تسلیت مقامات ارشد کویت، لبنان و عراق در پی درگذشت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم

۱۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۵ کد : ۲۰۰۵۷۰۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «نواف الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت در پیامی، درگذشت «آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم»، مرجع عالیقدر عراق را به خاندان الحکیم تسلیت گفت.

وی همچنین فقدان این عالم بزرگ را در پیام هایی به «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور تسلیت گفت.

امیر کویت در این پیام ضمن تسلیت وفات مرحوم آیت الله الحکیم، از خداوند متعال خواست ایشان را مورد رحمت واسعه خود قرار دهد و در بهشت اسکان دهد و به خانواده و بستگان ایشان صبر دهد.

«مشعل الاحمد الجابر الصباح»، ولیعهد کویت و «صباح خالد الحمد الصباح»، نخست وزیر این کشور نیز در پیام های مشابهی درگذشت این عالم عالیقدر را تسلیت گفتند.

مرجع بزرگ تشیع آیت الله العظمی سیدمحمدسعید الحکیم به دلیل عارضه قلبی در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

همچنین 

 نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، در پیام تسلیتی خطاب به آیت الله العظمی سیستانی، رحلت آیت الله العظمی سیدمحمدسعید الحکیم را تسلیت گفت.

در این پیام تسلیت آمده که با تسلیم به قضای خداوندی که رحمتش شامل همگان شده خبر رحلت یکی از بزرگ‌ترین علمای امت اسلامی و یکی از بزرگ‌ترین مراجع دین آیت الله سیدمحمدسعید الحکیم را دریافت کردیم.

این پیام افزوده است: آن عالم بزرگ را عالمی ربانی و داعی به خداوند و صلاح انسان با حکمت و موعظه حسنه می‌شناختیم.

در ادامه این پیام آمده است: این مصیبت بزرگ را به جنابعالی و به ملت عراق و همه مسلمانان در سراسر جهان تسلیت می‌گوییم و از خداوند برای آن فقید رحمت و مغفرت و جایگاهی در کنار شهدا و اولیاء و صدیقان طلب می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم که به ما و شما و بستگان و مقلدان آن مرحوم صبر و اجر  عنایت فرمایند.

حزب الله لبنان: درگذشت آیت الله الحکیم خسارتی بزرگ به جهان اسلام است
حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای درگذشت این مرجع بزرگ و عالم آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم را تسلیت گفت.

در بیانیه حزب الله آمده است: جهان اسلام امروز از خبر ارتحال مرجع بزرگ و فقیه عالم آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم (قدس سره) و پیوستن ایشان به ملکوت اعلی پس از عمری طولانی که در راه دین حنیف و اعلای مقام حوزه های دینی و مسائل جهان اسلام صرف شد، متاثر شد.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: ما در حزب الله بر این باوریم که این مصیبت، خسارتی بزرگ به جهان اسلام است چرا که ایشان عالم بزرگی بود که در طول زندگانیشان مسئولیت های مهم و حساسی را در دفاع از حق برعهده داشت و سال های طولانی در مقابله با ظلم وارده به امت اسلامی و مشخصا عراق از سوی رژیم سابق رنج کشیدند و دارای موقعیت ابلاغی بودند و همچنین با مولفات، پژوهش ها و مطالبشان کتابخانه اسلام را غنی کردند که ذخیره ای برای خواهان علم و دانش و اسقامت باقی خواهد ماند.

حزب الله در پایان آورده است: ما این مصیبت را به مولایمان صاحب العصر و الزمان، مراجع عظام، خانواده این مرجع و فرزندان گرامی ایشان، سائر طلاب و مریدان ایشان و فرزندان جهان اسلام تسلیت گفته و از خداوند می خواهیم ایشان را با اجداد اطهرشان محشور کند، به همگان صبر دهد و حوزه های علمیه نیز به لطف بزرگ این عالم فقید و مراجع بزرگ ما محفوظ بماند.

در همین رابطه 

سازمان الحشد الشعبی با انتشار بیانیه‌ای رسمی رحلت آیت الله العظمی سیدمحمدسعید طباطبائی الحکیم را تسلیت گفت.

در بیانیه رسمی این سازمان ضمن تسلیت این حادثه ناگوار، تأکید شده که آن مرجع بزرگوار چهره‌های ماندگار در حوزه‌های علمیه و حلقه‌های علمی دینی و حمایت از نهادهای اجتماعی بود و سابقه‌ای طولانی در مبارزه با رژیم بعث داشت و در مراحل سختی که بر ملت عراق گذشت از جمله تروریسم خونبار و پیامدهای سخت آن که به تأسیس الحشد الشعبی انجامید مدافع جنبش جهادی در عراق بود و در کنار دیگر مراجع معظم تقلید توصیه‌های پدرانه خود را از این سازمان دریغ نکرد.

در این بیانیه تأکید شده که میراث این مرجع بزرگ میراثی بزرگ است که نور هدایت در راه حفظ دین و مقدسات خواهد ماند.

در پی رحلت مرجع عالی‌قدر آیت الله العظمی سیدمحمدسعید طباطبائی الحکیم، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای این حادثه را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: با تسلیم در برابر قضا و قدر الهی خبر رحلت مرجع عالی‌قدر آیت الله العظمی سیدمحمدسعید الحکیم را دریافت کردیم.

او افزوده است: آن مرجع عالی‌قدر از چهره‌های شخص امت اسلامی بود که در میدان عدالت و ایمان و محبت علم را با عمل همراه کرده بود و با صبر جمیل و جهادی طولانی به رغم محنت‌هایی که دید مسیر جهادی شرافتمندانه خود را ادامه داد.

در این بیانیه آمده: این مصیبت بزرگ را به امت اسلامی و مراجع معظم و خاندان بزرگوار الحکیم تسلیت می‌گوییم و از خداوند برای آنان تسلای خاطر و برای آن فقید رحمت و مغفرت می‌طلبیم. خداوند آن مرحوم را با سلف صالحش از علمای اعلام و مراجع عظام و ائمه اطهار محشور گرداند.


( ۱ )

نظر شما :