یکی از فرماندهان طالبان مدعی شد زندانی سابق گوآنتانامو است

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۰۰۵۰۵۵ سرخط اخبار

همزمان با پیشروی شبه‌نظامیان طالبان در کابل و خروج اشرف غنی از افغانستان، یکی از فرماندهان طالبان در نطق پیروزی از داخل کاخ ریاست جمهوری در پایتخت این کشور مدعی شد که هشت سال در گوآنتانامو زندانی بوده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، روز یکشنبه شبه نظامیان طالبان به کاخ ریاست جمهوری افغانستان راه یافته و خواستار "انتقال مسالمت آمیز قدرت" شدند. همزمان پایتخت افغانستان شاهد هرج و مرج بود، بالگردهای آمریکایی دیپلماتها را از سفارت این کشور تخلیه میکردند و صحنه‌هایی شبیه سقوط سایگون، پایتخت ویتنام در ۱۹۷۵ بعد از جنگ ویتنام رقم خورد.

شبکه خبری الجزیره به صورت زنده کنفرانس مطبوعاتی از داخل کاخ ریاست جمهوری را پخش میکرد که نشان میداد گروهی از شبه نظامیان طالبان پشت میز رئیس جمهوری نشسته‌اند و یکی از این شبه نظامیان مدعی میشود که سابقا در تاسیسات گوآنتانامو واقع در خلیج کوبا و تحت کنترل آمریکا، زندانی بوده است.

این زندان که در سال ۲۰۰۲ به دستور جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا آغاز به کار کرد، محل نگهداری مظنونان تروریست بود و زندانیان بدون برگزاری دادگاه محبوس شده و در آنجا شکنجه میشدند. دونالد ترامپ با امضای یک دستور اجرایی در سال ۲۰۱۸ دستور داد این زندان به مدت نامعلوم به فعالیتش ادامه دهد اما دولت بایدن در فوریه قول داد گوآنتانامو را تعطیل کند.

روز یکشنبه همچنین یک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به تلویزیون الجزیره گفت که جنگ در افغانستان به پایان رسیده و نوع حکومت و شکل نظام آن به زودی اعلام میشود.

محمد نعیم به این شبکه مستقر در قطر گفت: ما به همه اطمینان میدهیم که امنیت شهروندان و نهادهای دیپلماتیک را تامین خواهیم کرد. ما آماده گفتگو با تمام چهره‌های افغان هستیم و حفاظت ضروری را به آنها تضمین خواهیم داد.

انتهای پیام

 
 
 


( ۴ )

نظر شما :