نیروی ویژه مبارزه با داعش آمریکا با نام جدید در منطقه می‌ماند

۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۹ کد : ۲۰۰۸۰۲۶ سرخط اخبار

یک گروه ضربت عملیات ویژه ارتش آمریکا که سردمدار جنگ این کشور علیه گروه تروریستی داعش بود، با فروکش کردن نبرد علیه این گروه تروریستی، نامش را تغییر داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بیزنس اینسایدر، این گروه از سال ۲۰۱۵، عنوان "نیروی ضربت مشترک عملیات‌های ویژه -عزم ذاتی" (SOJTF-OIR) را داشته و سردمدار ائتلافی چند ملیتی بوده است که برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شد.

پس از تقریباً هفت سال از تشکیل آن، پنتاگون نام این واحد را تغییر داد. این گروه تحت نام جدید "نیروی ضربت مشترک عملیات‌های ویژه-شام" (SOJTF-Levant) اکنون اختیارات خود را در منطقه گسترش داده است.

مقامات نیروهای عملیات ویژه آمریکا کمابیش تلاش‌های خود را علیه داعش در عراق و سوریه متمرکز کرده و همزمان عملیات‌هایی را هم علیه شاخه‌های آن در افغانستان، فیلیپین و برخی کشورهای آفریقایی انجام می‌دهند.

نیروی مذکور تحت عنوان قدیمی‌اش (SOJTF-OIR) تنها بر مبارزه با داعش در سوریه و عراق متمرکز بود. به گفته فرماندهی مرکزی عملیات ویژه ارتش آمریکا، این نیرو حالا تحت نام جدیدش (SOJTF-Levant)، به حمایت از نیروهای عراقی و ائتلاف علیه بقایای داعش در عراق و سوریه ادامه داده و عملیات‌های خود علیه این گروه تروریستی را تا مصر، لبنان و اردن بسط خواهد داد.

به نوشته بیزنس اینسایدر، گسترش نقش این واحد عملیاتی ویژه یک نقطه عطف است.

سرگرد چارلز آن، سخنگوی فرماندهی مرکزی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا به دیفنس نیوز گفت: "ما در منطقه‌ای با سازمان‌های افراطی تروریستی و خشونت‌طلب متعدد عملیات اجرا می‌کنیم و منفعت مشترکی با کشورهای شریک در غلبه بر این چالش‌های امنیتی منطقه‌ای داریم."

این سخنگو مدعی شد که گسترش دامنه عملیاتی این نیروی ضربت "نشانه تعهد آمریکا به "ثبات منطقه است. آمریکا عمیقاً برای سابقه طولانی همکاری و دوستی خود با کشورهای حوزه شام ارزش قائل است."

این نیروی جدید مانند سلف خود، یک نیروی عملیات ویژه مشترک است، به این معنی که عناصر کماندوی سراسر جامعه عملیات ویژه آمریکا از جمله جوخه‌های "تفنگداران" وابسته به نیروی دریایی، تیم‌های "تفنگدار دریایی مهاجم"، گردان‌های نیروهای عملیات ویژه نیروی زمینی ارتش، و تیم‌های کماندویی نیروی هوایی به صورت چرخشی بهره می‌گیرد.

با این حال بر اساس این گزارش، این گروه ضربت جدید همچنان تحت فرماندهی مرکزی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا که زیر مجموعه واحد موسوم به  فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده است، قرار دارد؛ واحدی که مسئول حوزه خاورمیانه، آسیای میانه و بخشی از آفریقا در ارتش آمریکاست.


( ۲ )

نظر شما :