مقام عراقی: الکاظمی در تهران درباره روابط ایران و عربستان و اختلافات آبی مذاکره کرد

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۳ کد : ۲۰۰۵۹۷۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: در سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، که اولین سفر یک مقام بلندپایه به ایران پس از تشکیل حکومت «سیدابراهیم رئیسی» است، مجموعه‌ای از پرونده‌های امنیتی و سیاسی و اقتصادی در دستور کار بود.

الکاظمی با هیئت بلندپایه‌ای که به همراه داشت با مقامات ارشد ایران ازجمله رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون اول رئیس جمهوری و رئیس مجلس دیدار کرد.

در این سفر، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه، علی عبدالامیر علاوی، وزیر دارایی، خالد بتال النجم، وزیر برنامه‌ریزی، جمعه عناد السعدون، وزیر دفاع، ناصر الشبلی، وزیر حمل و نقل، مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی، عادل کریم سرپرست وزارت برق، مصطفی غالب مخیف، رئیس بانک مرکزی، سالم چلبی، رئیس بانک تجاری عراق، ماجد علی حسین، سرپرست دستگاه اطلاعات ملی و شماری از مشاوران بلندپایه نخست‌وزیر وی را همراهی می کردند.

موضوعات مهم امنیتی و اقتصادی و سیاسی ازجمله اختلافات دو کشور بر سر آب‌های مشترک و نیز موضوع ترسیم مرزها و لایروبی شط‌العرب و میدان‌های نفتی مشترک و نیز کاهش صادرات گاز ایران به عراق از هفته گذشته و پرداخت بدهی‌های عراق به ایران بابت خرید گاز و برق در دستور کار این دیدارها بود.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک رئیسی و الکاظمی، که پس از یک دیدار خصوصی و دیدار هیئت‌های دو کشور برگزار شد، رئیسی تأکید کرد که کشورش در پی گسترش بیش از پیش روابط با عراق است و افزود که مسائل اقتصادی ازجمله اتصال شبکه ریلی و مسائل بانکی در این دیدارها مطرح و درباره آنها تصمیماتی گرفته شد.

دو مقام عراقی تأکید کردند که تعیین نقشه راهی برای حل برخی مسائل بلاتکلیف فیمابین و تلاش برای تفاهم برسر برخی از مسائل از اهداف اصلی مذاکرات الکاظمی در تهران بوده است.

یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیر عراق که نخواسته نامش فاش شود گفت که مسئله روابط تهران و ریاض از اصلی‌ترین مسائلی بود که در این دیدارها مطرح شد و افزود که ایران بار دیگر بر استقبال خود از وساطت بغداد برای کاهش اختلافات با عربستان استقبال کرده است، اما به گفته این مقام، «مسئله چیزی فراتر از اختلاف دو کشور بزرگ در منطقه است و ابعادی فرامنطقه‌ای دارد».

این مقام افزود که مأموریتی که عراق برای خود تعریف کرده نه حل اختلافات ایران و عربستان که کمک برای فراهم کردن منطقه‌ای بی طرف  و کنار هم نشاندن طرف‌های ایران و عربستان برای مذاکره رودررو و رسیدن به تفاهماتی است که می‌تواند موجب عادی‌سازی روابطشان شود.

به گفته این مقام، «نقش روزافزون اسرائیل در منطقه بیش از هر چیز موجب نگرانی ایران است».

این مقام همچنین تأکید کرده‌ که رویکرد دولت جدید ایران به مسائل بین‌المللی با رویکرد دولت «حسن روحانی» متفاوت است.

یک مقام عراقی دیگر نیز که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که در این دیدارها توافق شد که کمیته‌های مشترکی برای بررسی مسائل مربوط به گاز و اموال ایران در عراق تشکیل شود و افزود که قرار شد که عراق تا چند روز آینده بخشی از این بدهی‌ها را بپردازد.

او گفت که مسئله آب‌های مشترک و بسته شدن مسیر برخی رودخانه‌ها به عراق یا تغییر مسیر آنها نیز در این دیدارها بررسی شد.

به گفته این مقام، مسائل امنیتی ازجمله پرونده شهر سنجار و بمباران مواضع گروه‌های کرد مخالف ایران در مناطق مرزی عراق و ایران از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدارها بود.

از سوی دیگر، دفتر رسانه‌ای وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی، در این سفر با «محمدتقی خامسی»، مسئول پرونده آب وزارت نیروی ایران و «صدیقه ترابی»، مشاور وزیر انرژی، مسائل مربوط به اختلافات آبی را بررسی و بر ضرورت تقسیم ضرر ناشی از خشکسالی و افزایش دیدارها و جلسات فنی برای هماهنگی در این باره تأکید کرد.

نخست وزیر عراق بامداد امروز (دوشنبه 13 سپتامبر) به مشهد سفر کرد و صبح امروز ایران را به مقصد بغداد ترک کرد.


( ۲ )

نظر شما :