واکنش بازدیدکنندگان به ضعف غرفه ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی/ناامید و خشمگین شدیم

۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۹ کد : ۲۰۰۸۳۱۴ سرخط اخبار

وضعیت نامناسب پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی، منجر به اعتراض هموطنانی شد که از نمایشگاه بازدید کرده‌اند.

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ اکسپو یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی جهان است که برای نمایش بهترین‌ دستاورهای کشورهای مختلف به‌خصوص در زمینه‌ فناوری، نوآوری و معماری به کار می‌رود و هر ۵ سال یک‌ بار با حضور تعداد زیادی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

اکسپو دبی به مدت ۶ماه از نهم مهرماه ۱۴۰۰ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱میزبان کشورهای جهان است؛ رویدادی که قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل شیوع کرونا به امسال موکول شد. موضوع اصلی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده» انتخاب شده است و هدف از برگزاری آن نمایش گذشته، حال و آینده‌ کشورهاست که در آن دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی، پیشینه فرهنگی و همین‌طور دورنمای توسعه‌‌ خود را به نمایش بگذارند. از این‌‍ رو می‌توان اکسپو را فرصتی بی‌نظیر برای ایران دانست که با نمایش دستاوردها و قابلیت‌های منحصربفرد خود در پیشرفته ترین علوم دنیا و نیز در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تصویر اشتباهی که رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند از ایران در اذهان مردم جهان بسازند را از بین برد و ایران را به عنوان کشوری پیشرفته و پیشرو در فرهنگ و علم و فناوری معرفی کند. 

اما شواهد حاکی است به‌علت بی تدبیری‌ها و بی‌برنامگی‌ متولیان غرفه ایران، این فرصت مهم به یک خروجی بسیار ضعیف ختم شده است. مسئله ای که با اعتراض ایرانیانی که از این نمایشگاه بازدید کرده بودند، همراه شده است. در ادامه نمونه‌هایی از پست‌ها و اظهارات بازدیدکنندگان از پاویون ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی، آمده است:  

مزدک پناهی از فعالان صنعتی و مدیرعامل یک شرکت تولیدی با انتشار پستی در صفحه شخصی اش نسبت به وضعیت غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو واکنش نشان داد و نوشت:«به عنوان یک صنعتگر در بازدید از غرفه ایران پس از بازدید از چند کشور صنعتی مانند ژاپن ، فرانسه ، آلمان و .. احساس بسیار ناخوشایندی را تجربه کردیم. این در حال بود که امیدوار بودیم شاید کشورهای منطقه عملکرد ضعیفتری داشته باشند.واقعا چه احساسی میتوان داشت؟ اینجا صحبت از برندملی است که هر یک از ما به عنوان عضوی از جامعه کسب و کار از این عملکرد متضرر خواهیم بود . پاسخگو کیست ؟ اتاق بازرگانی به عنوان متولی یا با توجه به اهمیت این رویداد خود ریاست جمهوری؟»

حسام حلاج  معاون امور بین الملل اتاق  بازرگانی تهران نیز پس از بازدید از نمایشگاه اکسپو دبی پستی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت:«در سفر اخیر به دبی برای شرکت در کنگره اتاق‌های بازرگانی دنیا، فرصتی دست داد تا بازدیدی از اکسپو دبی داشته باشم. به جرات می‌توان گفت از نظر تولید محتوا و عرضه توانمندی‌ها، فرسنگ‌ها از سایر کشورهای منطقه و دنیا عقب‌تریم و هیچ تجربه خاطره‌انگیزی را برای بازدیدکننده رقم نمی‌زنیم که این امر حقیقتا جای بسی ناامیدی و در عین حال خشم کامل است.»

میثم جعفری، یکی از فعالین حوزه کسب و کارهای نوین و کارآفرینی که پلتفرمی بومی برای سازماندهی بازدیدکنندگان از غرفه ایران ارائه کرده بود با گلایه از وضعیت تاسف آور غرفه ایران در اکسپو دبی نوشت:«پاویون امسال ایران در اکسپو علیرغم هزینه چند ده میلیارد تومانی همچنانکه حدس میزدیم افتضاحی بیش نبود.قریب به نه ماه پیش ما پلت فرمی را در معاونت علمی ریاست جمهوری با موضوع سازماندهی بازدید صاحبان صنعت و اهالی فرهنگ و علاقمندان مطرح کردیم و مصوب شد و به ستاد اکسپو که متولی برگزاری پاویون ایران بود ارجاع شد و ما دعوت شدیم تا طرحمان را به سمع و نظر افراد این ستاد که بعدا فهمیدیم همه از اهالی ارتباط هستند برسانیم،رساندیم و مصوب شد با سرمایه گذاری خود ما این پلت فرم اجرا شود و ظرف سه روز عقد قرار داد گردد که تا کنون طبق معمول شرکت‌های خلاق سرِکاریم.

و نگذریم که طرح و ایده ما سر از شرکت دیگری درآورد و آنها عقد قرار داد کردند چون شنیدیم فامیل فلان وزیر دولت سابق هستند، اما طرفی بر نبستند چون فوت کوزه گری را نگفته بودیم.علی ایحال در مسیر پیگیری این کار در جلسات مختلف شرکت کردیم و در جریان نوع طراحی سازه و حتی برنامه‌ها قرار گرفتیم وهمان موقع هم کلی حرص و جوش زدیم و متخصصان مختلف را با رفاقت خودمان به شرکت نمایشگاه‌ها آوردیم ... نشد که نشد!!

...

اکسپو که محل تلاقی همه فرهنگ‌ها و نشان دادن برنامه توسعه برای پنج سال آینده هر کشور در پاویون آن کشور هست، برای ایران میشود محل فروش خوراکی و نمایش مقداری سنگ معدن و لنج‌های ماهیگیری و دختری با لباس پاره بعنوان ایران و غرفه دارانی که به حداقل زبان انگلیسی یا عربی آشنا نیستند وگروه موسیقی نمونه کشورمان میشود گروه موسیقی از بندرعباس...»

یکی از فعالین بازاریابی و توسعه کسب و کار نیز،  ویدئویی از بازدید خود از غرفه ایران را در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشت و در این‌باره نوشت: «این هم پاویون ایران در اکسپو۲۰۲۰ دبی که با کلی شوق و ذوق وارد شدیم و البته تو ذوقمون خورد!به نظرم با توجه به این همه طراح و دیزاینر خوب تو کشور،تنها دلیل این طراحی ضعیف رانت و ارتباطات به نظر می‌رسه.از کوچکترین محصولات تا روی مبل مورد استفاده در پاویون،برگه بی‌سلیقه‌ای خورده شده برای فروش مبل!کاملا درسته که میشه از اکسپو درآمدزایی کرد اما نه به هر قیمتی !می تونید عکس‌هایی از پاویون‌هایی مثل عربستان رو ببینید که چقدر فوق العاده بودن و کلی اه و افسوس از اینکه این قصه سر دراز دارد...»

جواد کاظمی وکیل بین المللی و استاد دانشگاه نیز درپی بازدید از اکسپو 2020 در صفحه اینستاگرامش نوشت:«کاش غرفه ایران کمی قویتر ظاهر می‌شد تا ویترین کشور عزیزمان جلوه بیشتری می‌یافت.»

هنگامه قنواتی راهنمای گردشگری و دانش آموخته ی بازاریابی گردشگری نیز از دریچه‌ای متفاوت نسبت به طراحی و برنامه‌ریزی نامناسب غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو دبی انتقاد کرد و نوشت:«ایران کشوریست که از غنای فرهنگی و تاریخی بالایی برخوردار است که خوشبختانه در غرفه ی ایران به خوبی مورد توجه است
اما نکته ی حائز اهمیت اینست که با توجه به محل قرارگیری و ظرفیت اختصاص داده شده به غرفه‌ی ایران ،حضور کمرنگ برخی دیگر از صنایع و دستاورد‌های ایران به چشم می‌خورد.با توجه به اینکه ذات اکسپوی جهانی محلی برای نمایش نوآوری‌ها و دستاوردهایی اعم از تکنولوژیکی، انرژی، کشاورزی، خوراک و گردشگری و پزشکی و … می‌باشد ، و ایران ظرفیت این را دارد که به نوبه ی خودش در بعضی از حوزه‌ها وارد شود.
ایران نیز از جمله کشورهاییست که در صنایع پتروشیمی ، معدن، چشم پزشکی ، جراحی پلاستیک و زیبایی و …می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و ضمن اینکه وجود دانشگاهایی مثل صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر ، خواجه نصیر و … که محل پرورش بسیاری از دانشجویان نخبه می‌باشد ، نمایش دستاوردها و اختراعات علمی آنها در اکسپو می‌تواند فرصتی مناسب برای نمایش در عرصه ی جهانی باشد.
در کنار مشاهیر و دانشمندان و هنرمندان تاریخی ایران ، جای خالی تصاویر دانشمندان و هنرمندان و قهرمانان عصر حاضر نیز حس می‌شد.و نکته ی آخر اینکه غرفه ی ایران میتواند ظرفیت بیشتری برای نمایش جلوه‌های ویژه و استفاده از پروژکتورها برای جلب مخاطب خود داشته باشد.»

ربابه حسین پور یکی از هنرمندان خوشنویسی کشور نیز پس از بازدید از غرفه ایران در اکسپوی دبی نوشت: «اکسپوی دبی، شگفت زده میشوی از دیدن این همه ایده ،تفکر ، طراحی ...
ومتاسف از اینکه پاویون ایران حرفی برای گفتن نداشت و نبودنش بهتر از بودنش بود ...»

حسین آقاخانلو از فعالان حوزه کسب و کار با انتشار ویدئویی از نمایشگاه اکسپوی دبی در صفحه شخصی‌اش نوشت:«بار قبل که از پاویون ایران بازدید داشتم نقدی رو بر عملکرد این پاویون در قالب یک ویدیو ارایه کردم.البته نه من خیلی از بازدیدکنندگان انتظار بیشتری را داشتیم. البته این با توجه به فرصت پیش‌روی ایران و موقعیت فوق‌العاده‌اش در قیاس با سایر کشورها بود.بنظرم میتوانستیم خیلی قوی‌تر ظاهر بشیم…پنج سال آینده در توکیو ژاپن اکسپو برگزار خواهد شد امیدوارم اونجا دستاوردهای بیشتر و با شکل مناسب‌تری عرضه بشیم. در قیاس با کشورهای دیگه بازدید از پاویون ایران میتونست لذت‌بخش‌ترباشه»

واکنش‌ها به وضعیت نامناسب پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی فقط محدود به اینستاگرام نمی‌شود و کاربران توییتر نیز با انتشار پست‌هایی در صفحاتشان نسبت به کج سلیقی مسئولان در به نمایش گذاشتن پیشینه غنی و دستاوردهای کم نظیر ایران درحوزه علم و فناوری اعتراض کردند. در ادامه نمونه‌هایی از این پست‌ها آمده است:

علی کلاهی از فعالین استارتاپی و رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، با انتشار تصاویری از غرفه ایران در دوره‌های قبلی نمایشگاه اکسپو و مقایسه آن با طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی نوشت:«غرفه ایران در اکسپو ۱۹۶۷ - غرفه ایران در اکسپو ۲۰۲۱. برای اکسپوی بعدی باید برنامه جدی داشت و بیننده را به سفری از درون تاریخ، فرهنگ، معماری، هنر و علوم ایرانیان برد. داشته‌های فرهنگی و تاریخی ما بسیار غنی و ارزشمند هستند. در دنیای امروز تصویر یک کشور و قدرت نرم بسیار مهم است.»

محمدعلی زاهدی یکی از فعالان استارتاپی نیز با انتشار ویدئویی از سالن مخصوص به دستاوردهای علم و فناوری ایران در نمایشگاه اکسپو دبی، نسبت به ضعف شدید در این حوزه نوشت:«‏نمایشگاه اکسپو، پاویون ایران در یکی از بهترین نقاط نمایشگاه. این تصویری است که از من و شما به دنیا نشان داده می‌شود! برسد به متولیان نوآوری و شکوفایی و علم و فناوری ایران.» در ادامه می‌توانید این ویدئو را ببینید:

با تمام این تفاسیر، در فرصت باقی مانده چندماهه از برگزاری نمایشگاه اکسپو دبیمی‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و تلاش جهادی، جای خالی فناوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها موفق به دستیابی  به آن‌ها شده است را جبران کرد و تصویری دقیق‌تر نسبت به واقعیت‌های حال و آینده کشورمان به دنیا نشان داد.


نظر شما :