مسیرهای جدید، جایگزین آذربایجان می‌شود

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۱ کد : ۲۰۰۶۷۳۳ سرخط اخبار

رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید با توجه به هدف گذاری صورت گرفته برای افزایش صادرات به کشورهای همسایه و هم‌سو، ایران تمام گزینه‌های موجود برای بالا بردن رقم صادرات را به شکلی جدی پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی رضا پیمان پاک امروز در نشستی اظهار کرد: رییس جمهوری تاکید کرده‌اند که ایران باید بر روی افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه، منطقه و همسو تمرکز جدی داشته باشد و ما در سازمان توسعه تجارت برنامه ریزی برای اجرای این طرح را در دستور کار قرار داده‌ایم. در این طرح در کنار استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، بحث افزایش صادرات به کشورهایی همچون هند، چین، روسیه و حتی کشورهای آفریقایی نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، برنامه سازمان توسعه تجارت برای اجرای این برنامه به زودی نهایی شده و در کوتاه مدت و در افق ۱۴۰۴، کار دنبال خواهد شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به مشکلاتی که بنگاه‌های تولیدی در سال‌های گذشته با آن مواجه بودند، بیان کرد: با توجه به بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید مردم و البته محدودیت‌هایی که بازار داخلی دارد، یکی از اصلی ترین شروط رونق تولید افزایش صادرات خواهد بود و باید تلاش کنیم از تمام ظرفیت موجود در بازارهای هدف به نحو احسن استفاده شود.

پیمان پاک با بیان اینکه برنامه سازمان توسعه تجارت حوزه‌هایی مانند مسائل سیاسی، مختصات بازار، مشکلات بانکی و لجستیکی را در بر می‌گیرد، تشریح کرد: یکی از کشورهایی که باید صادرات ایران به آن گسترش پیدا کند، روسیه است. ما در رابطه با روسیه، ظرفیت وارداتی این کشور، مختصات بازار و کریدورهای تجاری را محاسبه کرده‌ایم و در افق ۱۴۰۴ با افزایش صادرات به این کشور، مقدمات لازم فراهم می‌شود و کار به مرحله اجرا می‌رسد.

وی با اشاره به برنامه ریزی ایران برای استفاده حداکثری از ظرفیت کریدورهای تجاری بیان کرد: عبور کالاهای ایرانی از خاک جمهوری آذربایجان همواره مشکلاتی داشته و به‌ویژه در فصل سرد این مشکلات افزایش می‌یافت. با توجه به این مشکل و موضوع‌های سیاسی، ما گزینه های خود برای جایگزینی آذربایجان را بررسی کرده و به دو کریدور جدید رسیدیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: یک مسیر از خاک ارمنستان آغاز شده و از مسیر گرجستان به روسیه می‌رسد که تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و یک مسیر نیز از طریق دریا خواهد بود که کار بر روی آن نیز ادامه دارد.

پیمان پاک درباره آخرین تحولات در حوزه اعزام رایزن‌های تجاری به کشورهای هدف نیز گفت: با وجود محدودیت‌هایی که داریم، تا پایان امسال ۱۰ رایزن تجاری به کشورهای هدف اعزام خواهند شد و امیدواریم در چهار سال آینده، تعداد این رایزن‌ها به ۱۲۰ نفر برسد. همچنین بررسی عملکرد در این حوزه نیز ادامه دارد و در صورتی که یک بازار هدف نیاز به رایزن داشته باشد، امکان جابجایی رایزن‌ها از کشور فعلی به مقصد جدید نیز وجود خواهد داشت.


( ۸ )

نظر شما :

ذبیح الله حیرانی ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۴
به نظر دو مسیر پیشنهادی جناب پیمان پاک چندان اقتصادی وایمن نیستند. اولا مسیر ارمنستان گرجستان علاوه بر کوهستانی وصعب العبور بودن ،ونیمی از سال به دلیل بارندگیهای سنگین ویخبندان مسدود میباشد، وکمتر راننده ای ریسک خطرات،وهزینه های مضاعف بیمه ،واتلاف وقت و نداشتن امنیت وتامین لجستیکی جاده ها رغبت انتخاب سفر از این مسیر میکند، ثانیا روابط بسیار سرد گرجستان با روسیه وارمنستان که هیچ تضمینی هم برای بهبود نمیباشد(بدلیل اشغال ابخازیا واوستیا از طرف روسها وادعای ارضی ارمنستان به جنوب گرجستان) و اما مسیر دریای خزر هم نیاز به موافقت ج.اذربایجان وترکمنستان دارد ،که در کنوانسیون حقوقی دریای خزر چنین کریدوری از وسط دریا برای ایران منظور نشده ،ونیاز به کسب موافقت دو کشور مذکور میباشد که مسیری ۶۰۰ کیلومتری داخل ابهای اذربایجان وترکمستان میباشد، وعلاوتا بندر استاراخان بیش از نیمی از سال به علت یخبندان تعطیل است، ورزمایشهای متعدد دریایی روسیه ،اذربایجان،قزاقستان،ترکمنستان،هم مزید بر علت تعطیلی هاست ، پس بهترین گزینه برای ایران تکمیل راهن رشت استارا و مسیر زمینی ج.اذربایجان (که نه کوهستانیست،ونه یخبندان) وگویا از ۵ سال پیش ج.اذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار تامین اعتبارش را نیز تقبل کرده،ولی تعللهای بی دلیل با توجیهات غیر منطقی باعث شده امروز دچار مشکل شویم.
خسرو ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۵
مسیر گرجستان به روسیه به خاطر -- اشغال دو منطقه ازگرجستان توسط روسیه و بودن حالت جنگی بین دو کشور ، بسته است -- مسیر نزدیک و امن و سنتی ترانزیت بین ایران و اورپا از ترکیه است