.

بوریچ که در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه کشورش با کسب نزدیک به ۵۶ درصد آرا پیروز شد، در پی این پیروزی از مردم کشورش خواست در "پیوند برقرار کردن" به او ملحق شوند.

با این حال مواضع ضد اسرائیلی بوریچ باعث نگرانی جامعه یهودیان شیلی شده است.

بوریچ ۳۶ ساله همچون بسیاری از سیاستمداران چپگرای آمریکای لاتین مواضعی صریح در قبال سیاست خارجی که قرار است در پیش بگیرد، دارد. او در تاریخ ۲۲ مارس به عنوان جوان‌ترین رئیس جمهوری شیلی سوگند یاد می‌کند.

دو سال پیش جامعه یهودیان شیلی به او به مناسبت "روش هاشانا" ظرف عسل هدیه داد و بوریچ در پاسخ به این هدیه توئیت کرد: جامعه یهودیان به من عسل هدیه داد تا بر تعهدش به یک جامعه پذیرنده‌تر، حمایت‌کننده‌تر و محترم‌تر تاکید کند.

او در ادامه این توئیت نوشت: من از این اقدام شما متشکرم اما شما می‌توانید کارتان را با درخواست از اسرائیل برای اینکه اراضی فلسطینی که به صورت غیرقانونی اشغال کرده است، شروع کنید.

بوریچ سابقه زیادی در زمینه فعالیت‌های چپگرا که به زمان دوره دانشجویی‌اش به ویژه زمانی که به رهبری اعتراضات طوفانی "عدالت اجتماعی" در چند سال قبل برمی‌گردد، دارد؛ این اعتراضات ابتدا در سال ۲۰۱۱ و مجددا در اکتبر ۲۰۱۹ دیده شد و تقویت و بازیابی اقتصاد و تامین اجتماعی را مطالبه می‌کرد.

گابریل بوریچ زمانی همچنین اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی متهم کرده بود و چندی پیش هم در یک مصاحبه تلویزیونی با این پرسش مواجه شد که آیا هنوز به آن صحبت‌های قبلی خود علیه اسرائیل معتقد است یا خیر و بوریچ در پاسخ گفت که همچنان به آن اعتقاد دارد.

بوریچ در این مصاحبه بیان کرد: همه ناقضان قوانین بین‌المللی نظیر اسرائیل، چین یا ترکیه باید به هنجارهای بین‌المللی احترام بگذارند. مهم نیست که چقدر قدرت داشته باشند، ما نیاز داریم به این که سیاست خارجی ما با تمام قدرت و صرف‌نظر از دولت، از حقوق بشر دفاع کند.

شیلی میزبان جامعه‌ای متشکل از نیم میلیون نفر مهاجر فلسطینی است که اکثر آنها مسیحی هستند. این در حالیست که جمعیت یهودیان شیلی در مقام مقایسه تنها معادل ده‌ها هزار تن است.

گابریل کولودرو، رئیس جامعه شیلیایی‌ها در سرزمین‌های اشغالی به "یسرائیل هیوم" گفت که "بوریچ تاکنون به هر لایحه‌ای علیه اسرائیل رای مثبت داده، اسرائیل را در تلویزیون دولتی یک دولت قاتل خوانده و دائما از تحریم این رژیم حمایت کرده است.


( ۱ )

نظر شما :