علاوی به نقل از یک «رهبر مهم»: کسانی در حال تدارک برای ضربه زدن به ایران از «شرق» هستند

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۲۰۰۷۲۸۴ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «ایاد علاوی» با اشاره به تنش میان کشورهای منطقه هشدار داد که افزایش سطح تنش و کشیده شدن اوضاع به جنگ به بحرانی می انجامد که همه در آن بازنده خواهند بود.

علاوی رئیس جبهه مدنی «الوطنیه» عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که تنش‌ها در منطقه بالا گرفته و صدای جنگ به گوش می‌رسد تا مشکلات تازه‌ای برای کشورهای منطقه ایجاد کند.

او با اشاره به اوضاع منطقه نوشت که امروز سوریه و لبنان «در چنگ اژدها» هستند و یمن و لیبی گرفتار جنگی ویرانگرند و در شرق نیز امریکا شکست خورد و طالبان پیروز شد چون دولت متحد امریکا در افغانستان حاضر به پذیرش آشتی ملی نبود، و از سوی دیگر تنش میان ارمنستان و آذربایجان هم بالا گرفته و ایران و ترکیه را هم درگیر خود کرده و امروز تنش میان آذربایجان و ایران شدید شده است.

علاوی افزود که یکی از «رهبران مهم چند سال پیش گفت که ایران از شرق ضربه خواهد خورد و کسانی در حال تدارک چنین ضربه‌ای هستند و به نظر می‌آید که تهدیدهای آذربایجان علیه ایران در این راستا باشد».

او گفت که ترکیه نیز با یونان و قبرس به مشکل و تنش برخورده و اسرائیل هم خود را آماده برخورد با ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای کرده و از سوی دیگر اقیانوس‌های هند و آرام و دریای سرخ و مدیترانه هر روز شاهد انواع و اقسام رزمایش‌ها هستند.

علاوی تأکید کرد که این تنش‌ها بر منطقه تأثیر منفی دارد و در صورت آنکه به یک درگیری واقعی بینجامد سرنوشت منطقه را به نفع این یا آن جبهه تغییر خواهد داد اما تردیدی در این نیست که همگان در چنین جنگی بازنده خواهند بود و مشکلات افزیش خواهد یافت.

او از همه طرف‌ها خواست خویشتنداری پیشه کنند و وارد گفت‌وگوی مستقیم در کنفرانسی منطقه‌ای شوند که از مأموریت‌های اصلی آن بازگشت صلح پایدار و فراگیر در سرزمین‌های اشغالی بر اساس راه حلی دو کشوری با تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی باشد.

علاوی افزود که چنین کنفرانس می‌تواند به تعیین سازوکارهای روشن برای کاهش تنش از راه کاهش تسلیحات و انتخاب چند کشور مانند مالزی و مراکش و اردن و اندونزی برای مدیریت و رفع بحران‌ها در زیر سایه سازمان همکاری اسلامی و تشکیل دادگاهی بین‌المللی برای تعیین تکلیف اختلافات میان کشورها با همکاری شورای امنیت و ایجاد نقشه‌ای برای جلوگیری از دخالت کشورها در امور یکدیگر و افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بینجامد.

او از همه طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواست که پیش از واقعه برای علاج آن تلاش کنند.


( ۱۲ )

نظر شما :