کیهان: طالبان یک نیروی ملی است و می‌خواهد با ایران و روسیه روابط حسنه داشته باشد

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۷ کد : ۲۰۰۵۹۸۹ سرخط اخبار

 روزنامه کیهان نوشت: باور کنیم طیف موسوم به اصلاح‌طلب تفاوت‌های بنیادین داعش و طالبان را نمی‌داند؟! یا اینکه می‌دانند و به عمد می‌خواهند با ارائه تحلیل اشتباه کشور را دچار محاسبات جبران ناپذیر کنند؟

در این مورد فقط به ذکر یک نکته جهت آگاهی روزنامه اصلاح‌طلب بسنده می‌کنیم که داعش نیرویی ملی یا برآمده از یک ملت نبود که در حیطه سرزمینی خود مشغول به نبرد باشد.

داعش نیروهایی از ملیت‌های مختلف (از عربستانی، مصری، مراکشی تا چچنی و فرانسوی و انگلیسی و...) بودند. این افراد با نیت به زانو درآوردن کمربند مقاومت از ایران، عراق و سوریه تا لبنان و سپس غزه به این منطقه گسیل شده بودند. اما طالبان یک نیروی ملی است.

این یعنی آنها حتی اگر گرایش‌های رادیکال سلفی‌ها را نیز داشته باشند باز درحیطه سرزمینی خود مدعی هستند و مدعی هیچ کشور دیگری نیستند. طالبان به صراحت می‌گوید که می‌خواهد با کشورهای همسایه خاصه ایران و پاکستان و روسیه روابط حسنه داشته باشد اما داعش به صراحت می‌گفت هدف غایی ما راه‌انداختن حمام خون در تهران و دیگر شهرهای ایران است.


( ۵ )

نظر شما :

مسعود ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۷
بهترین سیاست این است که حکومت طالبان را به عنوان یک امر واقع بپذیریم و موضعگیریهای غرب و همسایگان افغانستان هم مؤید این واقعیت است ! سوال اینجاست که آیا ایران باید با صرف انرژی و هزینه های مادی و معنوی بسیار تبدیل به دشمن شماره ی یک طالبان شود و به نیابت از سایرین با طالبان وارد فاز جنگ شود؟ یا اینکه با اتخاذ سیاستهای داهیانه و حکیمانه نه اینکه خطر و ضرر طالبان را به حد اقل ممکن برساند بلکه تا آنجا که بتواند طالبان را به جهتی بکشاند که با سیاستهای جمهوری اسلامی دارای اصطکاک نبوده و همراه باشد . هر سیاستمدار عاقلی شق دوم را انتخاب می کند
سهراب ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۲
حاج حسین نماینده ان تفکر هست که فکر میکند در اینده نزدیک جمهوری اسلامی ایران با اتحاد با چین امریکا را نابود خواهد کرد برای همین در توجیه پروژه پاکستان-چین در افغانستان کم نمیگذارد.
بهروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۶
نیروی ملی وابسته و مزدور پاکستان که کلی افغانها را هم کشته و الان اماده باجگیری از منطقه و جهان هست. در ضمن امارت طالبان به همه جای دنیا من جمله ایران صادر خواهد شد.
فدوی ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۲
با داعش صددرصد و با طالبان نودونه درصد نمی توانیم کنار بیاییم . داعش را می توانیم محکوم ، زخمی و حتی به قتل برسانیم اما طالبان را خیر . داعش و القاعده ریشه در خارج افغانستان دارند و طالبان ، داخل . البته وضع موجود برای سایر کشورهای منطقه هم صادق است و آنها نیز با کشور افغانستان این مشکل را دارند . اصولا بافت کشور افغانستان به گونه ای است که نزاع داخلی جزو جدایی ناپذیر این کشور است البته اگر قدرتی داشت می توانستیم نزاع خارجی را هم به آن بیافزاییم . وجود این همه قومیت در یک کشور عجیب نیست کمااینکه ایران هم اینگونه است اما نزدیکی تعداد و درصد آنها جای تعجب دارد و همین موضوع عامل نزاع همیشگی است . شاید روزی برسد که افغانها به جدایی از هم راضی شوند و شاید آن روز آغازی بر پایان کشمکش ها باشد .